Gå til innhold

Alle ruser seg. Hvorfor det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enten man liker å drikke rødvin, hoppe i fallskjerm, spise sukker, drikke espresso, røyke hasj, tale i tunger, bruke snus, spise ecstacy, drikke coca cola osv.

"Jeg gjør det for kosen sin del," hører jeg veldig ofte folk forklare det med. "Det er så gøy."

Jeg tror ikke på det et øyeblikk. For hvorfor kunne man da ikke ta seg et (urtefritt) varmt bad i så fall? Hvorfor må man absolutt (feks) drikke rødvin? Man kunne jo gjort så mye annet for kosen sin del enn akkurat å velge en rusform.

Jeg tror folk ruser seg fordi de har et behov for et eller annet de ikke får i hverdagen, og jeg tror den rusformen en velger svarer til det behovet. Folk som hopper i fallskjerm har en høyere terskel for stimuli. Folk som drikker har behov for å senke skuldrene og sleppe hemningene fra en ellers anstrengt hverdag. Folk som taler i tunger el trenger en positivitetsbooster a la LSD-ettervirkninger. (Forskning viser at de fysiologiske responsene og ettervirkningene de lager er svært like.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og en ting til...hva er det som skjer når rus blir viktigere enn alt annet?

Skrevet

Hmm... Passer ikke inn i beskrivelsen din i det hele tatt, jeg.

Skrevet

Når rus blir viktigere enn alt annet, da lever man i en liksomverden og man klarer ikke opprettholde eller være i forhold til andre.

Heldigvis er det få som føler det sånn, men jeg tror du har helt rett, all rus er en form for "medisin", man bruker det for å Roe seg, slappe av, våkne osv...

Skrevet

Hm. Jeg vet ikke helt hva jeg er ute etter når jeg tar meg en drink.. men noe er det vel.. det er ikke så fryktelig godt liksom..men det er gøy da. Hehe. Innenfor rimlighetens grenser da.

Skrevet

Jeg "ruser" meg på kaffe flere ganger hver dag. Ikke moderat bruk heller nei. Jeg er er konstant trøtt pga mye å gjøre gjøre. Så jeg er avhengig.

Jeg er Meg og lille vampyr, og jeg er avhengig av kaffe. Jeg innrømmer det!

Skrevet

En dobbel espresso og du er mer gira enn du ville vært på en middels liner med amfetamin.

Skrevet

"Når rus blir viktigere enn alt annet, da lever man i en liksomverden og man klarer ikke opprettholde eller være i forhold til andre."

Dette blir jo en effekt av overdreven rusbruk, og ikke egentlig noen årsak.

Skrevet

Pleier ikke du å være "på den andre siden" i disse diskusjonene, Lillejonas? ; )

Skrevet

Bra innlegg!:) Det eneste jeg ruser meg på er cola og godteri og god mat:) Og kjærlighet..hehe..

Skrevet

Det er mye lettere her :o-)

Skrevet

Jeg drikker to glass hvitvin på fredag mens jeg ser detektimen. Fordi jeg liker den følelsen jeg har i kroppen når vinen virker. Jeg blir tung, rolig og avslappet. Ruset som du da påpeker. Og jeg liker det. Men jeg kan godt ta et glass cola dersom situasjonen ikke ligger til rette for å drikke vin.

Skrevet

Så du ruser deg ned når du vil slappe av, og opp når du vil våkne til :-)

Skrevet

Nei bare for avslapping. Drikker feks ikke kaffe. Drikker også for lite cola til at det er nyttig som kick. Så våkne gjør jeg for egen maskin.

Skrevet

Jeg har brukt rusmidler uhensiktsmessig i mange år, da fortrinnsvis øl.

Hvorfor? Jeg brukte det fordi jeg likte rusen, og jeg fikk da lagt lokk på plagsomme følelser. Men det bar galt av sted fordi jeg var en av de som er disponert for alkoholisme. Da er en øl for mye og 10 er ikke nok. Men heldigvis fant jeg bunnen også var nok nok, jeg fikk tørket støv av min sunne fornuft - slik at jeg ble meg selv igjen uten bruk av rusmidler som påvirker hjernen min.

Hvis noen så programmet "Senfredag" i går så var det en artist der som heter Beth Hart - hun var langtkommen rusmisbruker og ble nykter igjen via 12 - trinnsprogrammet. Det samme gjorde jeg - og jeg har vært edru like lenge som hin har vært nykter - ca 5 år. Jeg la meg inn på en klinikk som driver med Minnesotamodellen - og resultatet ble en edru meg :-) Trenger ikke kjemisk rus mer.

Jeg kan jo også nevne at jeg jobbet i 100 % lederstilling hele tiden og hadde god økonomi - jeg mistet heldigvis ikke jobben min, var bare sykemeldt de 2 månedene som jeg var til behandling. Så rusproblemer kan så absolutt komme til kvinner som tilsynelatende har orden på livet sitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...