Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2007 #1 Skrevet 6. oktober 2007 Hei Jeg har en samboer som har vært sykmeldt nå i et halvt år pga angst og depresjon. Jeg tviler på at han klarer å komme seg tilbake igjen til den jobben, da alle tanker om jobben gjør han dårligere. Han har lekt litt med tanken på å bytte jobb (barnehage), men vi vet ikke hvor enkelt det er, og hvordan det lar seg gjøre tryggest mulig? Vi har et hus å betale ned på og en baby som kommer snart.. Hva hvis han ikke får fast stilling, bare vikar/ringe vikar/deltid, at han ikke trives, eller at han blir dårligere igjen.. Hvordan kan vi gjøre det på tryggest mulig måte? Jeg vil så gjerne få han ut av elendigheta, og jeg tror virkelig det å komme seg ut i jobb (en annen jobb) vil kunne hjelpe han til å bli bedre.. Tips og råd mottas med stoor takknemlighet
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2007 #2 Skrevet 7. oktober 2007 Jobber han i en IA-bedrift? I så fall kan han og arbeidsgiver ta kontakt med IA-konsulenten og søke om funksjonsvurdering. En funksjonsvurdering tar seks uker, og i den tiden går personen på aktiv sykemelding. Han har da samtaler med en veileder. Noen av samtalene er stort sett også med arbeidsgiver. Så får han en arbeidsutprøving i 4 - 6 uker. Hvor dette skjer, avhenger av hva som kommer fram i veiledningssamtalene. (ikke egen arbeidsplass). Han kan da variere hvor mye han jobber ut fra formen, i tett samardeid med veileder. Etter endt funksjonsvurdering skriver veileder en rapport der arbeidsevnen blir vurdert, samt kommer med anbefalinger videre. Rapporten sendes til IA-konsulenten, arbeidsgiver og arbeidstaker. Tilretteleggingstilskuddet dekker funksjonsvurderingen, så arbeidsgiver må ikke betale noe.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2007 #3 Skrevet 7. oktober 2007 Tusen takk for svar!! men hva vil IA-bedrift si..?
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2007 #4 Skrevet 8. oktober 2007 Hei! Ja, jeg burde jo ha skrevet hva det står for....... IA står for Inkluderende Arbeidsliv. En del bedrifter har inngått en avtale med Trygdeetatens arbeidslivssenter, og da kan de kalle seg en IA-bedrift eller IA- virksomhet. Formålet er å redusere sykefraværet, og bedriftene har da forpliktet seg til ulike ting, som flere egenmeldingsdager, aktiv sykemelding uten forhåndsgodkjenning etc. Arbeidsgiver skal også prøve å tilrettelegge arbeidet slik at man unngår sykemelding. Jeg vet at flere barnehager har inngått avtale om Inkluderende Arbeidsliv, og således er IA-virksomheter. Du finner også litt info på www.arbeidslivssenter.no. Klikk så på linken Formelt IA (helt øverst). Vel, nå vet jeg jo ikke om mannen din er tilknyttet en slik bedrift, da. Jeg har selv jobbet som veileder innenfor funksjonsvurdering. Jeg jobbet med det da det var nytt, og min erfaring var at mange arbeidsgivere i IA-bedrifter ikke visste noe om dette. Men det er mulig dette har endret seg nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå