Gå til innhold

Huff, er så redd for at babyen er kjempe stor!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan man få målt hvor stor babyen er? Ser det er så mange som har fått gjort det.. Har alle vært på UL for å sjekket?

Går å bekymrer meg hele tiden for at babyen skal være stor! Magen min er diger!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bekymrer meg for det samme jeg også, har spurt jordmor som jeg går til og hun sier at babyen er gjennomsnittlig stor, men jeg tror den er større enn det. Også er jeg redd for å spørre om jeg kan få en ul så jeg veit ca hvor stor den kan bli. Magen min er ikke spesielt diger, men jeg er redd for at babyen er stor likevel.

Skrevet

Jeg dro til ultralyd på tirsdag 4,5 uker før termin for sjekke om hun hadde snudd seg med hodet ned. Jammen er jeg glad for at jeg dro.

Legen estimerte vekten til 3300-3400 gram (og da vil hun veie godt over 4 kilo ved termin), og hun ligger i seteleie.

Jeg skal tilbake om 10 dager, og da skal han gjøre et nytt estimat. Ligger hun fortsatt i seteleie da, blir det keisersnitt siden A-hus har en øvre grense på 4 kilo for seteleiefødsler.

Jordmoren jeg har gått til har ikke klart å kjenne hvordan hun ligger, så jeg er glad jeg tok saken i egne hender.

Skrevet

Jeg har spurt legen min ved vanlig kontroll og da har han sagt at baby er litt større enn gjennomsnittet, nærmere 4 kg ved termin. Tok ultralyd dagen før termin (2 dager siden) pga liten aktivitet og fikk da beskjed om akkurat det samme, nærmere 4 kg og ikke så stort hode :) Så spør lege/jordmor om de kan si sånn ca vekt. Om du er superbekymret, burde du jo få en ekstra ultralyd så du kan roe deg helt ned!! Har forresten gigantisk mage jeg også...

Skrevet

Jeg er også bekymret for det. Har to jenter fra før, ei som var liten og som jeg hadde en fin fødsel med, og ei som var 4,2 og som jeg hadde en forferdelig fødsel med. Denne gangen er det en gutt, og de er vel i gjennomsnittet større, så jeg er livredd for at han skal være like stor eller større en nr.2!!! Grøss!!! Men det er vel bare å vente og se. Var på UL en uke før nr. 2 kom, og da mente legen at hun nok ikke var større en 3,5-3,8 til termin (hun ble født på termin). Så de er ikke helt 100% de UL måligene heller...

Skrevet

Jeg har også fått målt baby ved UL og han er litt større enn gjennomsnittet ja. Men hodet er "normalt" og det er jo det som teller! Hodet kommer først og baner vei for det andre :)

Jeg er ikke noe redd.... er så ofte de tar feil på sånne mål, at baby er normalvektig/ gjennomsnittelig likevel. Dessuten er det ikke så kjempestort med 4 kg.

Heller en på 4 kg med hodeomkrets på 35 cm enn en på 3 kg med et hode på 38......

Lykke til :)

Skrevet

Jeg venter nr. 3 i november og er stor...siden jeg fikk ei stor jente sist gang så kan de sette meg igang 2 uker før termin. Jenta jeg fikk sist var:

4500gr

56 cm lang

38 cm, hode

-for å si det greit, det frister ikke med gjentagelse...

Lykke til :)

Skrevet

Hei jenter

Kan prøve å roe dere ned litt.Det trenger ikke være så gale å føde et stort barn.Jeg fikk mitt fjerde barn for en mnd siden.Og jeg har gått og hatt veldig angst for at denne skulle være stor(rundt 4.3 kg)legen sa at jeg kom til å få et stort barn.og jeg var helt fortvilet.La kun på meg 10 kg i dette svangerskapet og følt virkelig at noe ikke stemte inni magen min.at det var for trangt...Er ikke mer enn 1.64 høy og normalvektig.gråt endel på slutten for jeg kunne ikke skjønne hvordan"lille meg "skulle klare å få denne ungen ut.MEN dette var en drømmefødsel.Gutten var ute etter 4 timer.Ikke noe verre enn de andre som var mye mindre.Og gjett om vi fikk sjokk da de veide han.Gutten var 4880 g!Er jo veldig glad jeg ikke visste at han var så stor.Da hadde jeg nok ikke villet hatt han ut.Og hadde nok hatt enda mer angst.Men jeg hadde jo virkelig gått og bekymret meg helt ubegrunnet.Jeg var kjempestolt over at min kropp hadde klart å få denne gutten så enkelt ut.Så jenter, ikke ødelegg den siste tiden med å gå og bekymre dere sånn som jeg gjorde.Det ødela så mye for meg på slutten av svangerskapet.Lykke til.Gled dere

Klem fra meg

Skrevet

Hei, dette er noe jeg bekymrer meg for også.

Var på vekstestimering i uke 35 og da ble babyen målt til 2900.

Ser at en baby skal legge på seg ca 200-250g i uken de siste ukene.

Og hvis jeg regner meg frem til i dag (er begynt på uke 42) så kommer jeg til 4400 (!!!).. Magen er diger her også.. Og når jeg kjenner på babyen i magen så kjennes hun stor ut også.

Og forresten når man er på disse UL estimeringene og for forspeilet en stor baby som jeg fikk i uke 35 f.eks. Hvorfor skal babyen min plutselig begynne å legge på seg normalt inne i magen etter det? Er det ikke mer naturlig at den fortsetter å gå opp i vekt i samme takt som den har gjort?

= monster baby. Hjelp!! :-(

Har også spurt jordmoren min om dette og hun sier bare neida neida..

Føler ikke at jeg blir hørt i det hele tatt..

Lå forresten på den røde streken på symfysemål, helt frem til uke 35 og nå har jeg plutselig hoppet til kanten på det grønne. Det lover jo heller ikke bra Huff, jeg blir gal av å tenke så mye..

Sorry langt innlegg..

Skrevet

dere kan ikke si at en baby på 4000g er en diger baby. når den nærmer seg 5 kg og over kan man heller begynne å bekymre seg! er som en over her sa: heller en på 4 kg med lite hode enn en baby på 3 kg med stort hode! slapp av og tenk at dette er noe som kroppen er skapt for!

Skrevet

4 kg er ikke så mye i dag når en hører om de som er nærmere 5 kg, men om 4 er stort eller ei er også avhengig av mors bekken!!

Jeg klarer ikke å føde barn på over 4 kg. Og sist så var hodeomkretsen på 36, vekt på 4180g ikke stort med andre ord!

De fleste klarer det, men må få si at mors bekken spiller inn!!

Skrevet

ok, men hva hvis man føler at babyen faktisk er nærmere 5kg da?

Jeg har stor mage og store bevegelser (som er ubehagelige til tider)....

Skrevet

jeg har født to stk på 5,5 kilo! 39 rundt hodet! tror det kvalifiserer til stor baby. er 1,72 høy og helt nomal vektig.

fødslene gikk fint,uten smertestillende og ingen spesielle problemer:)

Så det er ikke sikkert det er så mye å grue seg til likevel!?

Skrevet

Til mo.80.nr 4!

Du er min helt!! To stk på 5,5 kilo...Det står det respekt av.....

Uten smertestillende........... Jøje meg...........

*Må grøsse litt...ufrivillig*

Skrevet

flere som har vært på vekstestimering?

føler dere forresten at magen er stor eller at babyen inni er stor, eller begge deler?

Hvordan kjennes bevegelsene ut, vonde / ubehagelig til tider kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...