Gå til innhold

forvirret jeg!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

har gledet meg lenge til vennine besøk i helgen. vi skulle spise god mat og kose oss md vin. moren min skulle også være her å passe min 7 uker gammle gutt. har lest at man kan amme 4 timer etter et glass vin sånn ca. planen var å ha flasker klare med pumpet melk til natten. ringte helstj får å spørre om hvor lenge man kan amme etter et par glass vin(dobbelt sjekke alså) hun ga meg streng beskjed om at hvis jeg tok meg et lite glass vin og det måtte være lite så måtte jg la det gå minst 6 -7 timer før jeg ammet igjen. men barnet ville alikevel få i seg små mengder alkohol. uff ble skikkelig skremt jg nå. Mister helt gleden jg nå.tenker å droppe hele greia. noen råd eller synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var ikke akkurat rette stedet og sjekke, ikke missforstå, men de er vel mer eller mindre pliktig til å være streng ved slike spørsmål...

Jeg har ammet et par timer etter et par glass vin...vet det er litt for kort tid, men det har jo skjedd bare ved et par anledninger og har ingen dårlig samvittighet av den grunn...Det er så ulike teorier, tror på sunn fornuft jeg og ikke overhysteri...Ta deg et par glass og kos deg du=) Du nevner også at du har pumpet deg, da kan du jo gi det ?

Ellers er ikke regelen 2 timer alkoenhet?

Skrevet

om du har pumpet deg trenger du ikke amme før dagen etterpå , da kan du drikke en flaske alene.

om du ikke har pumpet deg så drikk alkoholfri vin.

gå ut og kos deg

Skrevet

ja gjør det jg! takk for råd! har tre flasker md 200ml på hver flaske md mm så da tar jg mg et par glass vin jg! har også kjørt inn nan i tilfelle,så da får det vel holde=)

Skrevet

Kos deg med på jentekveld med god samvittighet du! I følge min venninne, er det ikke farlig med et par glass vin! (og dette er jo tross alt ikke noe du gjør hver dag!) Så lenge ikke du blir påvirket, er det jo ikke store mengdene alkohol du får i deg, og babyen tar ikke skade av det. Hvis du i tillegg har pumpet på forhånd, slik at gutten din kan få dette de første gangene han vil ha mat, kan jeg ikke se at det kan være noe problem i det hele tatt!

Skrevet

jeg spurte om det samme på hs , først fikk jeg beskjed om at det var utrolig tøft gjort av meg å spørre om det ( ikke mange som tør å spørre) også sa hun at jeg kunne ta meg 2 til 3 glass, og at jeg fint kunne amme etter 3 timer.'

Alkoholen går ikke rett i melka, bare små mengder, så det lille barnet får i seg vil ikke være det samme promilla som mora har i blodet.

Jeg har oxo tatt meg et glass og amma rett etter ( ungen min tar ikke flaske) og det har gått helt fint, men tar ikke mer enn vin da.

Så bare kos deg

Skrevet

Min hs sa at jeg kunne amme rett etter et glass med vin, ikke rart vi blir forvirret nei :-)

Skrevet

Fra ammehjelpen.no:

Konsentrasjonen av alkohol i morsmelken vil være som i mors blod, men barnets promille vil bli lavere, fordi melken først drikkes og deretter fortynnes videre i barnets kropp. Jo yngre barnet er, desto forsiktigere bør man være med

alkohol. Nyfødte barn er umodne, med minimal evne til å nedbryte selv små mengder alkohol.

Generelle regler om alkohol og amming:

Du bør derfor avstå helt fra alkohol til det er gått iallfall 6 ukeretter termin. Dersom du av og til bruker litt alkohol senere i ammeperioden, er det

viktig å begrense mengden.

Etter inntak av ett glass vin bør du vente 3 timer før barnet igjen ammes. Alkohol lagres ikke i melken. Promillen i morsmelken synker parallelt med nivået i mors blod. Det har derfor ingen hensikt å pumpe og kaste

melken, annet enn for å lindre melkespreng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...