Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #1 Skrevet 5. oktober 2007 bare lurer på om salami er trygt? den fra spis.
Sunniva78 har to små Skrevet 5. oktober 2007 #2 Skrevet 5. oktober 2007 Salami KAN innholde listeria-bakterien. Den dør ikke selv om man fryser ned salamien. Liten sjanse for å få det i Norge, men jeg tør iallefall ikke å ta sjansen. Kan kose meg med salami når babyen er ute:-)
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #3 Skrevet 5. oktober 2007 åi. har nettopp spist to skiver med salami. dvs. 4 skriver salami.
Sunniva78 har to små Skrevet 5. oktober 2007 #4 Skrevet 5. oktober 2007 Det går helt sikkert fint altså. Men hold deg unna resten av svangerskapet om du ikke vil ta sjansen...
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #5 Skrevet 5. oktober 2007 ja det skal jeg gjøre. ble litt redd jeg nå. får håpe det går bra.
Sunniva78 har to små Skrevet 5. oktober 2007 #6 Skrevet 5. oktober 2007 Sjansen er liten, husk det! Spiste salami i starten av svangerskapet jeg også, før jeg fikk høre at det ikke var så bra. Lillegutt i magen min er frisk og rask han:-)
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #7 Skrevet 5. oktober 2007 joa.. holder meg unna spekeskinke o.l. men trodde salami var safe. men skal ikke spise mer av det nå da.
Mamsen med lillemor i magen Skrevet 6. oktober 2007 #8 Skrevet 6. oktober 2007 jeg ringte lege og helsestasjon, og de sa salami var behandlet såpass mye at den var trygg å spise. men annen spekemat skal man holde seg unna
beth78 snart3 Skrevet 6. oktober 2007 #9 Skrevet 6. oktober 2007 takk mamsen! godt å høre. ble ganske nervøs. elsker salami og har spist det hele svangerskapet. spiste det med de to første også, og de er jo friske og fine:)
kariuss Skrevet 6. oktober 2007 #10 Skrevet 6. oktober 2007 blir så irritert på sånne hysteriske folk ass... jeg spiser salami når jeg har lyst på, er jo ikke no farlig å spise noe nesten.... før i tia visste de jo ikke no om sånt og gikk jo bra med barna da og..
Mamsen med lillemor i magen Skrevet 6. oktober 2007 #11 Skrevet 6. oktober 2007 Bare hyggelig! Var det eneste som fristet å ha på brødskiva, så jeg spiste et par pakker salami i uka Men nå har jeg overspist, og har overhodet ikke lyst på det lenger Vi gravide er jammen rare
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2007 #12 Skrevet 6. oktober 2007 spiste nettop 3 skiver med salami.... Slutt og bry dere om alle disse skrekk propaganda hysteri greiene!!!! Spiser som normalt og jeg er helt frisk og legen min sa lev som normalt... Dessuten i sist blad for gravide stod ikke salami i faresona,det eneste pålegget det sto rødt på var roasbeef.. Norge har så strenge mat krav og tillsyn at sjangsene for at du skal bli syk er minnimale... Er du utenlands,skal du heller tenke litt på hva du putter i munnen.... For hver generasjon som går kommer det stadig vekk nye ting gravide skal holde seg vekk ifra...rart at vi i det hele tatt har klart og være friske,alle disse reglene for gravide eksisterte ikke da jg lå inni magen til min mor!!! Går du 30 år tilbake var det lov og drikke en gang i blandt på fest,ingen som tok skade av det den gangen... Tror selv man skal ta en del av disse hysteri propagandaene med en klype salt.... Tror heller barna tar skade av mødre som er helt hysteriske;)
1nordland Skrevet 6. oktober 2007 #13 Skrevet 6. oktober 2007 jordmor sa til meg at jeg trygt kunne spise salami
Hege & lille Hannah <3 Skrevet 6. oktober 2007 #14 Skrevet 6. oktober 2007 Herregud, spis salami!!! Jordmor sier at man kan spise spekemat, så lenge den ikke har ligget åpen lenge Spis og kos dere! Har spist salami leeenge, er 28 uker, og lillegull har det kjempefint :) Chill
Sunniva78 har to små Skrevet 6. oktober 2007 #15 Skrevet 6. oktober 2007 Unnskyld meg, men kan spare meg for slike uttalelser: "blir så irritert på sånne hysteriske folk ass... " Jeg svarte hva jeg mente, og jeg er ikke hysterisk selv om jeg ikke tar sjansen på å spise salami!! Må da være måte på tilbakemeldinger!! Jordmoren min sa jeg skulle holde meg unna, så det er derfor jeg velger å ikke spise. Men for all del- alle gjør som de vil...
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2007 #16 Skrevet 6. oktober 2007 ja jeg følger i allefall din tilbakemelding. kan aldri være for sikker. så jeg takker for svar Sunniva:)
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2007 #17 Skrevet 6. oktober 2007 Jeg spiser salami med god samvittighet! Når alt av jordmødre og leger jeg har snakket med sier det samme, ja så stoler jeg på de! Sunniva78 får gutt! (04.02.08): Vær så snill da!!! Du behøver da fadern meg ikke skrive at "hvis du holder deg unna resten av svangerskapet så går det sikkert greitt"! Det er slike kommentarer som kan få hvem som helst til å få dårlig samvittighet! Da kan du heller skrive det på en annen måte, som at "akkurat JEG har fått beskjed om at jeg bør holde meg unna, men ser andre sier det er helt greitt, så da er det opp til deg hva du vil!"
Sunniva78 har to små Skrevet 6. oktober 2007 #18 Skrevet 6. oktober 2007 Jøsses, det var da voldsomt hvor dette skulle vris og vendes på. Må da bare beklage om jeg gjorde noen bekymret, jeg svarte etter beste evne, og er slettes ingen matekspert, lever bare etter råd jeg selv har fått. Trenger da ikke være så krass kjære deg..! Siste ord fra meg i denne saken her, flere slike ufine tilbakemeldinger gidder jeg ikke svare på.
Gjest Skrevet 6. oktober 2007 #19 Skrevet 6. oktober 2007 Det sies jo så forskjellig om hva man kan spise og ikke ) Jeg velger å ikke spise salami, da jeg har hørt at det går under spekemat. Så det er nå meg :-) Hver enkelt må føle på hva de selv ønsker å spise og hvem de ønsker å høre på. Sunniva78.. ja det er så unødvendig å være så skrass selv om de har andre meninger enn deg. Skjønner godt du ikke gidde å svare på slike ufine kommentarer.
Gjest Skrevet 6. oktober 2007 #20 Skrevet 6. oktober 2007 amper stemning ... jeg kjører på med litt fakta jeg da. Tror det er ca 5 tilfeller av at mennesker (altså totalt, ikke bare gravide) blir smittet av Listeria i året i Norge (eller nordmenn, smitten skjer vel ofte i utlandet). Så selv om smitten teoretisk kan forekomme er det ekstremt sjeldent. Det var et tilfelle av listeria i en utenlandsk ost på smart club tidligere i år, og for noen år siden (?) var det vel i en brieost som var kommet i butikken. Hvis det blir funnet listeria i matvarer kommer dette altså i avisene.
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 6. oktober 2007 #21 Skrevet 6. oktober 2007 Vil bare sitere direkte fra det siste gravid bladet - nr5, hvor det står tydelig på side64: "DETTE BØR DU IKKE SPISE: -Rått kjøtt -Ikke-varmebehandlet kjøttpålegg -Spekeskinke (fenalår, speket storfekjøtt, birkebeinerskinke, parmaskinke) -Spekepølse (fårepølse, SALAMI, sognemorr, chorizo) -Roastbeef" Det står om kjøtt: "Pga faren for toksoplasmose bør du alltid gjennomsteke biffen, og unngå spekemat, fårepølse, og annet rått kjøtt under graviditeten. Røking, og graving av kjøttet gir ikke tilstrekkelig varmebehandling til å ta knekken på parasitten. I Norge, er rått, eller ufullstendig varmebehandlet fårekjøtt, den vanligste smittekilden. Oppskåret kjøttpålegg som kan oppbevares lenge i kjøleskap, skal du også være oppmerksom på. Det vil alltid være en viss risiko for listeriaforurensing under produksjon. Spis kjøttpålegg i god tid før holdbarhetsdatoen er gått ut. Så er det opp til hver enkelt av oss å gjøre som vi vil. Har vært med på flere av disse diskusjonene, og vet at det er delte meninger. Jeg velger å stole på det jeg leser i faglitturatur, og det MIN jordmor forteller meg (vet og at helsepersonell sier ulikt) Det jeg synes er virkelig leit, er at noen blir sinte, og irriterte over å høre andres meninger. Vi skriver jo til hverandre for å hjelpe hverandre. IKKE for å gi hverandre dårlig samvittighet. Man må vel kunne få komme med spm, og svar, uten å bli kallet det ene, eller det andre?! Man kan unngå ulike ting i svangerskapet, uten å være hysterisk. Jeg unngår visse ting, ja - men jeg koser meg masse alikevel, med andre ting.
Impulsiw Skrevet 6. oktober 2007 #22 Skrevet 6. oktober 2007 Har spist roastbiff, salami, corizo, fårepølse, spekeskinke, biff, ja...noe jeg har glemt - røke laks? Jeg spiser det jeg har lyst på og regner med det er trygt. Det har gått fint hitill. Ungen lever - nr 3 - så jeg tar "sjansen" på at det går bra. Synes det er altfor mye hysteri rundt hva man skal spise og ikke. Jeg lever som før jeg...og ferdig med det!!
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2007 #23 Skrevet 6. oktober 2007 Javel, det er en sjanse DU tar, helt greit for meg!! Kall det ikke hysteri selv om flere av oss ikke er villige til å ta den sjansen... (Er nemlig ikke alltid nok å "regne" med at alt er trygt...)
Meg og gutten min Skrevet 6. oktober 2007 #24 Skrevet 6. oktober 2007 snakker vi om svartepølse/haugpølse også???
Nye sprell Skrevet 6. oktober 2007 #25 Skrevet 6. oktober 2007 Jeg er enig med dem som mener en bør følge rådene fra ekspertisen, dvs Mattilsynet. Da bør en ikke spise kjøtt som ikke er varmebehandlet, bl.a. salami. Risikoen er ikke veldig stor for at det skal skade fosteret, men den er betydelig høyere enn for mat som ikke står på "fy-listen" - og da synes jeg (for min del9 at det er unødvendig å ta sjansen. Til dere som lurer på hvorfor/hvordan det gikk bra "før i tiden". Svaret på det er at det gikk bra med langt færre før i tiden enn nå - fosterdød, fødselsskader og spedbarnsdødeligheten har gått drastisk ned det siste århundret, inkl. de siste tiårene. Dette bl.a. fordi forskning har avdekket risikofaktorer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå