Gå til innhold

ang. biting i barnehage på småbarnsavd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt usikker på hva jeg skal gjøre, men det har seg sånn at mini på 16 mnd har begynt i barnehage og der er det ett annet barn som biter, han biter alle barna og ikke bare min, og jeg vet at det er sånn som kan skje på småbarnsavd, men nå har det skjedd 3 ganger på kort tid, at mini kommer hjem med kjempebitemerker, og lurer på om jeg skal ta det opp i bgh at det må settes igang tiltak e.l rundt det barnet som biter, sånn at de andre barna kan føle seg trygge i barnhagen, og ikke mindst att det barnet som biter kan få fokus på positiv adferd og etterhvert finne sin plass i barnegruppa...? Hva ville dere ha gjordt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva gjør barnehagen nå da?

Tenker på tiltak, organisering av dagen osv...

Eller lar de det bare "skure og gå"?

Skrevet

Hej, jag har en gutt på 16 månader som biter massa, han går inte i bhge ennu som tur er... Jag jobbar selv i bhge och bland det verste jag vet er just biting! Om gutten din kommer hem med bitmerken utan att personalen informerar dig om vad som hent så måste du prata med dom. Men de vet sikkert om det och gør allt de kan, men det er vanskligt att alltid vara i forkant. Men om det plager dig så prata med dom om det, jag får ofta intryck av att folk er så redde før att ta upp ting med bhge personal. INTE var det det er era barn vi passar på!!

Lycka till :)

Skrevet

Veit ikke hva barnehagen gjør nå, og jeg vet at dette er svært vanskelig å få gjordt noe med, men idag virka det ikke som de hadde tenkt å si noe når jeg henta....for etter jeg hadde vært der en liten stund fikk jeg se det, og spurte om han hadde slått seg, og da blei de så rar og fortalte da at noen hadde "smakt" litt på han, han syns nok at kjakene til ...... ser gode ut....hva er det for en måte å si det på??? Jeg vart litt perpleks og fleipa litt med dem før jeg gikk....men har tenkt litt på dette nå i kveld....

Skrevet

Jeg har en sånn biteunge! Og hva skal man gjøre....? Han er 12 mnd og får tenner. Jeg sier til de i bhg når han har vonde dager. Han har smertestillende og sånn til å smøre på tenna liggende der som de kan bruke. Det eneste de kan gjøre er å passe bedre på og som jeg har sakt i hvert fall; i verste fall kan man benytte smokk, for da får han ikke mer i kjeften. Men utover det....., hva foreslår du? Jeg er fortvila over oppførselen hans, men jeg kan forsikre deg om at han ikke vet bedre og at detet forekommer kun på irriterte dager, da har han tom bitt katta i halen pga smerte/irritasjon i munnen. Jeg kan ikke annet enn å si at min sønn har en positiv adferd , langt mer positiv enn mange andre i bhg i hvert fall OG han har sin plass i gruppa, men han er bare 12 mnd og fryktelig plaget når tenner kommer + at han enda ikke helt har forstått rekkevidden av sine handlinger.

Forstår din frustrasjon, men tro meg; det er ikke moro for oss som har biteunger heller!

Skrevet

Barnehagen bør selvfølgelig si fra til foreldre om barnet har blitt bitt i løpet av dagen. I en hektisk hverdag kan man selvfølgelig glemme det, selv om det ikke bør skje.

Når man må fortelle de samme foreldrene flere dager på rad at barnet har blitt bitt blir det etterhvert litt "pinlig", kanskje det er grunnen til at de prøvde å spøke litt med det.

Når barnet ditt blir bitt flere ganger på kort tid synes jeg helt klart at du kan spørre hvilke tiltak de gjør for å forhindre biting.

Men å kreve at det settes i gang tiltak rundt ett enkelt barn blir litt drøyt...

Vet du forresten at det kun er ett barn som biter? Det virker på innlegget ditt som om du vet hvem det er.

Skrevet

hej igen.

Det var otroligt dåligt svar du fick! Men det som er så kan vi som jobbar inte si noe om andre barn pga taushetsplikten, men det ska tas på allvar och man kan prata om det uten att bryta den. Ta det upp på måndag sig att det bekymrar dig utan att legge skulden på han andra gutten utan vinkla det på vad personalet kan gøra.

Till dig som har bitunge så prata jag med en familjeveiledare på onsdagen om hur jag ska gøra med min. Inte bli arg, si bestemt att det er ikke lov att bite, ta han bort från situasjonen, gi oppmerksamhet till den som blir biten. Jag tycker redan det blivit lite bedre...

Skrevet

Det er forsøkt og er fremdeles noe vi jobber med! Sitter da ikke på gjerdet å venter heller. Men min gutt biter aldri, bortsett fra på de dagene han er ekstra irritert i munnen pga tenner og da kan ikke jeg se noen annen løsning enn at bhg personalt må passe ekstra på de dagene jeg sier i fra at de må det. Men jeg forstår veldig godt at de ikke rekker det også! Blir liksom ikke et adferdsproblem når man biter for å bli kvitt egen smerte/ubehag OG han tar "hva som helst" - gi han en kloss og han holder seg til å bite på den. Det synes nå ikke jeg i hvert fall!

Skrevet

nej då får de bara passa på ekstra de dagarna. Du får bara glede dig till han er ferdig med tennene sina!

Skrevet

Så å si alle barn i den alderen "har" noe....noen biter, noen slår og noen kliper og klorer, jeg har full forståelse for det og veit at det er en periode i livet, men når det går så langt at flere barn er redd det barnet, syns jeg at det må gjøres noe....nå skal det sies at min sønn ikke er redd han, og viker nok ikke for han, og derfor en av dem det går værst utover.

Og ja jeg vet hvem det er for det er ikke så lenge siden vi hadde innkjøring, og da var jeg jo der noen timer om dagen og fikk observert litt, så de siste gangene jeg har sett han har hatt fysiske angrep mot min sønn, har jeg sagt, nei sånn gjør mann ikke, nå må du gå bort, så har jeg trøsta min gutt åsså har vi gått bort til det andre barnet igjen og sagt at du må bare kose vet du:o)

Og idag når vi kom fikk min sønn en kjempegod kos av han....Men jeg har aldri sett at de ansatte har snakka til han i det hele tatt, og det bekymrer meg litt, men det kan hende de ikke vil gjøre det så lenge det er foreldre til stede...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...