Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #1 Skrevet 5. oktober 2007 hvordan er det med katter og graviditet? hvor mye skal/bør man holde seg unna de?
Phantom´ Skrevet 5. oktober 2007 #2 Skrevet 5. oktober 2007 Det er bare kattebæsjen som kan være "farlig" Katter kan ha parasitten Toxo i avføringen, og det kan være stor skade for fosteret om mor blir smittet med toxo i svangerskapet. Toxo smittet kun gjennom menneskers munn. Ikke gjennom f.eks blod, så det er ikke farlig å bli klort av en katt med toxo. Altså om man har katt bør andre skifte dokassa, ellers er det ingen grunn til panikk
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #3 Skrevet 5. oktober 2007 høres kjemebra ut=) men man bør vel ikke kose for mye med de, og snufse på de.
Bdancer Skrevet 5. oktober 2007 #4 Skrevet 5. oktober 2007 det er større sjanse å bli toxo-smittet gjennom mat enn katter. Du må nesten direkte putte kattebæsjen i munnen for å bli smittet (altså ta deg til munnen uten å vaske hendene).
Phantom´ Skrevet 5. oktober 2007 #5 Skrevet 5. oktober 2007 Kos i vei. Med mindre du får kattemøkk på fingra er det helt ufarlig. Det skal mye til at man plutselig skal få toxo av katta mens man er gravid. Hadde det vært veldig smittsomt hadde jo de fleste katteeiere fått det. Men de færreste har hatt det, selv om de knør på kattene sine hver dag. Selv har jeg hatt katter i over 20 år, og har sansynligvis ikke hatt toxo.
Gjest Skrevet 5. oktober 2007 #6 Skrevet 5. oktober 2007 Det holder ikke "bare" å få kattebæsj i munnen. Katten må også være smittet, noe norske katter svært skjeldent er. Og de må spise annen mat en normal kattemat og tørrfor (f.eks mus og slikt ute) Skal altså ekstremt mye til - allikevel er det en av tingene jeg er bekymret for... Men siden sjansen er så liten vil ikke legen teste meg aaaargggh.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2007 #7 Skrevet 6. oktober 2007 Men kan man teste kattene for toxo? slik at man vet om man er i faresonen eller ikke. Har 3 katter som er innekatter som aldri vært ute,kun inne med dokasse er det fare da for at man kan bli smittet ved rengjøring av dokasse.
Gjest Skrevet 6. oktober 2007 #8 Skrevet 6. oktober 2007 Hmm godt spørsmål, men tror ikke det. Det er ikke noe kattene har, men en "infeksjon" de kan ha noen ganger i løpet av livet. For innekatter er det så godt som 0%sjanse ifølge legen min. Men du bør be om en test (på deg selv) siden du har katter og for å berolige deg selv. Om man skulle ha fått smitten så behandles det med antibiotika.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2007 #9 Skrevet 6. oktober 2007 Ok. Godt å høre at det var 0% sjangs. Men. kansje ett dumt spm til men eg er so uvitende om dette : viss ett menneske blir smittet,er det noe da som ligger i kroppen eller forsvinner det like fort? kan man ha det mange ganger eller ??
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2007 #10 Skrevet 6. oktober 2007 det er ikke bra å ha katt når babyen kommer heller, katten kan legge seg over hodet på babyen å kvele den.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2007 #11 Skrevet 6. oktober 2007 Ang. innekatter, så tror jeg ikke de kan få toxo. Det er noe de kan få i seg om de spiser mus o.l., og derfor som regel bare utekatter som kan ha det.
Phantom´ Skrevet 6. oktober 2007 #12 Skrevet 6. oktober 2007 Toxo er en parasitt, altså en snylter som lever i en annens kropp. Katter kan få det, og jeg tror de kan være smittet lenge. Vet ikke hvor lenge. Innekatter er veldig sjelden smittet, med mindre de er metet med kjøtt som er smittet, eller har fått det via sin mor som baby eller foster. Om mennesker blir smittet vil parasitten ligge i dvale en stund, og noen blir aldri syke. Andre får symptomer som stive ledd, kvalme etc. Det tar minst 3 uker fra man evt blir smittet til evt utbrudd vil kunne sees på en blodprøve. Dersom man blir smittet av toxo en gang er man videre immun resten av livet. da kan man heller ikke overføre sykdommen til evt foster. Toxo er ikke farlig for mennesker, og man kureres av seg selv, men kan være svært alvorlig for et foster, da parasitten tar bolig i fosteret, og fosteret er ikke selv i stand til å bryte ned parasitten. Men som tidligere nevnt av flere her: Det skal MYE til for å bli smittet av toxo. Har du katter selv er det jo ikke spsiellt sansynlig at man skal bli smittet akkurat nå, i og med at man har hatt kattene en stund. Kos deg med pus! Men la andre ta bæsjekassa, eller bruk hansker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå