Gå til innhold

når begynne og shoppe

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skal ha mitt første barn i februar, er så redd for at noe skal gå galt igjen . har mistet før men det har vært tidlig i uke 7-8. men nå er jeg i uke 21. når kan jeg egentlig tørre og begynne og kjøpe noe.???????? klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei hei! jeg mistet også i slutten av februar tiden, men er nå i uke 24 og handlet inn det aller meste jeg. Mistet når jeg var ca like langt som deg også. Men det er jo veldig vanlig første gang når man er gravid. Jeg syns du kan begynne å shoppe nå! liten sannsynlighet for at noe skal gå galt nå. Du får prøve å ikke bekymre deg. Det har jeg sluttet med, og utrolig deilig..

Skrevet

Tror det er trygt å tenke at det går bra når du har kommet så langt:) for å tenke den veien så kan det vel gå gale hele tiden også etter fødselen så hvis en skal tenke sånn kan en ikke shoppe i det hele tatt, men det er jo i ytterst få tilfeller. Skjønner forresten veldig godt hva du mener.. jeg mistet også sist og det var i uke 6 så jeg synes det var litt skummelt da vi begynte å shoppe (har kjøpt vogn og litt klær), men en må bare tenke positivt:)Jeg tenkte sånn at det var en grunn for at det gikk galt sist gang og kroppen støtet det ut fordi det ikke ville blitt et helt menneske uansett mens nå er alt bra (iallefall på alle kontroller jeg har vært på) ble litt langt dette..hehe,, men men

Kos deg med shopping du! det går sikkert fint denne gangen:) lykke til!

Skrevet

jeg har termin 2. mars, så jeg venter til nyttårs salget :o)

Skrevet

man vet jo aldri hva som kan skje.. Jeg er 23, og har shoppet en god del.. tenker at jeg vil gjøre det mens jeg enå er i form til å delta :-)

Er jo sjelden det skjer noe så sent som nå!!!

Kos deg du!

Skrevet

ska ha bebbi i mars...har veldig lyst å shoppe, men tørr ikke - tenk om noe skjer:/ da er det ikke kult at ha masse ting som minner om at det ikke ble noe - og jeg ville nok ikke spart det til ev kommende bebbier... er mye ute på nett og ser hva som finnes og koser meg med å finne "rette" barnevognen, ser på mammaklær til jul og nyttår;) så tenker jeg at det sikkert er januarsalg og hvis det fortsatt er liv i magan så er det rett på shopping! Det er jo ingen ganranti da heller men litt bedre en det er i 2trimester...

men det er mange som shopper loss tidlig og koser seg hele svangerskapet - og det med hell! så det er jo vad man sjøl synes er greit... Men det finnes MYE ting å få kjøpt så det er jo inge risiko at man blir foruten;)

lykke til med svangerskap og shopping!

Skrevet

Det er mye som skal kjøpes inn, og det kan være greit å shoppe nå når du er i form til det. Du kan jo begynne så smått..... Jeg har tidligere sendt inn en "liten" tipsliste om innkjøp, og legger den inn en gang til i tilfelle den skulle være til nytte for deg også :-)

Jeg har 2 barn fra før, og begge ble 53 cm! Så mine har heller ikke brukt str 53 mer enn en ukes tid, kanskje 2? Hvis jeg var deg ville jeg ha kjøpt 4 bodyer i str 56, og et par i str 62. Likedan med bukser. Buksene brukte vi faktisk lenger enn bodyene. Husk at du får gaver, og dette er ofte klær. Jeg ga det samme rådet til en veninne av meg som fikk i juni, og hun var glad for det! Hun fikk nemlig så mye klær i gaver at hun har nå klær i de minste str som bare er brukt et par ganger....

Kjøp bare til starten, og så kjøper du det du trenger etter hvert. Det er mitt råd. Bukser med strikk i livet er absolutt de beste! Og enda bedre om de har strikk rundt anklene også. Babyer blir fort kalde på beina, og det gir dem lett kolikksmerter. Jeg kjøpte bomullssokker til å ha med på sykehuset. Da skriker de ikke så mye når du skifter bleie på dem :-) Bodyer som kan kneppes opp på siden er mest populær. Å tre noe over hodet på en nyfødt synes jeg var fryktelig mye styr med, og stakkars babyen ble rasende sint....! Et par luer er også kjekt å ha. Vinterdress.....ble aldri brukt....den er like fin nå som da jeg kjøpte den for 5 år og 2 barn siden..... Gode varme tepper var tingen for oss!

Min erfaring er at de første 2 mnd klarer ikke barna å dra luft inn igjen i flasken slik det er meningen med anti-kolikk-flasker. Har hørt om de som har kjøpt både DrBrown, som også går over til andre flasker blant annet fordi de er tungvindt å gjøre ren. Mine unger nekter å drikke av flasker med den typiske formen de første 2 mndene. Jeg klarte å få tak i en flaske med flaskesmokk som ligner en vanlig sutte-smokk. Den gangen var det Mam som hadde dem, men nå ser jeg at NUKE har blant annet denne varianten. Nuke har 2 sorter av dem som ligner i den formen, men den jeg har lykkes med er av den sorten som passer i ringen til blant annet de smale flaskene til Ba. Jeg synes silikonvarianten er best til mine barn. Jeg har flasker fra før, og liker i grunnen best flaskene til Nuke og Ba (egentlig et billigmerke, og flaskesmokken har så stort hull at den ikke kunne brukes før barna rundt 5 mnd tror jeg, så jeg bytter ut flaskesmokkene med Nuke sine). Et par flasker holder i starten, og jeg kjøpte 120 ml. Jeg hadde for lite melk etter en stund, og måtte begynne med flaske i tillegg om kvelden når barna var rundt 2 mnd. Jeg kjøper derfor alltid en boks morsmelkerstatning som jeg har stående fra starten av for sikkerhets skyld.

Etter hvert som barna blir større (rundt 6 mnd) er Avent sine flasker kjekke. Spesielt når man skal ha flasker med i vognen, og barnet gjerne bare skal ha en liten sup vann fordi det er tørst. Avent sine flasker har en topp som man bare trykker på for å få flaskesmokken tett. Det har ikke Nuke eller Ba.

Så jeg har litt av hvert jeg. Nuke, Ba og Avent.

Jeg skal i hvertfall ha en lekegrind som man kan heve bunnen i!! Mine 2 andre barn har ligget i lekegrind siden de var født, og det skal jeg gøre med nestemann også! Når de ligger i grind blir det ikke så kaldt for dem. Nede ved gulvet er det ganske kaldt om vinteren, og da er det kjekt med en grind som du kan heve bunnen i. For den som har bekkenløsning er den ypperlig!! Mine barn sover også i den. På Nille, eller på leketøysforretninger får du kjøpt slike puslespill med bokstaver eller tall, som en kan lage til en matte. De som har tynn kant rundt, passer perfekt i en lekegrind hvis du bøyer kanten opp!

Det ble langt dette her, men håper det kan være til hjelp! :-)

Vestlandet

Skrevet

En ting til: Det kan kanskje være greit å begynne med å lage liste over innkjøp som må gjøres? Når du er ca 26-27 uker på vei klarer de som regel å redde babyen om den skulle bli født, derfor ventet jeg til den tid med å kjøpe noe. I mellomtiden koste jeg meg med å surfe litt på sidene her for å finne ut hva som var gode innkjøp, og lagde meg en lang liste over alt jeg trengte :-)

Vestlandet

Skrevet

Tror du trygt kan begynne å kjøpe inn , bedre å bynne sånn smått nå når du enda har energien, enn å stresse på slutten.

Skrevet

Hei!

Når du er over 20 uker er det iflg statistikken er det 99% sikkert at det sår bra. Kanskje det kan berolige deg litt? Synes du burde begynne å handle litt så smått om du har lyst. Når man blir stor og tung er det kan det jo bli slitsomt om du må stresse rundt og handle i siste liten. Man har jo aldti en garanti for at det går bra, selv etter fødselen (krybbedød). Men man kan ikke gå rundt å tenke så mye på slikt, det blir man bare sprø av. Må tro og håpe at alt går bra, og hygge seg med forberedelsene i stedet.. Og om dette er nr1 er det jo en delsom trengs, og da er det kanskje ikke så dumt å spre utgiftene litt?

Skrevet

Det kan jo uansett være greit å vente til UL er gjennomført da. Så er man litt mer sikker på at alt er OK. Det kan jo hende man må handle til to .. ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...