Gå til innhold

OK å ta Ibux når man ammer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Paracet iikke et alternativ, trenger betennelsesdempende..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei,det er ikke bra!!

Små babyer skal ikke ha ibumetin stoffet.

Hilsen ei som jobber på apoteket.

Skrevet

Nei det står ikke i bruksanvisninga, bare at det er usikkert..da hadde jeg vel ikke trengt å spørre!?

Skrevet

Dun kan nok trygt ta det, dette har jeg hentet fra felleskatalogen.no

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Bruk i 3. trimester kan gi følgende effekter for fosteret: Kardiopulmonal toksisitet (med prematur lukking av ductus arteriosus og pulmonal hypertensjon), renal dysfunksjon, som kan lede til nyresvikt og oligohydramnion. Moren og det nyfødte barnet kan få følgende effekter: Mulig forlenget blødningsperiode, en antiaggregerende effekt som kan forekomme selv ved svært lave doser, hemming av rieaktivitet og dermed forsinket eller forlenget fødsel. Overgang i morsmelk: Konsentrasjonen i morsmelk er ca. 1% av serumkonsentrasjonen. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket.

Skrevet

Takk 2lykketroll- var nettopp inne der å leste det selv:):)

Skrevet

Jeg ammer, og har nettopp fått ekstra sterke Ibux på resept pga en betennelse. Legen sa det var helt ok.

Skrevet

Er så lurt å spre sånt når du tydeligvis ikke har peiling i det hele tatt!!! Det er gravide som ikke kan ta ibux, for ammende er det helt ok! Er jo minimalt av stoffet som går over i melken uansett.

Og ja: Felleskatalogen på nett er en fin ting! :)

Skrevet

må bare få ut litt mer: Om du virkelig hadde jobbet på et apotek så hadde du visst at virkestoffet i Ibux heter ibuprofen og ikke ibumetin.......

Skrevet

legen min sa det samme.. var helt himmelsk å få den beskjeden der jeg satt med brystbetennelse.. 40 i feber og et døgn til apoteket åpnet... jeg hadde nemlig prøvd med paracet, me den har ingen funksjon på meg.. ibux reddet dagen min!

Skrevet

Jeg var å kjøpte ibux til gubben på apoteket i går,da spurte apotek dama om det var jeg som skulle ha de??

Nei,hvordan det sa jeg? Jo,hvis jeg ammet burde jeg ikke ta ibux sa a.

Skrevet

det er bare vås! Med mindre hun har andre ting å forholde seg til enn vanlig legepraksis og felleskatalogen så er det bare sprøyt!

Jeg tror folk blander det sammen med ibux pg graviditet, for det blir noe helt annet...

Skrevet

Jeg fikk ibux de fire første dagene etter fødselen, på ullevål, av jordmødre.

Skrevet

Når små babyer får stikkpiller med Ibux når de har feber, er jo det mye sterkere enn det som evt mamma får i melke .. et tankekors? Tror ikke det er noe farlig med Ibux til mamma.

Skrevet

.. eller er vel paracet bayene får? men det har vel ikke så mye å si mht bivirkninger etc.

Skrevet

Er Paracet babyene får ja, så det blir litt annerledes. Men ibux-konsentrasjonen som babyen faktisk får i systemet sitt er jo så forsvinnende liten. Skal jo gjennom systemet til mor, tarmsystemet til baby før det endelig er over i blodet til baby, og da er det ikke igjen mye ibux...

Skrevet

er Ibux betennelsesdempende?visste jeg ikke. Vet bare At jeg fikk smertestillende av div typer og blodtrykkssenkende etter fødsel, og melka ble gitt til min premature datter. Var visst ingen fare forbundet med det fikk jeg høre. Sikkert lurt å ikke overdrive allikevel...

Skrevet

Ja, eller antiinflammatorisk som det så fint heter. Demper betennelsessymptomer, som varme, hevelse, smerte og rødhet.

Så det er supert på f. eks brystbetennelse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...