Gå til innhold

Oppklaring: Jordmor er en beskyttet yrkestittel,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dvs at man ikke kan kalle seg jordfar etter endt utdannelse, men må være jordmor, uansett om man er født med eller uten tut. Altså: kvinner blir jordmødre, menn blir jordmødre. Men for syns skyld (og det mannlige ego?) kalles en mannlig jordmor på folkemunne for jordfar. Er da for pokker ingen lov som sier at en mann ikke kan bli jordmor! Er det samme om jeg tar sykepleien: da blir jeg sykepleier, ikke vernepleier, rørlegger eller lærer.

Når det er sagt: jeg hadde verdens herligste mannlige jordmor på UNN i 2002, men siden jeg hadde snitt ble det ikke samme interaksjonen som det ville blitt med en vaginal fødsel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

oki thank you!de slipper jeg å lure mere på det.rart at det er så få av de.må jo være en spennde utdannelse.

Skrevet

Har ikke helt fått med meg debatten her, jeg...

Ville bare spørre om du visste hvor mange mannlige jordmødre som finnes i Norge?

Mener jeg har hørt at det bare er 5 stk. eller noe?

På sykehuset hjemme (jeg fødte ikke der, siden vi bodde i Oslo da mini ble født) er det en jordmor som heter Atle, og han skal visst være heeeeelt fantastisk. ALLE vil ha Atle, liksom.

Nå er han veldig kjekk også da, men det er vel kanskje ikke det de fødende tenker på;)

Tror menn kan ha mye å tilføre i det yrket, jeg. Samtidig som jeg ser at de av og til kan tro det er "lett" å føde, og komme med tåpelige kommentarer.

Men det handler jo bare om at de ikke har prøvd det selv, så det samme kan forsåvidt sier om barnløse, kvinnelige jormødre.

Skrevet

Var en i den andre tråden som hadde hatt jordmor atle på fødselen, og hun bekreftet det du sier, studentmamman :)

Skrevet

Vet du, det aner jeg ikke, men det er langt flere enn fem. Var et annet program på tv for noen år siden, da sa de det var ca 50 mannliige jordmødre som praktiserte i norge da, og vil tro det ikke er blitt færre.

Min erfaring med mannlige fødselshjelpere er faktisk stikk motsatt av det du frykter. En mannlig fødselshjelper har en langt større respekt for kvinnens kropp, mer ydmykhet og større beundring for fødselens natur en det kvinnelige fødselshjelpere kan skilte med. Om jeg hadde kunnet føde hadde jeg uten tvil valgt en mannlig fødselshjelper om jeg hadde muligheten. Det samme opplevde jeg når jeg lå på sykehuset med komplikasjoner og en syk baby etter KS, de mannlige pleierene var fantastiske og hørte på MEG, mens de kvinnelige smalt med dørene, dro meg i puppen og smilte når jeg sa jeg hadde vondt. De "visste" nemlig hvor vondt jeg liksom hadde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...