Gå til innhold

Synspunkter på bæresjal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 2 mnd gammel jente som ikke er så glad i å ligge lenge alene, hun roer seg av og til i bæresjalet, da jeg har plassert henne enten i 'vuggestilling', halvt liggende, eller i oppreist stilling mage mot mage. Men hvis hun er ganske våken er ikke dette populært, hun spreller og sutrer og vil heller se verden over skulderen min. I instruksheftet til sjalet står det at babyen bør være 4 mnd før man vender henne utover, men jeg har prøvd det litt nå og hun koser seg veldig da, kan sitte og følge med på alt. Er det pga belastning på nakken eller fare for overstimulering man mener det er for tidlig å bære sånn før 4 mnd? Noen med god bæresjal-erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte å bære ho framover da ho var ca 3-4 mnd, fordi ho var ei veldig aktiv og våken jente som ikke ville sitte å se rett inn i brystet mitt når ho var våken. Ho elska å sitte framover, og jeg brukte den knytinga mye både hjemme og ute på tur. I ettertid (da ho var ca 8 mnd) hørte/leste jeg (på tettinntil.no bl.a) at denne knytinga ikke var noe bra. Både fordi de da blir hengende akkurat som i en babybjørn, og dermed får altfor mye belastning mellom beina (knærne blir ikke høyere enn rompa) og fordi det blir altfor masse synsinntrykk og ingen mulighet til å snu seg bort. Det siste bekymrer jeg meg ikke for, siden ho var glad og fornøyd der, og sovna når ho blei trøtt. Har mer dårlig samvittighet for at det visstnok ikke var en ergonomisk bra stilling for henne (selv om metoden sto forklart på nettet), så jeg har ikke bært ho noe mer slik (mest fordi ho har begynt å like seg på ryggen nå da...). Metoden jeg brukte var som "omslutta kryss", bare med barnet andre veien, men jeg vet at det finnes en metode som er ergonomisk riktig, men den har ikke jeg fått til. Da skal du ta magebeltet under rompa, og dra det opp slik at de blir sittende med beina opp som i ei skål. Hvilken metode har du brukt? Den siste fungerte ikke hos oss, fordi ho strakk på bena med en gang, og da glei sjalet ned, og ho blei hengende inni krysset bare.

Skrevet

Takk for svar, har bare prøvd i ca 10 minutter en gang, da med bena ut, men jeg har igrunn også hørt at bena skal være høyere enn rompa. Får vente litt tror jeg, og heller prøve med magestykket som du beskriver når hun blir litt større.

Skrevet

Jeg brukte mitt fra ho var 1 mnd. da liggestilling på siden (har senebetennelse og vondt for å bære)

Gikk over til mage mot mage da ho var 3.mnd.

Og prøvde litt forovervent også fordi ho hadde sterke nakkemuskler og klarte selv å holde hodet oppe men det var kun få minutter av gangen ho satt slik.

Satt vel ikke forovervent i lengre perioder før ho bvar 6mnd.,

Man mener vel det er fare for nakken å sitte forovervent vil jeg tro.da babyer er så ulike i utviklingen,men etter 4mnd, har vel de fleste fått gode og sterke nakkemuskler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...