Gå til innhold

Noen sykepleiere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva betyr egentlig at når man ved en intramuskulær injeksjon, skal man sette tyktflytende medikamenter med en "tom sprøyte"?

Leste dette i pensum og skjønner ikke helt hva som menes.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmmm, er sykepleier jeg da...,men det med tyktflytende medikamenter med en "tom sprøyte"...DET skjønte ikke jeg heller...

Skrevet

Intramuskulær injeksjon er å sette sprøyte inn i muskelen.

Sette tyktflytende medikamenter med en "tom sprøyte", skjønner ikke jeg heller...

Skrevet

Det står ved bruk av b-vitamin da med. er rødt og tyktflyttende, at det setters med "tom sprøyte" pga aspirering. At man altså ser at sprøyta er satt i muskelen og ikke i en vene?

Hmmmm

Skrevet

skjønner litt mer nå ja....ved intramuskulær injeksjon skal man aspirere i minst 10 sek for å se at man , som du sier, er i muskelen og ikke i en vene. Aspirerer du blod er du ikke i en muskel og må avslutte. At b-vit medikamentet kan forveksles med blod er vel det som menes her ?! Men fortsatt skjønner jeg ikke helt det med "tom sprøyte" da....??

håper vi får svar her ;)

Skrevet

er spl jeg og, men dette skjønte jeg ikke særlig av gitt! tom sprøyte?

Skrevet

Du aspirerer i en tom sprøyte, da ser du om det kommer blod. Fjerner den tomme sprøyta, men nåla står i. Setter deretter på ny fyllt sprøyte.

Noen mener dette ikke er bra, da du må bryte koblingen til nåla...

Skrevet

aha....;o)...selvfølgelig...

Tror ikke selv jeg ville gjort det slikt nei.....tro man fint klarer å skille blod fra medikamentet i sprøyta...

Skrevet

Ja, jeg har sett det de gangene det kommer blod. Men utrolig upraktisk at medikamentet er rødt. Ringte produsenten en gang, men de hadde ingen forståelse for problemstillingen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...