Gjest Skrevet 5. oktober 2007 #1 Skrevet 5. oktober 2007 Min gutt på 2,5år ønsker seg sykkel med to hjul. Han maser og maser....og vil ikke bruke trehjulsykkelen sin mer. Ser jo at de selger disse bitte små syklene med to hjul+ støttehjul. Men kan jo tenke meg at man kan få ganske stor fart på en slik sykkel. Vil jo aldri ha med med sønnen min ut i trafikken, men allikevel... Noen som har erfaring? Har sett ganske små barn på slike sykler, men er ikke helt trygg på dem. Samtidig er sønnen min stor for alderen og vil nok passe en slik sykkel. Hmmm......ikke lett...
Gjest Skrevet 5. oktober 2007 #2 Skrevet 5. oktober 2007 vi kjøpte den minste av disse tohjulssyklene til gutten vår i sommer, da han fylte tre. Har egentlig ikke testet ut hvor mye fart han får. det er begrenset hva de selv klarer å lage av fart. Dessuten er vi alltid i umiddelbar nærhet når ha sykler i nærheten av trafikk eller bakker...
Gjest Skrevet 5. oktober 2007 #3 Skrevet 5. oktober 2007 jeg er gammeldags og syns det ikke hører noen plass hjemme med 2 hjulssykkel til 2-3-4 åringer! De lærer jo å sykle på skjeve med støttehjulene, og farten blir mye større! Gutten vår på 3,5 har det helt supert med sin 3 hjul sykkel, og får IKKE 2 hjuling enda nei
Dotten Skrevet 5. oktober 2007 #4 Skrevet 5. oktober 2007 Vi kjøpte 2-hjulssykkel til snuppa da hun var rundt 18 mnd........!!! Hun var jo på langt nær lang nok til å nå ned til pedalene, men vi trillet henne rundt i stua.... og der omkring. Nå har hun fylt 2 år og når endelig ned til pedalene (har gjort det i noen måneder da). Hun sykler som bare det hun (med støttehjul og hjelm), men vi er aldri mange cm unna... da hun kan vri litt fort på styret, og sykkelen kan velte. Vi kjøpte den minste sykkelen de hadde på Smart Club, og fornøyd med det. Vi har aldri hatt 3-hjulssykkel....... meeeen i barnehagen raser hun rundt på 3-hjulssykkelen da!!! Jeg synes at dere bare kan kjøpe en 2-hjulssykkel til ham jeg, men dere må passe godt på
Gjest Skrevet 5. oktober 2007 #5 Skrevet 5. oktober 2007 Takk for svar alle sammen! Nå må jeg sette meg i tenkekroken:) Flere som har prøvd sykkel til de små?
miapia Skrevet 5. oktober 2007 #6 Skrevet 5. oktober 2007 Vi kjøpte til gutten vår på 3,5. Han ble litt lang til trehjulssykkelen, og hadde veldig lyst på tohjulssykkel. Han sykler ikke på skeive siden begge støttehjulene er skrudd helt ned, så i praksis sykler han på firhjulssykkel. Føler det er tryggere med den nye sykkelen siden den har bremser, og passer bedre til den lange kroppen. Hadde "gammeldags" holdning i utgangspunktet, men har forandret mening, og ser ingen problemer. De verste ulykkene i gaten skjer med ungene som sykler på trehjuling uten hjelm.
Fire småtroll Skrevet 5. oktober 2007 #7 Skrevet 5. oktober 2007 Min erfaring er at det er forskjell på ungene... Min eldste fikk tohjulsykkel med støttehjul på 3års dagen og elsket den fra første stund. Men jeg er imot at småbarn skal sykle på tohjulsykkel uten støttehjul jeg da, de bruker så mye konsentrasjon på å holde balansen og vimser veldig så plutselig ligger de i grøfta (eller under en bil), så han lærte ikke å sykle uten støttehjul før han var 5 år. Mellomste har også tohjulssykkel men bruker den aldri, han er snart 4 år og elsker trehjulsykkelen sin han...
FuriLaks Skrevet 5. oktober 2007 #8 Skrevet 5. oktober 2007 Hehe. Og jeg er veldig FOR at de skal hoppe over støttehjulstadiet jeg da;) Begynne med den ALLER minste sykkelen som man faktisk kan ha begge beina flatt nedi bakken mens man sitter på setet. Da slipper man å få inn helt feil balansepunkt og jeg tror man får masse bra balansetrening. Er jo ikke snakk om å sende ungen utfor en stor bakke eller ut i trafikken! Det går også an å begynne med en balansesykkel, dvs en pitte liten "sykkel" uten pedaler.
miapia Skrevet 5. oktober 2007 #9 Skrevet 5. oktober 2007 Veldig enig med deg, gutten min sykler gjerne fremover mens han ser bakover, han er definitivt ikke klar for å prøve uten støttehjul.
happybirthday Skrevet 5. oktober 2007 #10 Skrevet 5. oktober 2007 Er helt enig med de som sier at barnet lett kan begynne å sykle på skeiva med støttehjul, iallfall hvis man velger en av de billige tohjulingene med støttehjul. Vi erfarte raskt at disse støttehjulene hadde tendens til å komme litt ut av stilling, slik at de ikke nådde helt nedi bakken med mindre sykkelen sto litt på skakke. Vi måtte jobbe litt med gutten vår for å få han til å endre stilling da vi fikk sykkelen på rettt kjøl igjen. Leste dessuten at støttehjul kan ødelegge barns naturlige innebygde balanse-evne. Et tips til andre er å kjøpe stang til å feste på tohjulingen til junior. Da holder den voksne i stanga og barnet kan sykle rett på tohjulingen. Og siden man alltid er tilstede (synes jeg da) dersom en 2 -3 åring skal sykle på tohjuling ute, så er det ikke noe mer bryderi med å montere en slik stang. Da kan man faktisk ta med ungen ut i trafikken også og "lære" ungen enkle trafikkregler og hvordan oppføre seg i trafikken, fordi den voksne hele tiden holder barnet (sykkelen) fast i stanga. Var i utgangspunktet skeptisk til dette systemet, fordi det hørtes veldig tungt ut for den voksne å holde både sykkelen med barnets vekt, men ble helt overrasket hvor lett det var. Så etter å ha syklet slik i ca 1 år (med at den voksne holder i stanga som er festet på tohjulingen), så lærte gutten vår å sykle helt alene da han var 4,5 år. Da hadde han også fått avvent den skakke holdningen han hadde vendt seg til fra tiden han syklet med støttehjul. Så å få tak i en slik stang er absolutt å anbefale, siden det både er trygt og fremmer guttens naturlige sittestilling på sykkelen uten å hemme balanse-evnen.
1stor1liten =) Skrevet 5. oktober 2007 #11 Skrevet 5. oktober 2007 Snuppa her fikk tohjulssykkel når hun var 2 år. hun sykler kjempebra med støttehjul på =) må justere opp sete nå, hun har strekt seg siste mnd. hun er 2 år & 4 mnd, nå. På biltema kan en få kjøpt sånn stang til å feste på sykkelen. den skal vi kjøpe nå snart. mye enklere å hjelpe til opp og ned bakker
Dotten Skrevet 5. oktober 2007 #12 Skrevet 5. oktober 2007 Støttehjulene på sykkelen til snuppa er festet slik at sykkelen står rett. Ikke antydning til at den er skjev, så dette varierer nok litt på hvordan man har satt de på Blir mer som ei skriver over her en "4-hjuls" sykkel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå