Helnøtt med spire:) Skrevet 5. oktober 2007 #1 Skrevet 5. oktober 2007 Jeg vet helt ærlig ikke hva som er rett. De selv kan si "nigga" (det er det styggeste jeg hører!) , de kan kalle oss hvite eller hvitinger, men er det riktig da?. Men føler at alt er feil". Hvilket ord kan vi bruke?
Helnøtt med spire:) Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter #2 Skrevet 5. oktober 2007 Så nå at det var ett nesten likt innlegg lengre nede her:)
Gjest Skrevet 5. oktober 2007 #3 Skrevet 5. oktober 2007 Blir jo noe helt annet når de/ noen bruker det selv da. Ofte ironisk...
Gjest Skrevet 5. oktober 2007 #4 Skrevet 5. oktober 2007 Dessuten forbindes ordet med slaveri og undertrykking, noe vi hvite ikke har hatt så store problemer med...
Helnøtt med spire:) Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 5. oktober 2007 Ja, helt sant. Slike typiske gangster filmer. Der de sier "nigga" men er ikke tolerant av andre å si det. Litt levd inn i film verden jeg kanskje hehe.
Gjest Skrevet 5. oktober 2007 #6 Skrevet 5. oktober 2007 Hviting er vel like lite lov som svarting, skulle jeg tro? "Vi" er de hvite. "de" er de svarte/fargede/mørkhudet. Så har vi andre muligheter: å sikte til hvor de har sin genetiske opprinnelse: Asiatisk, afrikaner etc. Den liker jeg ikke så godt siden man da har fare for å dra med seg en eller annen som er adoptert og slettes ikke noen afrikaner. At de mørke ikke liker å bli kalt neger er vel grunn nok til å ikke kalle dem for det?
Mrs. Bouquet Skrevet 5. oktober 2007 #7 Skrevet 5. oktober 2007 Så da er det vel egentlig ikke lov å beskrive mennesker etter utseende da. Hva med ordet som beskriver kjønn? Kvinner har også vært undertrykt, men vi må da alikevel godta at andre bruker ord som beskriver hvilket kjønn vi er, og jeg er sikker på at de aller fleste ord som beskriver hunnkjønn har blitt brukt undertrykkende.
Helnøtt med spire:) Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 5. oktober 2007 Veldig godt poeng faktisk!
Gjest Skrevet 5. oktober 2007 #9 Skrevet 5. oktober 2007 Tenk deg at du er veldig overvektig... Hvis noen skal beskrive deg ønsker du at de skal si "overvektig" eller "feit"? Syns vi skal ha respekt for hvordan folk selv ønsker å bli omtalt, og ordet neger er negativ ladet - sånn er det bare. Hvorfor er det så vanskelig å forstå?
Helnøtt med spire:) Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter #10 Skrevet 5. oktober 2007 Er ikke vanskelig og forstå. Jeg skjems over hva "vi" gjorde mot de "svarte" synes det er tragisk og ja har ikke ord. Klarer ikke se filmer om det en gang, og ser jeg no har jeg mareritt om det i lang tid. Off, det var groteskt det som ble gjort. Så det er fult forståelig! Og forstår at det er ett ord man ikke skal bruke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå