Gå til innhold

Har ikke Märta rett, da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har jo likelønn i Norge?

En mannlig sykepleier tjener jo ikke mer enn en kvinnelig kollega?

Jeg som er kokk tjener jo ikke mindre enn en mann som er kokk?

Lik lønn for likt arbeid, det har vi da?

Jeg er jo klar over at de lavtlønnede yrkene er overrepresentert av kvinner og at det feks i olja er mest menn.

Men i en bedrift med milliard overskudd så kan og må man jo lønne bedre enn det man har mulighet i en statlig "underskuddsbedrift" (skole, sykehus etc.).

Hva sier dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har lovfestet rett til liklønn men har det som regel ikke. Kvinner i norge tjener ca 15% mindre enn menn i samme stillinger - kjipt men sant. Vi krever ikke nok helt enkelt! :)

Skrevet

http://e24.no/naeringsliv/article2030582.ece#VG

Det var vel ikke heelt det som sto i den artikkelen:

"Ifølge Likestillings- og diskrimineringsombudet er kvinners gjennomsnittslønn per time 15 prosent lavere enn menns"

Altså lønnen generelt, men hvis man sammenligner folk i samme stilling er den så godt som den samme.

Skrevet

Jeg tror ikke det er i de lavtlønnede yrkene forskjellene er så merkbare. Når det derimot kommer til lederstillinger, der tjener nok menn mer enn kvinner i tilsvarende stillinger.

Når det gjelder Märta i så måte, så syns jeg hun kan holde seg på landet med engelene sine og slutte å være litt prinsesse og litt vanlig. Hun kommer aldri til å være vanlig, hun er forhåndsdømt. Jeg mener at hun ikke har "rett" til å uttale seg om slike ting som lønn. Hun vet vel ikke hva lønn er..........................

Skrevet

Statistikken viser at kvinner ligger under menn også innenfor samme stilling. Dette vises tydligere i det private hvor man setter krav i lønnsforhandlinger etc. Kvinner er nok ikke like kravstore der enda.

Skrevet

Det Märtha sa var jo at" I både Sverige og i Norge så har vi lovfestet rett til likelønn"

LOVFESTET! Selvfølgelig hadde hun rett. Det er jo helt sant. Hvorvidt vi følger denne lovfestede retten er en helt annen sak.

Drit dårlig journalistikk kalles dette..... Stakkars Märtha sier jeg bare!!

Skrevet

Hvis lønner er "så godt som den samme for folk i samme stillinger", hvorfor tjener kvinnelige toppledere, i bedrifter med over 250 ansatte, bare 79% av hva mannlige toppledere tjener?

Skrevet

Jeg tjener jo det samme som alle andre i mitt firma. Og vi er 130 mannlige montører og 5 kvinnelige. Det er jo lik lønn for likt arbeid,det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...