Gå til innhold

I og med at man ikke skal si neger..............

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal man da si de gangene det er naturlig å si noe om folkeslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller tenker på å raskt beskrive utseende til noen

Skrevet

Mørkhudet eller svart foretrekker de ofte selv.

Det enkleste er jo å si hvor de kommer fra da...

Skrevet

Ja, men mennesket kan jo komme fra Flekkefjord, men alikevel ha et mer karakteristisk utseende enn de fleste fra Flekkefjord.

Skrevet

jo men nå skal du høre. Det er ikke neger ordet i seg selv som er negativt, det er det som henger sammen med det. Når det var slaver i amerika så måtte slavene ha lapp fra "eigerne" for å kunne gå ut. På lappen stod det - Johnsen neger har lov til å være ute... eller Wilsons neger har lov til å ...

Er du med? Så neger ordet er en del av historien som gjør at det er nedverdigene, ihvertfall vis du kan historien.:) Og det er jo bare en liten del da

Skrevet

Ja, eller for eksempel fra Somalia ;-)

Syns det er ganske respektløst å bruke ordet neger når mange har påpekt at de ikke liker det.

Skrevet

Men man kan da ikke hvite at personen er fra somalia? Kan da vært 3.generasjon fransk for alt vi vet:))

Skrevet

Jeg er klar over det, og kan delvis forstå at det har blitt et negativt ladet ord. Men alikevel...er jo ingen som lever i dag som har vært slaver hverken i Amerika eller engelske kolonier. Jeg har alltid trodd at å si sort eller svart (på min dialekt) var værre, og at neger var det "riktige", så debatten overrasket meg faktisk.

Skrevet

Afro-flekkefjoring er mitt beste forslag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...