Gå til innhold

Hvordan fordele dagene i jula/nyttår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren har to gutter fra før som han har annenhver helg og fast en dag i uka.

Nå har han feiret jul sammen med x'en og familien hennes i alle år tidligere men føler seg såpass utilpass med å være der (er der kun for barnas skyld), og jeg ønsker selvfølgelig å feire jul sammen med han jeg også.

Derfor blir det annehver jul og nyttårsaften som blir løsningen fra i år.

Jeg lurer derfor på; skal man følge helgene som vanlig med unntak av selve julaften som blir ekstra? Eller er det egne "helligdager" der man har ungene som i en sammenhengende julehøytid?

Jeg tenker da på at det virker naturlig at man har barna fra lillejulaften t.o.m 2. juledag. Og at Nyttårsaften og 1. nyttårsdag "hører sammen"....?

Regner med det går an å komme frem til en slik ordning oss i mellom, men er det noen retningslinjer på disse dagene i jula?

Jeg kommer fra en annen by 3 timer unna, og ønsker da å feire jul med min familie i år, der jeg regner med sambo blir med. Det er derfor vanskelig å komme hjem og hente guttene på 1. eller 2. juledag da det klaffer dårlige med fergeavganger osv.

Regner med vi starter med at guttene blir hos mora i år, så får vi guttene julaften neste år, og da har jo babyen vår kommet også:-)

Håper på fornuftige svar her:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Vi pleier å dele jula i to, en forelder har første halvdel fra lillejulaften til 2/3 juledag, den andre har resten av romjula og over nyttår. Første året foreldrene feiret fra hverandre var det mer fram og tilbake, det var bytting omtrent hver dag fra lillejulaften til tredje dag for at alle liksom skulle få like mye av barna de viktigste juledagene. Det ble bare stress for både voksne og barn, kanskje mest for barna. Nå er det lettere å planlegge, man vet man har enten første eller andre del av juleuka.

Mannen min og hans eks feiret også jul sammen året etter at de ble skilt, så var han uten barn en jul og nesten jul var vi sammen og barna var hos oss. Første jul uten mamma gikk heldigvis helt fint, og barna var glade. De hadde nok gruet seg litt, men hadde det verst uka før jul fordi de gruet seg til å si hade til mamma for julen og tenkte hun ville være lei seg. Men moren skulle feire med ny kjærste og forsikret barna om at hun hadde det bra. Etter at barna sa ha det til henne bittelillejulaften så strålte de resten av jula! Og hadde etterpå en kjempefin nyttårsaften med mamma og hennes kjærste :)

Skrevet

Takk for svaret!

Nå er det bare opp til samboer og x'en til å bli enige om fordelingen, men jeg ser jo at slik dere deler det er jo veldig kjekt og praktisk. Man får jo litt mer sammenhengende dager.

Synes det bare blir stress selv med å være en dag her og en dag der, dessuten; hvis vi skal til mine foreldre, og ta med barna en gang, så går det jo ikke an å kjøre 6 timer tur/retur for å bytte dager:-)

Fint å høre andres synspunkter siden denne fordelingen skal starte fra i år:-)

Skrevet

Mor/ Far har rett til samvær med barna annenhver jule- og nyttårshelg. Som julesamvær regnes fra 22.12 om ettermiddagen til 28.12 om ettermiddagen. Som nyttårssamvær regnes fra 28.12 om ettermiddagen til 1.1 om ettermiddagen.

Dette er utdrag fra en vanlig brukt samværsavtale..

Hos oss er det derimot på denne måten:

Den som ikke har barnet i julen, levere til den som skal ha barnet i julen lillejulaften kl.19. (slik at alle får kose seg sammen i noe som føles som jul, men vilkåret er at det ikke skal åpnes gaver). Den som har samværet leverer barnet den 27 (3.juledag) kl.17.00. Dette er gjort fordi det er vanlig med familieselskaper de to første juledagene osv.

Fungerer veldig bra for oss..

Den som da skal ha nyttår har barnet fra og med kl.17 3.juledag, og leverer i skole/barnehage første ordinære dag etter ferien.

Så sånn har vi det, og som jeg sa, det fungerer veldig fint.

Skrevet

Vi har han annethvert år. Hvis vi har jula, starter vi 22./23. des, og leverer til mora 2./3. juledag, etter hva som passer best, og da har hun han til ca. 2. nyttårsdag. Har fungert greit.

Skrevet

Vi hadde hele uka inkludert lille julaften, mor hentet de på julaften, og leverte de 1. juledag. Vi hadde de til 4.juledag og fikk de igjen på nyttårsaften. Ble utrolig rotete, og håper det kan gjøres på en annen måte. Deres måte var mer praktisk, dolphingirl.

Skrevet

Gutten til mannen min er hos mor og far annehnhvert år. I år skal han være hos oss. Delingen hos oss er slik: Han drar til den han ikke skal feire jul hos på lille julaften uavhengig av turnursen i samværet. Midt på dagen på julaften kommer han til den han skal feire jul hos. Da er han der til nyttårsaften bortsett fra en dag da det er familiemiddag på "den andre siden" Sånn har vi alltid gjort det, og gutten får litt mer sammenhengende tid hos den han feirer jul med.

Skrevet

Hos oss drar barna til den forelder de skal være hos lille julaften, og der blir de til over nyttår. Slik at de er jul og nyttår hos den samme.

Og den de ikke feirer hos, har gjerne en god middag og litt julekos mellom skoleslutt og julen starter.

Dette fordi at den som ikke har barna skal kunne reise bort om vi så ønsker, uten åmåtte haste hjem igjen. Vi reiser som regel til min familie, og da er det greit å først ha en uke, når vi pakker oss avgårde med pø og pakk, dyrebiletter og unger på slep.

Stebarnas mor har også pleid å reise bort enten for å besøke sin søster som bor langt unna, kjærestens familie eller på ferie med han.

Det er egentlig temmelig praktisk, i allef all for oss :)

Skrevet

Du tenker sånn jeg ville tenkt...gå for det forslaget!

Skrevet

Tror det finnes en del forskjellige løsninger på dette.

Selv reiser jeg hjem til familien min når jeg har datteren min jul og påske, så vi deler ikke perioden i to. I år tar jo de fleste juleferien 21.desember og skolene starter ikke opp igjen før den 3.januar. Det er nesten to uker. Dersom jeg skulle delt på ferien, ville jeg byttet sånn ca. den 27.desember.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...