lenej :o) Skrevet 4. oktober 2007 #1 Skrevet 4. oktober 2007 da jeg fikk nr 1, så hadde jeg en turnus - altså, Jm fra helvete. Hun hadde nattevakt, å hadde en fødende samtidig, og prioriterte denne dama først, for hennes barn skulle jo leve. Så det endte opp med at når lillingen kom ut, var det mamma som tok imot han! Da var hun sint på turnusen, ja! Jeg var bare helt bortevekk, å sovna ikke lenge etterpå.. Dumme JM! Men rakk å kaste opp på ho da!! før fødsel..
NoDoubt Skrevet 4. oktober 2007 #3 Skrevet 4. oktober 2007 Herregud for ei JM!! Var det bare en eneste JM på vakt?
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 4. oktober 2007 #4 Skrevet 4. oktober 2007 Nå kommer sikker noen til å reagere på språket mitt, men fy fan altså! Det skal bare ikke gå an å prioritere slik vel? Eller jo, tydeligvis. Kjenner jeg ble skikkelig provosert her. Jeg velger å tro at dette var unntaket som bekrefter regelen, jordmødre skal være mer fintfølende enn som så. Om så var tilfellet at det bare var en jordmor på vakt burde de enkelt og greit tilkallt en ekstra. For om fødselsopplevelsen til de som føder levende barn er viktig, er det for pokker langt viktigere at det ene minnet man får av en død baby er godt, og ikke overskygget av følelsen å være helt alene uten hjelp! (puhh, lang setning...) Minner om da venninna mi fant mannen sin død. Hun sto igjen på trappa og gråt, med baby i magen, når politi, lege, ambulanse, begravelsesbyrå og prest dro, en time senere.
lenej :o) Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 4. oktober 2007 Nei, denne JM var ikek alene på vakt. vet ikke hvor mange nattevakter det er i tromsø på sykehuset der.. men! min gutt var da for pokker like levende etter fødsel som den andre ungen, bare at han døde etterpå. nei, sier bare, dumme JM...
TusseMor07&09&14 Skrevet 4. oktober 2007 #6 Skrevet 4. oktober 2007 Fytti grisen... Er det virkelig mulig? Kjente jeg ble kvalm her nå! Har virkelig ikke ord... Støtte og tilstedeværelse av kompetent personel i en sånn vanskelig situasjon er søren meg det minste man skulle forvente! Huff..
lenej :o) Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 4. oktober 2007 men pga dette, ville jeg aldri mer føde i tromsø, så når mini kom i magen, så var planen å føde på fødestue heller. skulle ikke ha noe smertestillende uansett, så var jo det samme hvor jeg fødte da. men 3 dager før termin fikk jeg vite jeg var et sånt spesielt tilfelle, så jeg måtte føde i tromsø!! skrekk å gru!! men fikk verden beste JM der, og ble så godt tatt være på!! JM var på rommet vårt helt fra vi kom med fly, til mini var ute! fikk vite etterpå det sto i papirene mine, at jeg ikke skulle bli alene der, pga fødselsangst (??). var jo ikke det, ville bare ikke føde der... men hadde en super fødsel nr2, og skal, om jeg får en til, føde i tromsø igjen! :)
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 4. oktober 2007 #9 Skrevet 4. oktober 2007 Oi, åsså på UNN. Not good. De har vel en del jordmødre å ta av ja, så det burde de ha klart å fiksa. Beklager, jeg har ikke fått med meg at han levde etter fødselen. Men uansett skulle det jo vært en verdig og fin opplevelse. Var vel fælt nok fra før av om man ikke skal få ei slik JM.
NoDoubt Skrevet 4. oktober 2007 #10 Skrevet 4. oktober 2007 Måtte se på profilen din. Du har en englegutt står det der. Var det fødselen hans dette skjedde? Visste de at han kom til å dø og valgte derfor ikke å prioritere deg? Isåfall er det helt HORRIBELT! Jeg hadde klagt til pasient ombudet eller hva det heter. Saksøkt hele skiten! Det er bare det jævligste jeg har hørt i hele mitt liv!!!! Stor klem til deg.
___ Skrevet 4. oktober 2007 #11 Skrevet 4. oktober 2007 Det er vel ikke akkurat denne jordmoren som gjorde noe galt. Hvis deter to damer som føder helt på samme tid må jordmor gjøre et valg og være der hun tror hun vil gjøre mest nytte for seg. De som skulle skjelles ut er de som eventuelt satt på vaktrommet eller gjorde andre oppgaver på det aktuelle tidspunktet. Ingen skulle trenge å fødeuten at jordmor var der, men om slikt skjer er det som regel en systemfeil. En person kan bare være et sted av gangen.
lenej :o) Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter #12 Skrevet 4. oktober 2007 takk for den jøss ja, vi visste han skulle sovne inn rett etter forløsningen. han var så syk så. men uansett!!! men vet dere hva det værste er? vi har ikke begravd han selv, for vi ga lov til obduksjon, og at dem gravla han da. visste ikke vi hadde mulighet for å begrave han selv, ble ikke opplyst om det, emn sikkert for de var så ivrige etter å ta obduksjon, var visst stort, å få en pasient, men en av landets mest sjeldne hjertefeil da.. anyway, mamman min jobbe på trygdekontoret, og alle våre saker ble gjort på et annet kontor pga inhabilitet. så ringte ei tuppe til henne på jobben, å spurte om hvordan det var med slike gravferder med stønader å sånt. å mamma svarte på det da, og tenkte på en dame der, som hadde mistet også. så hun spurte hvilken sak det gjalt. "ja, det er jo barnebarnet ditt". hun hadde fått sjokk å bare lagt på røret!! herregud, enkelte folk altså..!!
TusseMor07&09&14 Skrevet 4. oktober 2007 #13 Skrevet 4. oktober 2007 Godt du fikk en positiv opplevelse med nr.2 iallefall! Spesielt når du måtte føde han i Trømsø og. Du var nok rimelig engstelig og skeptisk da du måtte dit igjen å føde kan jeg tenke meg... men godt det ble en fin opplevelse denne gangen da!
NoDoubt Skrevet 4. oktober 2007 #14 Skrevet 4. oktober 2007 Off, off, off detter er noe av det verste jeg har lest/hørt. Syns det er helt umenneskelig behandling! Det sier seg selv at ikke alle presser ut ungen samtidig og da må jordmødrene kunne dele seg opp og prioritere de som presse ungen ut. Uansett hvilken trilstand barnet er i. Jeg er i sjokk..... Stakkars deg...... Ser at du har fått en gutt etter det. Det var ihvertfall kjekt:-) Sender enda en klem. *oppgitt*
lenej :o) Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter #15 Skrevet 4. oktober 2007 ja, var rart. fikk fødestue rett over gangen der jeg fødte sist.. var rart.. måtte si det til min kjære (han er ikke pappan til storebror, så). han var så forståelsesfull å snill gjennom hele sv.skapet!! åå!! er så glad i min kjære!! :) han gjorde hele denne andre fødseln så mye bedre!!
NoDoubt Skrevet 4. oktober 2007 #16 Skrevet 4. oktober 2007 Alle de som var i fødsel på det øyeblikket kan umulig ha presset ut ungene på likt!!!!! Klart hun skulle hatt en jordmor der!!!
lenej :o) Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter #17 Skrevet 4. oktober 2007 vel, han var født kl 6.45, og andre kom 6.40, trur eg det var.. bare vi to inne, å 3 JM på vakt, mener eg det var.. men husker ikke helt,, blæ, dem er så merkelig!! helsenorge skal man ikke skjønne seg på så.. takk for klem! nå går eg å sover.
TusseMor07&09&14 Skrevet 4. oktober 2007 #18 Skrevet 4. oktober 2007 *grøss*... føler med deg! Må ha vært rimelig spesielt ja:o( Godt du har en som viser deg forståelse og som om du kan støtte deg til! Deilig å være så glad i noen også da ) !
NoDoubt Skrevet 4. oktober 2007 #19 Skrevet 4. oktober 2007 Da burde absolutt en av de andre jordmødrene tatt seg av deg eller hun andre. Dette var trist lesing.... God natt til deg:-)
___ Skrevet 4. oktober 2007 #20 Skrevet 4. oktober 2007 Selvfølgelig skulle det vært en jordmor der, men denne spessielle jordmoren kunne ikke være på to steder på en gang.
* 5 om dagen * Skrevet 4. oktober 2007 #21 Skrevet 4. oktober 2007 poamin: forsvarer du denne oppførselen av jm?? jeg må bare spørre...
* 5 om dagen * Skrevet 4. oktober 2007 #22 Skrevet 4. oktober 2007 ble bare litt matt her nå... sånn som jeg ser det, så de som mister trenger 1000 ganger mere støtte av en jm, enn de som har et friskt barn å ha i armene.... hva med å sette seg selv i en sånn situasjon...
Gjest Skrevet 5. oktober 2007 #23 Skrevet 5. oktober 2007 Det her er det sykeste jeg har lest. Om denne turnusen tok dette valget selv så håper jeg internt at hun har fått refs. En ting er at babyen din "skulle ikke leve" som du skriver , men det er jo feil at din mor skal ta imot barnebarnet sitt som er döende. At du ikke föler verdighet under forlösningen og hva kunne da ikke gått galt med deg oppi det hele ?? Da jeg födte min datter - hadde jeg 2 jormödre, en lege, en anistisi lege , barnepleier og sykepleier inne på rommet de siste minuttene da de trodde de mått ta haste snitt (men det gikk bra) da hörte mannen min at naborommet trengte hjelp under pressrier der sendte de inn en lege til jordmor var klar. For deg var det viktigst å föle verdighet og trygghet i mine öyne og om ingen jordmor kunne komme (kanksje de var inne hos en som hadde samme födsel som meg) så SKULLE du hatt en barnepleier eller lege der inne til å gjöre det en verdig stund for barnet, deg og dine nermeste !
lenej :o) Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter #24 Skrevet 5. oktober 2007 jo, du har jo rett. forsvarer overhodet ikek denne JM, da jeg refererer henne som JM fra helvete.. det var flere hendelser enn dette, som gjør min avgjørelse for å kune kalle et menneske noe sånt.. vurderte å ringe dit, å be om kopi av mine fødselspapirer. hadde vært interessant lesing da... uansett, så hadde jeg vært der lenge. fødseln varte i 18 timer, da jeg ble satt igang før termin. så de visste om meg, og da jeg gikk å vandret i gangen, med rier, (gikk, for det lindret), så jeg det kom inn ei dame. så spurte jeg om det var mange fødende der, og om de ventet inn noen. nei, det var bare meg å hun andre der, å vi fødte ganske samtidig. også var det en pappa der, som hadde en baby, for mamman var ikke våknet ennå etter narkose, etter ks. så dem var klar over at det bare var to inne. så feilien var deres prioriteringer - og ikke minst - !!! - sette en turnus-jordmor på et slikt tilfelle.. alene! legen min, en hjertespes, kom på kl 8 om morgenen, så da jeg våknet halv 12, så satt han å mamma å pratet inne på rommet mitt, å de hadde pratet siden han kom på jobb. så han var skikkelig ok!! og "min" JM kom på jobb på morgenen og, så da jeg våknet, kom hun inn med jøran, så jeg fikk se han. men de fødsels-minnene er jo grusomme da. og jeg vet hun fikk refs!! var mange gode ord jeg fikk her, vil forresten kunne invitere dere å se innom minnesiden til jøran, om dere vil. men den er helt enkel, og meget "simpel" da. www.jorankj.piczo.com
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå