Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2007 #1 Skrevet 4. oktober 2007 Hei. Lurer på hvilke blodtrykksverdier og proteinverdier i urin dere hadde da dere hadde svangerskapsforgiftning. Kan lese i en artikkel i tidsskrift for den norske legeforening at man har alvorlig preeklampsi "Dersom proteintapet er over 3 g/døgn". Dette kan føre til nyreskade. Jeg måtte til en nefrolog en stund etter fødselen for å sjekke nyrer ol, og han kunne fortelle at de hadde målt en proteinverdi på 28 g/l. På en urinstiks viser ++ at man har proteinuri 1g/l. Det høres jo helt vilt ut. Derfor lurte jeg altså på om noen andre husker dette sånn på stående fot.
Space Skrevet 5. oktober 2007 #2 Skrevet 5. oktober 2007 Jeg hadde proteinverdi på 15g/l v innleggelse, vet at verdiene steg etter det, men vet ikke hva de var på det høyeste. Det høyeste blodtrykket som jeg husker at jeg hadde, var på 230/125, Var rimelig dårlig i dagene før og etter fødselen, så det er mulig at det kan ha vært høyere, fikk ikke med meg så mye av det som skjedde da. Fikk ikke noen oppfølgeing annet en at det ble tatt blod- og urinprøver de to første ukene etter fødsel. Alle verdierene normaliserte seg i løpet av denne tiden. Tror du jeg bør etterspørre kontroll ifht mulig nyreskade? Hva slags tester tar en nefrolog?
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2007 #3 Skrevet 6. oktober 2007 Tok ikke noe annet enn urinprøve av meg da, og lyttet litt her og der, men greia med meg var at det tok så lang tid før blodtrykk og proteinuri stabiliserte seg etter fødselen. Jeg ble liggende på barsel over en uke etterpå pga høyt BT. Fikk ikke dra hjem på perm eller noe. Tror ikke du behøver å bekymre deg over nyrene. Som nefrologen sa til meg: " du kan leve fint med bare en nyre også, så dette er ikke noe å tenke på". He he. Det er jo sant det.
Slank bakfra :) Skrevet 8. oktober 2007 #4 Skrevet 8. oktober 2007 ....jeg fikk målt bt på 255 over 140 i uke 28. Urinstiks viste da tre. Nekta ks, og gikk i fire uker etter det, og da ble ks pga dysmatur baby. Er litt vel enkelt å si at preeklampsi automatisk gir nyretrøbbel, for dette er nemlig avhengig av flere faktorer. Nyrene mine er jfr legesjekken "bare helt nydelige"........
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå