Gå til innhold

Er det noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på ul i går og fikk vite at morkaken lå foran, kom derfor til å kjenne spark senere enn andre. Men det jeg lurte på er om det har noe å si for andre ting. Fortalte det nemlig på jobben og sa at det var sikkert derfor jeg ikke hadde kjent noe liv enda. Men da fikk jeg reaksjoner som at: "er ikke det farlig", "da kommer det til å bli problematisk med fødselen" og "da må du sikkert da keisersnitt".

Ble litt bekymret nå, men burde ikke jordmoren fortalt meg det om det var noe slikt eller er det så åpenlyst at det burde jeg skjønt selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg har en venninne som nettopp fødte og hadde foranliggende morkake. Det gikk helt fint! Ingen problemer under fødsel og den var helt vanlig (vaginal). Så du kan helt sikkert bare slappe av! :-)

Skrevet

Du må ikke la sånne dumme kollegaer skremme deg sånn. Hvis noe hadde vært skummelt ville jordmor har snakket med deg om det. Det er stor forskjell på å ha "foran på magen" liggende morkake - og foranliggende foran mormunnen - morkake. Det er sistnevnte dine kollegaer snakket om. Utrolig så tankeløse folk kan være - jeg blir helt matt over at de snakket sånn til deg... Jeg har også foran på magen-liggende morkake - tok litt tid før jeg kjente liv - men den ligger helt fint an for vanloig fødsel. Neste gang du er hos jordmora kan du be henne forklare dette for deg - men det er altså dine kollegaer som er på jordet og mangler vett... Lykke til Shiny - jeg kjente liv rundt uke 21 eller noe - og da skikkelig!

Skrevet

Det stemmer ikke! Det er ikke farlig! Det er veldig normalt at morkaka ligger foran, gjør det hos meg og.. :) Kjedelig at det kan ta lengre tid før vi kjenner liv bare.. Jeg er 20+1 og har såvidt bare kjent noe diffus sprelling.. :) Men den som venter på no godt..!

Broroen min og samboeren skal også ha en liten en. Hos henne ligger morkaka og stenger for "utgangen". Det er DA man kan risikere å måtte ta keisersnitt. Dessuten må hun litt oftere til kontroller enn oss andre, men har ikke hørt noe om at det er farlig egentlig..

Skrevet

Jeg trodde morkaken kunne flytte på seg, så selv om du har det nå så kan den flytte på seg så du ikke må ta KS.

min mormor måtte ta KS pga dette.

Jeg har rh- blod, og legen min sa ikke så mye om det, annet enn at jeg skal ta ekstra blodprøver i uke 32 og 36. Han sa at det stort sett gikk bra, og at jeg ikke skulle tenke på det. For etter all sansynlighet er det eneste jeg vil merke til det en sprøyte etter fødselen.

Så kanskje hun ikke vil gjøre det urolig, hvis du kanskje slipper ks.

Lykke til

Skrevet

Æ hadde foranliggende morkake,fikk beskjed om at det va grunnen te lite spark,å hvis ikke morkaka flytta på sæ så ble det keisersnitt,men i de fleste tillfeller så flytta den på sæ =)

Skrevet

Takk for det, var veldig betryggende å høre..

Forstod det slik på jordmoren at det var foran på magen ja, ikke foran mormunnen.

Syntes det var litt rart for snakket en del med samboer om dette også og syntes det virket litt rart at hun virket så positiv mot oss hvis det skulle vært noen komplikasjoner.

Venter en gutt jeg også =) Gleder meg veldig til første spark, men tar det mer med ro nå som hun sa at jeg kom til å kjenne det senere.

Skrevet

Så bra:-) Vi to har morkake likt plassert, sikkert:-) Fin støtpute foran på magen. Hvis jordmora ser på ul at morkaken ligger foran mormunnen blir det bestilt ul til seinere i svangerskapet for å sjekke at den har krabbet opp - det gjør den ofte mens ungen vokser. Litt synd at disse begrepene brukes sånn om hverandre - foranliggende for hva da liksom. Hvis det hadde vært tvil om den gjorde det hos deg ville hun helt sikkert ha tatt det opp + sørget for ny time for dere seinere. Men snakk med jordmora deres neste gang - bare for å få dette HELT ut av verden - det er jo så mye man lurer på uansett:-)

Jeg synes det tok kjempelang tid for å kjenne liv - men du verden så moro når det endelig var noe å kjenne.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om det samme da jeg var på UL. Nå er jeg i uke 24+5 og det sparker hardere og hardere for hver dag, masse liv:) Bare gled deg. Det startet vel ordentlig med spark rundt uke 19 eller 20 tror jeg.. Men før det begynte å sparke var det egentlig litt trygt å tenke på et at foranliggende morkake var grunnen til at jeg kjente lite spark - altså at det ikke var noe farlig :)

Har forresten ikke hørt noe om at jeg må ta keisersnitt, jordmor bare nevnte at morkake lå foran og at det kunne være vanskelig å kjenne liv...

Lykke til:)

Skrevet

Morkaken min ligger på fremveggen i livmoren. Og det er ikke farlig;) gjorde det forrige svangerskap også=)

Eneste er att den fungerer som en god støtdemper for spark. Men jeg har allikavel kjent liv siden uke 13. Men var noen ganger i forrige svangerskap jeg var bekymret fordi jeg kjente så lite liv de siste 10 ukene.

Det er når morkaken dekker åpningen i livmoren att det må keisersnitt til visst den ikke flytter seg;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...