sjokolademams Skrevet 4. oktober 2007 #4 Skrevet 4. oktober 2007 Dyskalkuli? Mener at jeg leste det et sted.
LizzyG Skrevet 4. oktober 2007 #6 Skrevet 4. oktober 2007 Vil det da si at man suger i matte? Da har nok jeg det.
FrøkenSprøken Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 4. oktober 2007 Det vil si at tallene stokker seg, slik at det blir tilnærmet umulig å lære seg matte. Det kjiipe er at man ikke får fritak fra matte selv om man har dette, og uten matte får du ikke studere på høgskole eller universitet. Har ei venninne som har gode karakterer i alle fag, men som har dyskalkuli, og dermed har strøket i matte flere ganger. Hun klarer det bare ikke. En venninne av henne tok eksamen for henne (som privatist i hennes navn) og nå studerer denne venninna mi til å bli førskolelærer:) Selvfølgelig er det litt på kanten, men i dette tilfellet synes jeg faktisk at det er greit. Utrolig kjipt å ikke få ta seg en utdannelse bare fordi man ikke fikser matte...
Dailis Skrevet 4. oktober 2007 #8 Skrevet 4. oktober 2007 Det er vel ikek helt tilfelle over alt i alle fall. Min søster har dyskalkuli, dvs ikke tallforståelse. Hun har ikke vanlig matte og skal søke seg inn på høgskole. Men det er ikke lett å få diagnosen dyskalkuli, tok mange år med henne. Hadde ikke engang forståelse av klokken på ungdomsskolen. Men alikevel har hun en langt over gjennomsnittelig score på iq test. Man må ha et godt score på alt utenom matte (bl.a.)for å få diagnosen.
FrøkenSprøken Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter #9 Skrevet 4. oktober 2007 Kanskje hun ikke har fått diagnosen da? Men hun sier at hun har det, og det er vel egentlig ingen tvil. Huff, slitsomt at det må være slik. Vi er heldige vi som ikke sliter med slikt:) Uansett synes jeg det er bra at jenta endelig har kommet inn på høgskole! Hun har kranglet med forskjellige instanser i flere år uten at det har hjulpet...
Dailis Skrevet 4. oktober 2007 #10 Skrevet 4. oktober 2007 Uff ja. Nei, de henger langt etter dysleksi der. Og det er jo ikke engang bra nok. Men det er enda verre med dyskalkuli, for mattematikk knytter folk lett opp mot iq, dvs behersker man ikek matte, så er man ikke særlig smart. Derfor har diagnosen en langt lavere status enn dysleksi. Og på den måten nesten verre for de som har det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå