AneB Skrevet 4. oktober 2007 #1 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg tør ikke fyre på dagen når 1-åringen er våken, hun er jo helt sprø etter flammene! Bruker dere fysisk sperring foran ovnen eller hva? Den ene gangen jeg fyrte i ovnen måtte jeg vokte den absolutt hele tiden...
lille je Skrevet 4. oktober 2007 #2 Skrevet 4. oktober 2007 Vår kikker, men han går ikke helt bort. Han stopper når han kjenner varmen når han nærmer seg... Er egentlig ganske lite interessert, enda vi har peisovn der flammene syns veldig godtl
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. oktober 2007 #3 Skrevet 4. oktober 2007 jeg har sett sånn fin grin til og putte forand. men jeg har mistet nettsinden.. så dette lurer jeg i grun også på
Prinsesse Leah Skrevet 4. oktober 2007 #4 Skrevet 4. oktober 2007 hei Jeg la akkurat ut et innlegg på utstyrsdebatten om hvor en får kjøpt grind for å sette på gulv foran vedovn. Jeg har sett det før, men husker ikke hvor. Jeg har også en meget livlig baby (snart 1 år).
Learning to fly Skrevet 4. oktober 2007 #5 Skrevet 4. oktober 2007 Da oppfatter jeg det slik att hun er så nysjerrig fordi dette er nytt og spennende. Hun har jo ikke fått sett dette før. Jeg har tre barn og fyrer høst, vinter og vår. Har aldri hatt problemer. Har ingen sikring forran ovnen, og faktsik sier helsesøster att det er sjelden de får høre om slike skader. Da er det oftere att de faller ned fra stellebord, putter ting i kontakten, drar ned strykehjernet, faller i trappen. Du må nok inse att du må ta deg goood tid, gjerne over flere dager og sitte fremfor flammene med henne til hun har fått "utforsket" seg ferdig, og det ikke er spennede mer.
AneB Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 4. oktober 2007 Ja, du har nok rett learning to fly. Men ser uansett ikke for meg at jeg kan være f.eks på kjøkkenet uten 100% kontroll på hvor 1-åringen befinner seg? Ville nok følt meg tryggere med en fysisk sperre...
Næsningsfrua Skrevet 4. oktober 2007 #7 Skrevet 4. oktober 2007 Han her i huset har lært at vedovn og stekeovn er Huff. Problemet her er før ovnen er ordentlig varm, da skal han helst teste om jeg tuller. Men er den varm, sier han bare huff, og går. Har du prøvd å la han få kjenne hvor varmt det er? Altså holde hånda borttil, så han får kjenne?Det har vært effektivt til mine 3, har de brent seg, har det vært uhell.
Learning to fly Skrevet 4. oktober 2007 #8 Skrevet 4. oktober 2007 Ja,dette må du avgjøre selv.Har selv aldri vært nervøs for dette. Og unger som kommer på besøk her og som ikke har vedovn, de passer seg automatisk, for den stråler varme langt ut i rommet. Ovnen vår er også slik plassert att de MÅ gå rett forbi den maaaaaaange ganger for dagen. Den er ikke i ett hjørne med andre ord. Men unger er forskjellig, det er også mødre, så du gjør som du føler er best:) Men ville nok tro att etter en uke, to, så var du ikke nervøs for det mer. Bare min tanke. Men så er jeg kankjse nokså "uredd" for att ungene skal skade seg...
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #9 Skrevet 4. oktober 2007 Learning by doing..... Vedovnen er skikkelig varm, og virker avskrekkende bare ved det å være varm. Gullet har aldri brent seg, og vi har aldri gjerdet inn ovnen, men er fremdeles forberedt på at det kan bli et brannsår en dag.
AneB Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter #10 Skrevet 4. oktober 2007 Ja, må prøve det før jeg shopper noe grind. Er også ganske lite bekymret for at hun skal slå seg, men brannskader er ikke noe å kimse av, så dette har jeg stor respekt for. Det er en sånn peisovn med stort vindu og den står midt i rommet, og vi må også passere den mange ganger om dagen. Grunnen til at jeg er nervøs for dette, er at hver gang hun går forbi ovnen bare MÅ hun gå med den ene foten oppå skiferhellen som ligger under. Er visst veldig gøy med den lille høydeforskjellen. Og hun er ikke helt stødig på gåingen enda.
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #11 Skrevet 4. oktober 2007 Nå blir jeg vel hengt her, men vi har latt begge de to eldste gjennomgå en "kontrollert brenning" eller hva jeg skal kalle det. Dvs at vi har varmet opp ovnen til den er varm, men ikke så varm at man får brannsår av å ta på den og så latt ungen gå bort til ovnen og sittet klar til å rykk armen til ungen vekk dersom han skulle få panikk og ikke trekke hånden vekk selv, latt ungen ta på, oppleve at det var veldig "au-au!" (og samtidig sagt "Nei, varmt") når de har tatt på for å få dem til å forbinde ordet varmt med ovnen) og brent barn skyr faktisk ilden. For begge holdt det med en slik gang og de har aldri rørt den siden, gått lang bue utenom selv om de bare var 1 år og hatt stor respekt for peisen. er litt mer i tvil på hva vi gjør i vinter da siden mini vil være mye mindre og antagelig for liten til å forstå (ca 6-9 mnd i sesongen).
Learning to fly Skrevet 4. oktober 2007 #12 Skrevet 4. oktober 2007 Og en annen ting, det er like raskt att de store barna brenner seg. Så har planen klar om noen kommer borti ved uhell. Husker ei jente på barneskolen brant seg da hun stod og varmet seg inn til ovnen hjemme hoss seg. I dusjen etter gymmen såg vi andre 4 røde striper på rumpen...sikkert ikke godt..
AneB Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter #13 Skrevet 4. oktober 2007 hehe, alva, henger deg ikke! Samboeren til pappa foreslo det samme, men det er en metode jeg ikke ser på som særlig god pedagogikk, og litt for brutal
Fire småtroll Skrevet 4. oktober 2007 #14 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg har tre barn og har aldri hatt sperre foran ovnen, de kjenner jo at den er varm lenge før fingrene er helt bortpå så det har ikke vært noe problem... Men jeg skjønner deg godt likevel, føler du deg tryggere med en sperre så sett opp en! Godt med en bekymring mindre Jeg har en sånn 6-kantet lekegrind som du kan bygge om som du vil, den brukes til sperre ved ovnen av mange, jeg kjøpte den på Barnas Hus, men det er noen år siden.....
minst Skrevet 4. oktober 2007 #15 Skrevet 4. oktober 2007 Her er sånn grind man kan ha forran. vi har lekegrinden, genialt system. http://www.babydan.dk/Safety
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #16 Skrevet 4. oktober 2007 *kremt* nå er jeg vel sånn halveis pedagog da, men jeg foretrakk det slik. Jeg kan ikke følge med dem absolutt hvert sekund siden de var to stykk og vi har ikke plass til grind foran så heller la dem brenne seg (de brant seg jo ikke ordentlig altså, ikke noe merker eller noe, SÅ varm var ikke ovnen! Det hadde jeg aldri gjort!) under kontrollerte former når jeg viste hvor varm ovnen var og lære dem å respektere den enn at de i et ubevoktet øyeblikk tok på når den var skikkelig varm og virkelig brente seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå