Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen vår skal sendes til spesialist fordi hodet hans hadde vokst mye til 6 mnd-kontrollen. Blir selvsagt bekymret og lurer på om det er flere som har opplevd det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sønnen min ar stort hode også vokste 11 cm på 6 mnd men måtte ikke til noe spesialist.

får vi vite hvor mye hodet til sønnen din har vokst?

bra dere blir sendt videre iallefall . bedre med en gang for mye

Skrevet

Sønnen min sitt hodet vokste 10,5 cm fra fødsel til 6 mnd kontroll, men har var 6 mnd og 3 uker så det blir jo nesten 7 mnd..

Da han var 6 mnd og 3 uker var hodet 47,5 cm i omkrets.... Men han er lang også og han var 74 cm lang. Både hode og lengde var rett over øverste strek på kurven , men legen sa det var sånn det skulle være. De så visst på lengde og hode omkrets i forhold til hverandre........

Hvor stort hode hadde gutten din da ?

Skrevet

ja, vi er midt oppe i utredning av minste snuppa på snart 6mnd. HUn målte 37cm da hun ble født, og på fem mnd kontroll var hun 46,5cm. Dette målte storesøster da hun var 10 mnd, så ser jo at omkretsen er stor selv om man ikke kan se noe på henne.

Vi ble henvist til sykehuset hvor de først tok ultralyd av hodet. De fant væskeansamling, og ønsket en nøyere sjekk. Så da fikk vi ny time til MR. Lille snupp ble da lagt i narkose, ettersom man her må ligge helt stille. MR-bildene viste vel det samme som ultralydbildene, at det er for mye væske i hodet, så nå er vi henvist til Rikshospitalet for videre undersøkelser. Skal inn dit i slutten av mnd. Da skal de sette kontrastvæske i spinalvæsken og se på drenasjen i hodet (hvis jeg forsto det sånn tålig), og så vil de vurdere en ev operasjon. Vet egentlig lite om hva vi kan forvente og hva tulla må gjennom, men ikke så veldig artig dette her.... Hadde liksom vært bedre hvis det var en arm eller bein det var noe i veien med... Hodet er liksom litt verre - synes jeg i alle fall da!

Men det er jo ikke sikkert dette er tilfellet for dere da! Har hørt om flere som har hatt hoder som har vokst raskt en periode for så å stabilisere seg igjen. Men man bekymrer seg jo alltid når ikke alt er som det skal. Ekstra ille med den ventingen synes jeg da! Gå rundt å ikke vite, for da begynner tankene å vandre og spekuleringen tar helt av...

Lykke til i alle fall!

Skrevet

sønnen min var også 37 cm i hodet når han ble født , nar han var på 6 mnd kontroll var han 5,5 mnd hodet var da 48 cm. vi er ikke sendt noen steder . ikke er han lang heller , 68 cm på 5,5mnd og var 52 da han ble født . bør jeg snakke med helsesøster igjen????????

mamma til to gulljenter lykke til i prosessen og hold oss gjerne oppdatert

Skrevet

HI her.

Hodet hans var 37 cm ved fødselen, 47 cm når han var 6,5 mnd. Det er altså utenfor kurven som de er så opptatt av på helsestasjonen.

Uff, det er ikke morsomt å være engstelig.

Skrevet

Vi har det samme her. På fem måneders kontrollen var hodet hans for stort, og vi skal tilbake å måle nå til uken. Er også bekymret, selv om jeg ikke tror noe er galt. Bedre å sjekke en gang for mye, enn en gang for lite.

Skrevet

Kommer vel kanskje an på økningen underveis. Hodeomkretskurven til datteren min gikk plutselig loddrett oppover istedenfor å følge kurven. Legen på helsestasjonen har også tidligere målt hodeomkretsen da helsesøster har stusset litt en stund, og tror vi ble henvist etter press fra helsesøster. Legen ville egentlig se det an enda en mnd. glad vi er kommet inn i systemet jeg da, for det er jo ventelister på alt!

Sikkert ikke noe å bekymre seg for hvis verken legen eller helsesøster har kommentert noe, men går jo an å følge litt ekstra med selv også.

Klem

Skrevet

hvor mye er for mye?? Hvor kan jeg finne den kurven??

Gutten min målte 37 ved fødsel, på 5mnd (5mnd + 10 dager når vi var der) kontroll målte hun 45,4. Hun sa ikke noe om at den var for stor da både jeg og mannen min er store i hodet!

Skrevet

det er vel individuelt hva som er for stort. Det er kurven til babyen det kommer an på . Christopher var 38 i omkrets da han ble født. Nå var han 46.

Helsesøster så på de to forrige målingene, og nå lå han helt øverst i dette skjemaet de bruker. Han har tatt en ganske stort hopp siden sist..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...