LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 4. oktober 2007 #1 Skrevet 4. oktober 2007 Min beste venninne er lærer i småskolen. Hun har ferie hver jul, hver påske, og heeele sommeren. Luksus vil vel de fleste si, og jeg er enig! Det er ikke i mange yrker man har så mange dager sammenhengende fri på et år! Men det er heller ikke mange andre yrker hvor man jobber så mye, og så intensivt når man først jobber! Jeg har gjennom min venninne fått et helt annet syn på læreryrket. Hun er på skolen hver dag fra halv åtte til halv fem. Og det er bare halve jobben. Hjemme har hun ukeplaner, månedsplaner, årsplaner, foreldresamtaler, tilrettelegging, forberedelser, lese seg opp på ekstra stoff, renskriving av undervisningsnotater osv. Men få unntak har hun noe hun må få gjort hver kveld, like så i helgene. Foreldresamtalene bruker hun ukesvis på å forberede, hver enkelt elev skal observeres og hun skal formulere seg ovenfor foreldrene på en riktig måte om noe må tas opp. Hun får telefoner på kveldstid fra fortvilte foreldre som har barn som er redde for å gå på skolen pga erting, eller foreldre som reagerer på noe som har skjedd på skolen. Hun må spore opp mistede briller og bortgjemte gymsokker, og hun må ringe hjem om noen har slått seg eller andre. Hvordan hun fikser det aner jeg ikke, og vi har begge sagt det gang på gang: all honør til de som klarer å kombinere læreryrket med et sosialt familieliv!! Hun er barnløs, men senest i går snakket hun om at hvis hun får barn kommer hun til å søke seg til en 8-4 jobb med kort ferie for å få døgnet til å gå rundt. Legger i all ydmykhet til at venninna mi er over gjennomsnittet smart, middels nøye, men en veldig engasjert lærer. Og det er vel slike vi vil ha? Igjen: jeg bøyer meg i støvet for dere lærere!
Helnøtt med spire:) Skrevet 4. oktober 2007 #2 Skrevet 4. oktober 2007 Helt helt enig!! Ikke bare dem, men så mange fler i det offentlige! Men ja bøyer meg i støvet for dem!
Odine! Skrevet 4. oktober 2007 #3 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg bøyer meg sammen med deg! Tror ikke jeg hadde orket å være lærer selv med fri halve året!
lille je Skrevet 4. oktober 2007 #4 Skrevet 4. oktober 2007 Nå begynner jeg nesten å grine:). Takk skarru ha, uvant kost for en lærer dette:)
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 4. oktober 2007 #5 Skrevet 4. oktober 2007 Tuuuuusen takk for den!! Synd at det er så få som forstår dette... Hilsen en lærer )
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #6 Skrevet 4. oktober 2007 hehe..leste de første linjene , og kjente jeg ble litt irritert..."Her kommer det igjen" tenkte jeg. Nok en gang skal feriene brukes imot oss - som det jo gjør i alle debatter med lærere involvert:-) Men ser at du har forståelse for en del andre aspekter ved jobben vår. Godt er det:-) Jeg gidder ikke legge ut et foredrag her om at det er slitsomt å være lærer. Det vet jeg at mange andreyrker også er. men det er klart det tar på å "stå på et podie" i 5-6 timer hver dag, være 100 prosent opplagt etc... men jeg føler for å legge til at vi trolig har verdens flotteste yrke også. jeg stortrives sammen med "barna" mine - og ville ikke byttet jobb med noen!!
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #7 Skrevet 4. oktober 2007 Takker for det =) Hadde det ikke vært for den ferien/ avspaseringen tror jeg ikke mange hadde maktet den jobben... Har hatt andre jobber og det kan ikke sammenlignes i intensitet.
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #8 Skrevet 4. oktober 2007 Slenger meg på takkingen og honøren! Jeg er student og blir ferdig utdannet til våren som lærer og bare gjennom praksis, det vi gjennomgår av pensum (tar ppu) og vikarjobbing har jeg innsett at læreryrket er utrolig krevende når det står på og min respekt for de som alt er lærere har økt veldig, det er et krevende yrke! Og min mann mente at siden jeg skal bli lærer så trenger vi jo ikke bruke SFO til ungene i høstferie osv siden jeg likevel skal gå hjemme, men jeg innser helt at som nyutdannet og uerfaren lærer vil jeg trenge de "feriene" for alt de er verd til å hente meg inn, jobbe, jobbe og atter jobbe for å klare både jobben og familielivet frem til jeg blir mer rutinert. Men jeg gleder meg likevel da, av den lille erfaringen jeg har så er det utrolig gøyt og givende! :-)
anna_lou Skrevet 4. oktober 2007 #9 Skrevet 4. oktober 2007 Helt enig. Moren min er lærer i ungdomskolen og jobber konstant! Hun er såpass nøye med rettearbeid at hun bruker en halvtime pr stil! Det sier da seg selv at hun sitter lange kvelder og helger å jobber. Dette er jo også grunnen til at de har så mye ferie. All den overtiden de jobber får de ikke betalt for, men får avspasere, altså i feriene.
mayaya Skrevet 4. oktober 2007 #10 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg trodde det var sånn at de IKKE tok samtalene i arbeidstiden jeg *humre litt*
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #11 Skrevet 4. oktober 2007 Ja det heter jo ikke ferie heller etter hva jeg har forstått, men avspasering?
rødhette* Skrevet 4. oktober 2007 #12 Skrevet 4. oktober 2007 Takk, er alltid godt når noen får forståelse for hva det faktisk innebærer å være lærer! min kjære fikk ny forståelse for læreryrket etter vi flyttet sammen
rødhette* Skrevet 4. oktober 2007 #13 Skrevet 4. oktober 2007 Ferie er juli måned, resten er avspasering. (Hvis man blir sykemeldt i ferien har man krav på ferie tilgode. Det gjelder alle yrker. For lærere gjelder det da kun juli måned. Blir vi sykemeldt i jula, påsken osv. er det vårt tap)
___ Skrevet 4. oktober 2007 #14 Skrevet 4. oktober 2007 Søsteren min er også lærer i 100% stilling. Hun sier selv hun har grei arbeidstid og øite arbeidspress. 3 ganger i året er hun på ukesturer. Det gir masse avspasering resten av tiden. Selv med en times kjøring til og fra jobb rekker hun å både å levere barna i barnehagen ca kl 08.00 og hente dem før 17.00 hver dag. Da har hun handlet på veien og minst to ganger i uka jobber hun kortere dager. Søsteren min engasjerer seg mye i elevene, men hun har nesten aldri rettearbeid eller forberedelser som må tas på kvelden. Hvor mye ekstraarbeid, retting, forberedelser ol, en lærer har er nok mye avhengi av hvilke fag de har og på hvilke klassetrinn de underviser.
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #15 Skrevet 4. oktober 2007 Hjertelig takk for omtanken! Det varmer og det gjør godt. Det ER veldig krevende å være lærer, men det gir samtidig så vanvittig mye tilbake! Arbeidet gir energi - men når man så først kan slappe av, så er man helt utslått - sånn er i alle fall jeg... Jeg takker høyere makter for avspaseringstiden vi har, vi trenger det sårt for å hente oss inn igjen. Og til deg med mor som lærer i ungdomsskolen: I fjor jobbet jeg i ungdomsskkolen også, hadde norsk og dermed store, store bunker med retting - det tar som regel mye mer enn en halv time å rette en stil eller en innevering.... Tilbakemelding til eleven er viktig, og dermed trenger man tid til nøye retting og en velfundert tilbakemelding.
lille je Skrevet 4. oktober 2007 #16 Skrevet 4. oktober 2007 Ja jøss, det der hørtes flott ut! Hvorfor får hun dra på ukesturer? Begynner hun ikke på jobb før ni?? Aldri rettearbeid eller forberedelser? Hvordan er dette mulig? Jobber hun på førstetrinn?
lille je Skrevet 4. oktober 2007 #17 Skrevet 4. oktober 2007 Bruker mye mer enn en halvtime på hver tekst jeg og ja, enten det er norsk eller engelsk...
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #18 Skrevet 4. oktober 2007 Endelig et oppegående menneske som tenker lenger enn arbeidstidsavtalen vår! Vi jobber et årskverk på færre uker enn andre, vannvittig intenst, har ikke sjans til å jobbe full tid som lærer med tre søte små! Mine kollegaer i full stilling jobber både 50 og 60 timers uke. Har jobbet i hele dag ( ja har egentlig høstferie), akkurat ferdig nå...traff en pensjonert kollega på skolen i dag, hun sa med tårer i øynene at hun tenkte med gru tilbake på småbarnsårene hvor hun bare hadde jobbet kvelder og søndager. Huff. Så takk for at noen varme ord!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå