Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2007 #1 Skrevet 4. oktober 2007 Når kan vi begynne å gi frøkna vår fluortabletter? Hun er 1 1/2 år og har fått ganske mange tenner og er nok litt misunnelig på storebror på 4 år som får en slik tablett hver dag.
♥Prinzessin♥ Skrevet 4. oktober 2007 #2 Skrevet 4. oktober 2007 Hun må kunne suge på den, ikke tygge eller svelge den (men det vet du jo). :-) Hvis du tror hun klarer det, kan du jo forsøke.
anni ke n - med ny baby Skrevet 4. oktober 2007 #3 Skrevet 4. oktober 2007 vi startet da frøkna vår var 1,5 år, ca. Vi gir bare annenhver dag...Har hørt noen sier det er skadelig med så høy dose som står på boksen
anni ke n - med ny baby Skrevet 4. oktober 2007 #4 Skrevet 4. oktober 2007 Til Prinzessin over: Det er da ett fett om hun suger eller tygger eller svelger den, da... Virkestoffet får hun i seg, likevel:)
*Ulrikke* Skrevet 4. oktober 2007 #5 Skrevet 4. oktober 2007 Vi startet da snuppa rundet året, vi... I starten sugde hun på den, nå tygger hun den (blir 2 år om en måned).
mai mammaen til to Skrevet 4. oktober 2007 #6 Skrevet 4. oktober 2007 snuppa her har fått siden hun var 14 mnd.. hun elsker det.. får den med peppermynte..
Ny sneip i juni 2009! Skrevet 4. oktober 2007 #7 Skrevet 4. oktober 2007 tutta har fått fluor siden hun var 10 mnd. Smatter og suger på den. Nam nam. I følge fagfolk så bør man begynne så tidlig som mulig når de begynner å få tenner, så når du føler deg trygg på at ungen skjønner prinsippet med å suge på den, kan du begynne. Dama på apoteket fortalte at hennes unger fikk da de var 6 mnd. Kanskje litt vel tidleg men....hun fortalte at du jo også kunne knuse den hvis du var nervøs for at de skulle sette i halsen.
♥Prinzessin♥ Skrevet 4. oktober 2007 #8 Skrevet 4. oktober 2007 Nei, det er ikke ett fett. Fluor skal virke lokalt, altså på tennene. Hva skal du med fluortablett i magen?
lifa og Eline Skrevet 4. oktober 2007 #9 Skrevet 4. oktober 2007 Her er tydeligvis ekspertene uenige. tannlegen jeg går til sa at så lenge man pusser tennene med fluortannkrem (bittelite) så trenger de ikke flurtabletter før de er 3 år. da taes en avgjørelse på første tannkontrollen om tennene er slik at ungene har behov for fluortabletter
Ny sneip i juni 2009! Skrevet 4. oktober 2007 #10 Skrevet 4. oktober 2007 Kommer forresten veldig ann på fluorinnholdet i vannet der du bor. For mye fluor kan jo faktisk også være farlig for tennene.....
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2007 #11 Skrevet 4. oktober 2007 tannleger og apotek anbefaler ikke fluortabl før de fyller 3, dersom man pusser to ganger daglig med fluortannkrem (de skal ha knapt synlig mengde på tannbørsten). For mye fluor kan gi permanente flekker på tennene. Husk at de varige tennene ligger klare i kjeven lenge før de kommer frem, så de kan ta skade av for mye fluor:-)
anni ke n - med ny baby Skrevet 4. oktober 2007 #12 Skrevet 4. oktober 2007 Iflg Felleskatalogen virker de systemisk - ved å bli tatt opp via mage- tarm kanalen. I munnen blir de tatt opp raskere via slimhinnen, men de blir okke som tatt opp i blodet. Ellers kan emaljen bli "smurt" av Fluor, og det kan være heldig. Men da er det jo det samme om man suger eller tygger (eller svelger) tbl...
♥Prinzessin♥ Skrevet 4. oktober 2007 #13 Skrevet 4. oktober 2007 Det er fortsatt ikke det samme. Å få fluor i blodbanen er ikke det optimale for å styrke tennene. Den kjemiske overflaten på tannen endres (styrkes) ved direkte tilførsel av fluor. Derfor bør tabletten suges.
Kaosmamma' n Skrevet 4. oktober 2007 #14 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg har barn på 15, 10 og 9 år som har fått fluor fra de var 6 mnd.gamle. De har flotte tenner (ingen flekker), og null hull! Begynn så tidlig som mulig, de lærde strides om hva som er best, men all statistikk viser at etter at man begynte å fraråde bruk av fluor før 3 årsalderen viser at det er blitt fler og fler barn med tidlig tannråte/hull. Da mine var små fikk vi utdelt fluortabletter på helsestasjonen på 6 mnd.kontrollen.
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 4. oktober 2007 #15 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg gir Lukas alt fra 1-4 dager i uken :-)
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2007 #16 Skrevet 4. oktober 2007 Tar fluor enda, jeg!! Er 38 år...! Og har veldig sterke tenner, bare to hull. Noe har nok med gener å gjøre, men sender en stor takk til foreldrene mine som ga meg de smilende tablettene hver kveld! Vesla på 1 år får fluortablett, jeg knuser den. Hun elsker det!
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #17 Skrevet 5. oktober 2007 Det er faktisk det samme om de suges eller tygges, men det er rett at virkningen er best lokalt. Ellers er de nasjonale retningslinjene virkelig det at det generelt ikke anbefales F, før fylte 3 år dersom man pusser med F-tannkrem 2x daglig og en ellers ikke befinner seg i en risikogruppe. Men virkeligheten tyder på at det har vært økning i antall hull hos de fleste aldersgrupper siden de nye reglene kom. Hilsen tannlege
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #19 Skrevet 5. oktober 2007 Ekspertene er uenige, ja. Nyere forskning viser også at fluor er bra for tenner men ikke bra for kroppen. Jeg kommer ikke til å gi tabletter, men pusse tennene godt to ganger om dagen. God tannpuss forebygger like mye som fluor. Jeg har en god utdanning innen kjemi og vet at fluor er en gift. http://www.tenneroghelse.no/default.asp?page=34&article=17
♥Prinzessin♥ Skrevet 5. oktober 2007 #20 Skrevet 5. oktober 2007 ALT er gift dersom du får for mye av det. Klor er livsfarlig, men sammen med natrium blir det - som du selvfølgelig vet - helt vanlig bordsalt. Fluor er også farlig, men sammen med natrium blir det natriumfluorid - som vi kan putte i oss. Men vi skal selvsagt ikke ha for mye av noen av delene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå