Bella Swan Skrevet 4. oktober 2007 #1 Skrevet 4. oktober 2007 Vett at jeg er elendig på rettskriving, det har jeg alltid vært. Har aldri fått påvist dysleksi, men jeg både leser ord feil og skriver masse feil. Det er ikke så veldig kjekt å skrive innlegg hvis noen alltid på kommentere hvordan jeg formulerer meg eller hvordan jeg har skrevet ordene. Jeg prøver så godt jeg kan å skrive rett, men ikke alltid det funker. Men dere forstår da hva jeg mener!!!!
Libido- Skrevet 4. oktober 2007 #2 Skrevet 4. oktober 2007 Ikke alltid. Men enkelte feil, er så feil, eller så dumme at man ikke klarer å dy seg.
* 5 om dagen * Skrevet 4. oktober 2007 #4 Skrevet 4. oktober 2007 så lenge det går ann å lese det, synes jeg ikke en skal kommentere sånt. Det blir ikke sagt noe når det er innlegg som er på en "travel" tråd, da er det lissom greit, å skrive masse feil...pga fart og sånn.. så ikke bry deg, skriv i vei du, og de som ikke skjønner, får heller spørre...
AneB Skrevet 4. oktober 2007 #5 Skrevet 4. oktober 2007 å bruke "gidde" istedet for "ga" er ikke en skrivefeil, men en gramatisk feil i språket....? Men du sier kanskje det, i likhet med mange andre Irriterer meg noen ganger over skrivefeil sjøl, men er for øvrig enig i at det er unødvendig å kommentere.
Lilly 79 Skrevet 4. oktober 2007 #6 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg kommenterer ikke "vanlige" feil, for jeg leifer masse selv:-) Men slike som: "Hvem bukse er finest" osv.. IRRITERER MEG!
Libido- Skrevet 4. oktober 2007 #7 Skrevet 4. oktober 2007 Der sa du det AneB!!! Helt enig! Hvordan farge lissåm ;-)
Monajenten Skrevet 4. oktober 2007 #9 Skrevet 4. oktober 2007 Er enig med det første som AneB skriver. Det er forskjell på å taste et par feil når man f.eks. har dårlig tid. Men eksempelet hun har kommet med er jo direkte feil, og en stor grammatisk feil. Man "gidde" ikke boken til bibliotekaren, man "GA" boken til ham.... Samme med: "Hvem bil har dere?" Det heter "HVILKEN bil....." Dette er feil jeg mener er grove. Jeg kommenterer av og til - ikke alltid, men det overrasker meg at dette er feil som til stadighet dukker opp.
übermamma *5 pp* Skrevet 4. oktober 2007 #10 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg klarer og dy meg, men herregud så ofte jeg tenker og sier høyt OH MY GOD når jeg leser hva enkelte presterer å "formulere". Det er stor forskjell på skriveifartaslurve feil,dysleksi og dummhet, de feilene av folk som ikke kan og/å eller som skriver HVEM bil har dere... oh the pain...
nati, knotten & lille karamell Skrevet 4. oktober 2007 #12 Skrevet 4. oktober 2007 Skrivefeil er greit nok i seg selv. Sliter selv med en del skrivefeil, men en ting som også irriterer meg: Hvem bil har dere er noe man kan si når man er 3 år!
übermamma *5 pp* Skrevet 4. oktober 2007 #13 Skrevet 4. oktober 2007 He he det har du helt rett i Monajenten
Mamman til AM&JS Skrevet 4. oktober 2007 #14 Skrevet 4. oktober 2007 Folk her inne kommenterer det meste, så ingen ting forundrer meg!! Skjønner ikke at folk orker å bry seg jeg..og tenkt kanskje på at noen synes det er sårende!! Har selv ei venninne med dysleksi, og hun ber meg rette på henne hvis hun skriver mye feil..og da gjør jeg det, fordi jeg kjenner henne godt, men kunne ikke falle meg inn å kommentere det her inne en gang..
Monajenten Skrevet 4. oktober 2007 #15 Skrevet 4. oktober 2007 Skjønner tankegangen din, men syns du det er så gale å kommentere grovefeil i språket, som ikke har noenting med skrivefeil å gjøre? For å bruke eksempelet hvem/hvilken - jeg kan tenke meg at de som sier "hvem bil har du?" også sier det. Det kan fort bli pinlig i f.eks. jobbsammenheng, for det er faktisk en ganske stygg feil. Syns det er rart hvis folk blir såret av å få kommentert sånne ting.
Mamman til AM&JS Skrevet 4. oktober 2007 #16 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg personlig synes ikke det er noe poeng å kommentere andres språkfeil uansett! Er noe annet hvis man kjenner personen dette gjelder, og man vet at denne personen vil at du skal si fra om det!!
Mogop fikk augustgutt Skrevet 4. oktober 2007 #17 Skrevet 4. oktober 2007 Kommenterer aldri innlegg der det er tydelig at det er skriveproblemer/dysleksi ute og går -men ellers så må jeg innrømme at gjør jeg min innsats for å holde det norske språket på et visst nivå ; ) Skjerpe seg!
PrincessEleanorღLeah 24.07.07ღ Skrevet 4. oktober 2007 #18 Skrevet 4. oktober 2007 Tror noen rett og slett skriver "hvem bil har dere" osv fordi det er en del av dialekten deres... Men er enig i d at d er en grov feil, men kanskje de ikke skriver d til vanlig? Bare her, på msn osv? Jeg har et eget språk når jeg skriver her/msn f eks, bruker d istedet for det f.eks...Men d ville ikke falle meg inn å skrive slik i et offentlig brev f.eks.
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #19 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg blir også irritert over at folk bruker feile ord, men som dyslektiker ville det aldri falle meg inn å kommentere eller kritisere andres skrivefeil, jeg gjør jo mange feil her selv, både pga dysleksien, men mest fordi jeg skriver litt for fort av og til ;-) Dette er et chateforum, meningen her er å prate, ikke skrive korrekt. De fleste her inne kan nok skrive veldig bra og formulere seg helt fint når de må, men her inne gidder man gjerne ikke. I hvertfall ikke jeg. Jeg kan skrive bra og legge vekt på formuleringer og rettskrivning når jeg må, når jeg skriver oppgaver på universitetet osv, men her inne orker jeg bare ikke å konsentrere meg om språket, og det er nok flere som meg her!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå