gyngehest Skrevet 4. oktober 2007 #1 Skrevet 4. oktober 2007 Min datter på 3,5 mnd har noe flatt og skjevt bakhode (hun har en favorittside). Siden hun sover så mye som 10 timer i strekk om natta på ryggen (ofte med hodet tiltende mot favorittsiden) blir hodeformen ikke akkurat bedre... Har noen erfaringer med å bruke pute for å forhindre flatt bakhode? Eller er det forbundet med økt risiko for krybbedød? På dagtid forsøker vi å stimulere henne på motsatt side av favorittside, og ligge henne i sideleie og mageleie (liker det ikke så blir en del sutring ja...)
Heidi med to gutter + spire Skrevet 4. oktober 2007 #3 Skrevet 4. oktober 2007 Hei! Junior her på 5 1/2 mnd har flatt bak hodet! var flatere på den ene siden først, og nå er hele flatt! Lot han ligge på en sånn tynn baby pute, og bygde opp på den ene siden om natten( sover hele natten ) Så han ble liggende mere på den siden som er "normal" Nå er han flat på begge sider! Men ser bedre ut det da! Nå som han sitter mere og ligger mye på magen her det blitt bedre! begynner å få litt bakhode igjen! men prøv å bygg opp på den ene siden! Hvis det ikke går når hun er våken, så bare legg en klut el noe under puten når hun har sovnet:) Tror ikke dette har noe med krybbedød å gjøre så lenge du bruker den tynne puten!
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2007 #4 Skrevet 4. oktober 2007 Vi fikk anbefalt pute når vi var på sykehuset. Det var fysioterapeutene som sa at det var for å forebygge flatt bakhode. Så vi brukte pute fra omtrent dag 1.. Men han ble flat fordet.. Han er ikke skjev, men helt flat. Vi slutta igjen med puta når han var noen mnd. For jeg har også hørt noe om at det ikke ble anbefalt pga. faren for krybbedød (hvis babyen havner på magen, å blir liggende nedi puta, den gir jo så etter, i forhold til en hardere madrass). De sier han bare kommer til å være flat da. Vet ikke om det var pga. puta jeg. Gjør jo ingenting da, for det dekkes jo til når det kommer mer hår. Syns det bare er søtt jeg da.. =)
mathilde Skrevet 4. oktober 2007 #5 Skrevet 4. oktober 2007 Ja, de er litt søte med patteflate hoder Trøsten får være at de popper ut igjen etterhvert som barnet begynner å sitte. Min gutt har fått nydelig bakhode: han var linjalflat før!
anno 82 Skrevet 4. oktober 2007 #6 Skrevet 4. oktober 2007 Mini hadde også en favoritt stilling, sov bare på den ene siden slik at bakhode ble både flatt og skjevt.. Fikk time med fysioterapaut (gratis på helsestasjonen) og nå ligger han fint på begge sidene.Hode er fortsatt litt flatt, men er ikke lenger skjevt. Vil anbefale deg å ta kontakt med helsestasjonen, for til tidligere du får gjort noe med det ( de tøyer nakken og viser deg øvelser du kan gjøre) til bedre er det.
flashdancepants Skrevet 4. oktober 2007 #7 Skrevet 4. oktober 2007 Vi har brukt pute til frøkna siden hun ble født. (Vi bor nemlig i et pute-vennlig fylke, hehe - Sykehuset i Vestfold anbefaler putebruk, andre steder gjør de det jo ikke.) Hodet hennes er iallfall verken flatt eller skeivt.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2007 #8 Skrevet 4. oktober 2007 Min datter på fire mndr. ble født flat på ene siden, og hadde sterk favorittside. Vi ble anbefalt av fysioterapauten å la henne ligge med hodepute på dagtid på leketeppe når hun lå på ryggen. Det var fordi det da ble lettere for henne å ligge rett opp med hode, noe som igjen forebygger stiv nakkemusklatur og stimulerer motorikken på både høyre og venstre side av kroppen. Ellers har hun hatt sammenrullerte tøybleier støttet opp på ene siden, både dag og natt, og vi har trent mye på magen. Bleiene og hodeputen har vi tatt bort nå, for hun er blitt mye bedre .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå