Gå til innhold

Jobben nekter meg å jobbe halve dager..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykemeldt 50 %, slik at jeg kan jobbe halve dager fordi det er når det går over lenger tid at jeg ikke klarer å jobbe.. ( må legge meg ned i en times tid etter at jeg har sittet en stund ) Men det får jeg ikke gjort på jobben..

Men så sa leder på jobben at jeg ikke kunne jobbe halve dager, fordi det ble så vanskelig for den personen som skulle være vikar for meg, så da må jeg jobbe 2 fulle dager og en halv i uken..

Har jobben lov til det ? Da blir det jo bare til at jeg må sykemeldes 100 % igjen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjefen skal tilrettelegge dagen din for deg, og hvis ikke dere finner fram til en løsning, så må man bare vurdere om du skal begynne med svangerskapspenger istedet for! Hvis situasjonen er fastlåst, så ville jeg ha snakket med fagforeningen!

Da jeg var sykemeldt 50%, så jobbet jeg 3 dager i uker a 6t 15 min!

Lykke til! :) Håper det ordner seg for deg! :)

Skrevet

uff..dette er ikke enkelt,men dei må da kunne tilrettelegge for deg,da dette har med at du blir sliten så hjeloer det ikke deg at du må ha noen heile dager!!! er sikker på at det er noe spnt som kommer til og skje med meg også! jobber i butikk og sjefen er så vanskelig av seg og dei klarer ikke gjøre noe på enklest muli måte. eg er kjempe sliten og trett ei lita stund etter jobb,men har enda ikke sakt noe for og se kor lenge dette går...men det er jo heller ikke den rette måten og gjøre det på...men dei er pliktige til og tilrettelegge for deg,og du kan jo ikke jobbe heile dager når det er det som er problemet! drit så i dei og "slutt" nyt resten av vegen,du har gjort det du kan...

Skrevet

Huff ja..

Jeg har vært sykemelt 100 % så lenge, men har så veldig lyst til å jobbe litt, men det blir så vrient når ledelsen skal gjøre alt så fryktelig vanskelig!

Har jo ikke lyst til å gå hjemme resten av svangerskapet heller.. Er jo over 2 mnd til permisjonen starter..

Skal snakke med tillitsvalgt på jobben først tenker jeg..

Skrevet

Det er kjempeleit med slike sjefer som ikke ser verdien av å ha deg der, og heller vil ha enklest mulig vikarløsning. Men slik det er på arbeidsmarkedet i dag så er det generelt veldig vanskelig å finne vikarer, og bedrifter med stram økonomi vil slite med å finne andre løsninger enn at du og din vikar må jobbe helt kant-i-kant om du skjønner. Bedrifter skal finne løsninger i samarbeid med den sykemeldte, vi kan ikke bestemme helt selv. Men det er klart at du da må sykemelde deg mer igjen. Kanskje du kan snakke med legen din om aktiv sykemelding?

Jeg er også 50% sykemeldt, og jobber med personal, så jeg er involvert i å finne min egen vikar. Ser ut til at vi ikke har sjans til å finne en vikar i 50% for noen måneder, så vi må satse på at vi får inn en vikar i 100% så fort som mulig (dvs. om noen uker, vil jeg tro), som også vikarierer mens jeg er i permisjon, og jobben må dekke den ekstra kostnaden. I mellomtiden blir det sjefen min som må gjøre det jeg ikke rekker... har smått dårlig samvittighet, men hun er heldigvis veldig grei. En del blir jo utsatt til vikaren kommer også.

Skrevet

Jeg skjønner jo problemet med å finne en vikar for halve dager, og sa at jeg forstod det, og skulle prøve fra neste uke å jobbe et par hele dager..

Men hvordan fungerer aktiv sykemelding ??

Skrevet

hei dette problemet har jeg også. har fått bekkenplager og må til fysioterapeut på tirsdager og torsdager. tenkte jeg da kunne jobbe de 3 andre dagene. men det ble vanskelig for jobben. derfor er jeg i dag sykemeldt 100% med full forståelse fra trygdekontor.nå har jeg prøvd alt, så har ikke dårlig samvittighet. bare nyter graviditeten. lykke til. klem

Skrevet

Aktiv sykemelding fungerer slik at du får fullt med sykepenger, men skal jobbe "ved siden av" din vikar etter avtale med arbeidsgiver. Dette er særlig gunstig for folk som har vært syke lenge og skal tilbake i jobb, jeg kjenner ikke til noen eksempler hvor det er brukt for gravide. Men om du har veldig lyst til å jobbe, så er det absolutt en mulighet, som ikke gir jobben din noen ulemper, men heller en stor fordel i at du er der med din erfaring og kan lære opp vikaren, feks. Med tanke på at man jo skal tilbake etter permisjon, så er det ikke så dumt å holde kontakten så lenge som mulig, det er alltid verre å komme tilbake jo lenger man har vært borte.

Du kunne jo snakket med legen din om 60% sykemelding og 40% aktiv sykemelding, feks, så kan du jobbe 4 halve dager? Så får du vikar på full tid.

Skrevet

Hørtes lurt ut :)

Da skal jeg ringe legen min og ordne det !!

Tusen takk skal du ha for gode råd hepp :)

Skrevet

Hei,

jeg jobber nå med aktiv sykmelding. Det er jo ikke akkurat skreddersydd vår situasjon, men en gunstig ordning for både arb.giver og meg selv. Det krever at du får tilrettelagt andre arb.oppgaver enn dem du har i dag. (jeg gjør helt andre ting nå) I tillegg kan man kun ha denne type sykmelding i 4 uker m mulihet for forlengelse i yttligere 4 uker.

Det som er fint i min situasjon, er at da får vi mulighet til å se hvor mye arbeid jeg faktisk jobber i % andel, og etter 8 uker kan sykmelde meg i henhold til det. Si jeg bare jobber 30%, da blir jeg 70% sykmeldt.

For i dag vet vi ikke hvor mye det faktisk blir fremover. Genialt!!

Skrevet

Hei!

Jeg jobber i barnehage, og er gravid. Jeg går nå i 100%aktiv sykemelding, og det fungerer kjempebra. Egentlig skal en gjøre helt andre ting når en er aktiv sykemeldt, men det ville være trist for meg, for det er nettopp jobben min jeg liker fordi den er som den er. Så jeg er på avdeligen og gjør den delen av jobben som jeg klarer. Det går en vikar i mine timer, så jeg kan komme og gå når det passer meg (etter avtale med sjefen). Noen forlanger at en har avtalt tid for hver uke, men det har ikke vært praktisert hos oss. Vet at andre barnehager har praktisert det. Helt på løst går det ikke. Lager en plan for hver uke, at i det og det tidsrommet (feks 2 timer) er jeg på avdeligen, men hvis jeg vil komme før og gå senere enn det som er oppsatt, så gjør jeg det. Samarbeider litt med personalet om hvilken tid som er mest gunstig for dem også. Når de feks skal på tur, kan jeg gjøre andre ting som trengs å gjøres, feks sette bilder i permene til barna, lete i hefter eller på nettet etter gode formingsaktiviteter m.m.

Dette opplegget gjør at jeg noen dager jobber 4 timer, en annen dag 6 timer, alt etter formen!

Jeg sitter selv og skaffer vikarer, og ser problemet med å skaffe noen til å jobbe halve dager..... Vel, hvis du klarer et par uke kommer arbeidsgiver litt bedre ut. Han får en del utgifter med vikar selvsagt.... Men ikke press deg for mye, du må ta vare på deg selv! Hvis du etterpå går inn i aktiv sykemelding får arbeidsgiveren din ingen utgifter, bare ekstra og gratis arbeidskraft! (Han må betale første 16 dager av sykemeldingen din, resten betaler trygdekontoret).

Lykke til i alle fall :-)

Skrevet

Dette har også vært et problem i min jobb!

Men det gav seg etter at legen min spesifiserte behovet for halve dager og alltid de 4 første timene av dagen, i sykemeldingen. Er et feldt der de kan fylle ut evt tilrettelegging etc...

Jobben din SKAL tilrettelegge dette egentlig ved at du ber om det, men det er ikke alle som er interessert i det desverre! Står helt tydelig i NAVs reglement også!

Stå på ditt du!!!!

Klem fra en som også jobber 50%

Skrevet

Ta det opp med legen din, og spør om å få bli aktivt sykemeldt i stedenfor. Da kan jobben din leie inn folk i hele din stilling, og du går "på toppen", og kan igrunn komme, og gå når det passer best for deg. Og du kan også få gjøre arbeidsoppgaver, som passer deg, og din situasjon best.

Skrevet

Jobben kan kreve at du jobbar heile dagar så lenge legen din ikkje har kommentert at du ut frå medisinsk vurdering bør jobbe halve dagar. Skriv ein oppfølgingsplan saman med leiar og ta denne med til legen. Evt. ta sjefen med til legen for å finne løysing som både er til beste fro deg og arbeidsgjevar.

Skrevet

Takk for masse gode svar og løsninger damer :)

Jeg får nesten snakke med legen min skjønner jeg.. Vil jo så veldig gjerne jobbe, men må jo bare tenke litt på meg selv og den lille ved siden av det hele ;)

Skrevet

sjefen min er skikkelig skikkeli vnakselig......

jeg har bare 15 timer i uka fast (jobber i butikk), kvalmen med meg kommer og går, og jeg vil ha det tilrettelagt slik jeg er på jobb når der er andre der,men neeeeeida...d får jeg ikke...2 timer om mogonen og to timer kveld må en stå alene...

idag måtte jeg få noen andre til og jobbe for meg de siste to timene for jeg var kvam å ikke turte å ver der aleine...mistet 2 timer me betaling.

så når jeg skal til UL har jeg nesten full dag,men den dagen må jeg bare ta meg fri fikk ikke byttet å hun kunne ikke sette meg opp andre dager...er det lov???må nå få fare å sjekke om bebien har det bra.

har hatt aktiv sykmelding ei uke,men synest det er helt håreisende at jeg som kun har 15 timer uka fast at sjefen ikke kan tilrettelegge for meg.

og en annen ting har man ikke rett på betalt time når man er hos legen? og tannlegen????

er dritt lei hele jobbenm min når de ikke klarer å gjøre no så enkelt for meg!!!!

Skrevet

Som gravid har du krav på tilrettelegging. Dersom arbeidsgiver ikke tar hensyn til dette, kan du kontakte nav for hjelp.

Skrevet

ja har tenkt på å dra til nav imorgen

Skrevet

Det er desverre ikke så lett med sykemeldinger lengre og vi gravide detter på en måte utenfor da dette er er svangerskaps relatert problem og etter fødsel og perm så kommer vi friske og raske tilbake(somregel).

Jeg jobbet selv de første 6 ukene og så slo kvalmen til så jeg lå rett ut i 8 uker..så fikk jeg aktiv sykemeld fordi jeg ble litt bedre og er litt sta så ville prøve meg..dette gikk jeg på i åtte uker..nå går jeg på gradert sykemeld(har 75% stilling) og jobber 50% med tillrettelegging..

Det som er er at etter 8 uker fult sykemeldt har man aktivitetsplikt eller så kan de kutte ut og gi deg penger..

Aktiv sykemelding er basert på at man etter en aktiv sykemelding skal tilbake på gradert el man blir sykemeldt igjen.. Man får aktiv sykemeld i opp til 8 uker etter 4 uker skal det vere en grunn til at du fortsatt er aktiv sykemeldt og man får da brev i posten som skal fylles ut sammen med arb.giver..

NÅR man går på aktiv sykemeld skal man IKKE utføre sine vanlige gjøremål det skal vere tillrettelagt for det..

Gradert sykemeld kan man bruke over lengere perioder, men veldig viktig at legen din utfyller på sykemeld ditt aktivitetsnivå og at de da kan tilrettelegge for deg hvis du ikke klarer og utføre vanlig arbeid..

arb.giver kan da søke om tillretteleg. tilskudd hos nav og få 550kr dagen så det kan bli plasert en annen for deg..

Nav og arb.giver skal og bør ha som høyeste ønske at du er i jobb lengst mulig..

Hvis arb.stedet ditt ikke kan tilrettelegge for deg kan legen din sykemelde deg fult:-)

Dette ble mye og langt men men...he he

Skrevet

Problemet på jobben min om jeg skulle hatt aktiv sykemelding, er jo det at jeg faktisk ikke har noe andre arbeidsoppgaver jeg kan gjøre..

Så jeg får nok høre med jobben., kanskje det bare er best jeg blir 100 % sykemeldt om jeg ikke klarer å jobbe 50 % med 2 fulle dager..

Har veldig lyst til å jobbe, men jeg vil jo gjøre det enklest mulig for jobben også..

Takk for svar :)

Skrevet

du må ikke ha gradert sykemelding (50%) men aktiv sykemelding.

Det vil si at det blir satt inn en vikar for deg 100% og så går du i tillegg til denne vikaren. Da velger du (og avtaler sånn ca med arbeidsgiver) når du vil jobbe på dagen, hvor mange timer og så velger du arbeidsoppgaver selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...