Gå til innhold

Så mange det er som skal ta keisersnitt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er så mange her inne som skal ta keisersnitt. Trodde opprinnelig at det ble snitt på meg også, da jeg hadde totalruptur forrige gang og sånn sett har "krav på" å få keisersnitt denne gangen, men har etter samtaler og undersøkelser på Rikshospitalet blitt overtalt til vaginal fødsel, da det er det absolutt beste for meg og barnet. De vil heller gi meg korrigerende kirurgi i etterkant, som de har gode erfaringer med. Når jeg har lest så mye skummelt om keisersnitt som jeg har, er jeg svært glad for at jeg får lov til å prøve meg på en vanlig fødsel en gang til. Men av nettopp samme grunn forbauser det meg at det er så mange som vet at de skal forløses ved snitt. Jeg er selvsagt klar over at noen har medisinske indikasjoner som gjør det tvingende nødvendig, men det kan da ikke gjelde alle? Har keisersnitt blitt så vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt to vaginale födsler tidligere og det gikk veldig bra.

Denne gangen skal jeg ha keisersnitt 3,5 uker för termindato pga.total foranliggende morkake. Barnet har ingen annen mulighet til å bli födt på enn ved keisersnitt.

Skrevet

Jeg hadde KS 3 uker siden pga netthinneløsning.Kunne miste synet ved vaginalt fødsel.KS var en fantastisk opplevelse! Ingenting vondt,alt gikk som en drøm.Det er ingen grunn å vare redd for KS.Men hvis du kan føde vaginalt så bør du selfølgelig gjøre det.

Det er INGEN som tar KS uten grunn! Årsak kan bli både fysiske eller psykiske plager,men alle mødre bør respekteres på samme mote uansett forløsningsmetode.

Skrevet

Hei. Jeg skal ta ks pga sist fødsel påførte meg store skader.

Jeg fikk ikke total-ruptur, men nesten.

Hvordan man revener er skikkert forskjelllig. Jeg fikk vite at jeg ikke burde føde vaginalt igjen, mens legen holdt på å sy meg.

Fikk kratfige advarseler om å ikke få to tette, men det skjedde likevel.

Vi hadde ikke tid til å vente pga moden alder.

Jeg tror legene ser på arrvevet og skadens omfang og karakter, når de vurderer om man skal ha ks eller ikke. "Utenppå" er jeg ganske så normal igjen, sexlivet fungerte også veldig fint kort tid etterpå.

Men det er visst den innvendige revningen innvendig i muskellagene som gjør at det er uheldig for meg føde normalt igjen.

Jeg gruer meg til ks og ser det slett ikke som en lett løsning. Jeg hadde ALDRI tatt ks første gang. Jeg gledet meg til fødselen og var egentlig aldri redd da. Det er jo tross alt slik vi er skapt. Det å revne tor jeg også er ganske vanlig, har en masse venninner som har gjort det. de er grodd helt fint igjen og født flere ganger .

Det er vel bare i sjeldne tilfeller at arrvevet kan være til hinder for tette fødsler slik som hos meg.

Tror ikke det er noen som tar ks uten grunn - kanskje i Amerika men ikke i Norge.

Skrevet

Samma her! jeg ønsker meg en vanlig fødsel, men så viser det seg at jeg både har en kjempestor muskelknute som er i veien for barnet, og delvis foranliggende morkake og babyen ligger i tverrleie. Legene venter og håper at ting skal endre seg. Er i uke 35 nå, får endelig beskjed om KS neste uke. Men fått vite at det er veldig sannsynlig...Jeg tror svært få velger keisersnitt frivillig. Jeg tror de fleste har en medisinsk meget god grunn...Hadde jeg levd for hundre år siden, eller i Afrika så ville vi vel dødd både babyen og jeg...Er jo noe til ettertanke det og!

Skrevet

Hei!

Uff, hva er det som er så skummelt med keisersnitt?? Du skriver du har lest så mye om det.... skal selv ta keisersnitt til uken etter at min første veide 5kg og det var en traumatisk fødsel... Nr 2 var en dødfødsel ( uke 24) og ønsker denne gangen at alt skal gå bra....

Vet jo at dette er et operativt inngrep men jeg tror heller ikke at risikoen er større for komplikasjoner ved keisersnitt for de som har vært igjennom tøffe fødsler tidligere...? En lege baserer jo sin avgjørelse på hva som er best for mor og barn. Revnet mye sist og legen sier også at dette ikke er heldig fordi en kan bli skadet for livet med tanke på inkontinens og musklatur i bekkenbunnen...

Skrevet

Jeg har hatt ett keisersnitt tidligere pga overgrep da jeg var yngre. Skal også ha keisersnitt denne gangen.. Skulle ønske jeg hadde mot nok til å føde vaginalt, men jeg klarer ikke det.. Synes keisersnitt er en fin måte å føde på jeg, hadde ingen komplikasjoner og jeg dro hjem etter 2 dager!

Men tror ikke det er noen som får keisersnitt fordi di ikke "gidder", "vil" føde vaginalt! Er alltid en psykisk eller fysisk grun til at man får det. Og man må jo på samtaler med leger og jordmødre! Jeg var på flere første gangen, og denne gangen holdt det med ett..

Skrevet

Det er en risiko med å føde barn, samme om det er på den ene eller den andre måte. Ikke de store forskjellene verken når det kommer til mor eller barn. En hører mye fælt om vanlige fødsler også, de som mister hjertelyden og kommer ut blå og med lav apgar, de som blir så kritiske at det blir krisesnitt, totalrupturer.

En kan si at det er det beste for mor og barn å føde naturlig, når alt går etter boken, men går det skitt så hadde det nok vært bedre med et ks. Det handler nok om kontroll, og kanskje det å føde aldri kan bli helt kontrollert. Som regel er det gode grunner for at en tar ks, ikke bare fordi det er vanlig. Kunne godt tenke meg ks igjen, men dennegangen er det ikke nødvendig og da får jeg det ikke, desverre.

Skrevet

jeg skal ha ks om 7 uker og jeg gleder meg til å se tulla mi

jeg er glad jeg får ks i steden for å føde normalt!

hva er det som du har lest om ks at det er skummelt da?

det kan være like skummelt å føde normalt for å si det sånn!!

det kan skje komplikasjoner ved å føde normalt også ikke bare ved ks!

og det er ikke ALLE som kan føde normalt husk det, tror det er mange som får invilget ks av mange grunner og det blir mere og mere vanlig å ta ks nå om dagen enn for noen år tilbake.

Skrevet

Det er ikke meningen å provosere noen, eller å underprøve deres årsaker til å ta keisersnitt. Jeg regner med at de fleste vet hva de gjør når de bestemmer seg.

Dere etterspør dokumentasjon på at keisersnitt et "farlig" - noe som kanskje var en litt upresis formulering, det ville vel være riktigere å si at et keisersnitt medfører større risiko for mor og barn enn en vaginal fødsel. Dette er ikke dokumentasjon som er vanskelig å finne. En lang og interessant artikkel fra Tidsskriftet for den norske legeforening (http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=824249) tar opp keisersnitt"trenden" og konkluderer på sin måte - de som måtte være interesserte, kan jo lese den. Den er ikke skrevet i tungt tilgjengelig "legespråk", men skulle være lettfattelig for de fleste.

Det er ifølge artikkelen slik at 6-7 prosent av alle får innvilget keisersnitt, får det uten noen annen grunn enn at mor ønsker det. Det er vel kanskje dette jeg undrer meg over, at friske jenter med normale svangerskap ikke vil gjøre et forsøk på å føde slik naturen tross alt har bestemt det.

Når det gjelder rupturer, så hadde jeg altså en totalruptur grad 4, som er den tøffeste rupruten, i 2004. Både lege og jordmor på Rikshospitalet mente likevel at det beste ville være en vaginal fødsel denne gangen. De har visst så gode erfaringer med å lappe sammen etterpå, og anser det tross alt som en mindre belastende operasjon.

Det er jo ingen tvil om at det er tungt og tøft å føde - og for noen går det ikke - men for de fleste barn og mødre er det tross alt den beste forløsningsmetoden. Ikke minst er det slik vi er skapt.

Skrevet

Det som er så dumt med vaginalt fødsel-det er at du kan bære 9 moneder på en frisk baby så blir han til en grønnsak ved en litt "uheldig" fødsel...Så ligger han i senga resten av livet.Det skjer aldri ved et KS.

Skrevet

Er det derfor du skal ta keisersnitt?

Skrevet

Jeg synes at dere skal respektere de som skal ta keisersnitt! Alle har en eller annen grunn for det.

Jeg selv fikk total ruptur da jeg fødte for 22 måneder siden og har hatt veldig mange problemer i ettertid.

Legene mente at problemene kunne bli mye verre ved en ny vaginal fødsel, derfor blir det ks på meg denne gangen.

Det kan skje komplikasjoner både ved vaginal fødsel og ks!

Så respekter oss og ikke kom med sånn "skremsels propaganda".

Vi har alle fått god informasjon om "fordeler" og ulemper ved ks, og er godt forberedt!

Skrevet

Det skorter altså ikke på min respekt for dem som skal ta keisersnitt, uansett grunn. I ditt tilfelle er det en selvfølge å velge keisersnitt, da du allerede har opplevd problemer med rupturen. Det har ikke jeg - jeg har vært heldig, og det har vært med på å gi meg tillit til at kroppen skal klare en fødsel til.

Det jeg undrer meg over, er når kvinner velger keisersnitt uten at det finnes medisinske årsaker til at det tilrådes. Vi stoler altså mer på helsepersonellet når vi skal opereres enn når vi skal gjennom en normal fysisk prosess som vi er laget for. Jeg synes det er en litt pussig trend.

Det er klart man kan oppleve komplikasjoner uansett forløsningsmetode, og jeg tviler ikke på at du er godt forberedt og kommer til å få en positiv opplevelse og en fin fødsel. Det er som sagt ikke meningen å provosere noen - men å stille spørsmålstegn ved det faktum at noen (ikke de fleste) velger keisersnitt uten at det foreligger noen medisinske årsaker.

Forøvrig synes jeg det er stor forskjell på å spre skremselspropaganda og å legge ut en link til en side som er publisert av Tidsskrift for den norske legeforening (der de forøvrig debatterer temaet, ikke konkluderer).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...