Gå til innhold

Utenfor tema, men: glutenallergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker til å være særdeles mye opplyste dame med solid allmennkunnskap på disse sidene, så tenkte kanskje noen her har peil på glutenallergi? Dvs råd om hvor man kan finne info om dette, om mat som anbefales, hva man kan spise i stedet for andre ting som man nå må kutte ut osv. Noen som har det? Og- innebar det i så fall en stor og slitsom omlegging av kostholdet? Takk for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

jeg har en barndomsvenninde som fikk cøliaki som 12 årig så jeg har ikke personlig erfaring, men har gjennem mine år som venninde lært en del om det å være allergisk overfor gluten. (selvom cøliaki og glutenallergi ikke er helt det samme).

Hun baker sitt brød selv og kan ikke spise mye ferdiglaget mat da det ofte inneholder gluten. Som "mel" bruker hun bl.a Maizena. Mais, ris og hirse kan spises "fritt". Noen med gultenallergi kan spise spelt uten å få problemer.

Vet der er mange nettsider hvor man kan få gode oppskrifter på glutenfri mat. Der finnes mange fine glutenfrie produkter i butikkene.

Kanskje du kan finne litt info på Norsk Cøliakiforeningens nettside:

www.ncf.no

De har mye info om kosthold uten gluten:-)

Lykke til

Skrevet

Hei hei! :)

Hos samboern min så mente legene en stund at han hadde cøliaki! Så da måtte vi gjøre om litt på kostholdet!

Men det som faktisk overrasket meg, var det hvor vanlig mat han egentlig kunne spise!! :)

På butikken så får du kjøpt glutenfritt mel i sånn gule poser! Ser ut som de posene der du kan lage kaker på 1-2-3! :) Koster ca 20 kr for 1/2 kg! :) Bruk det der du hadde kommet til å bruke vanlig mel! :) De aller fleste Toro-produktene man har til middag (bortsett fra eks spaghetti) er glutenfritt! :) Se etter når du kjøper mat om det inneholder hvete eller gluten! Noen som har cøliaki reagerer også på rug! :)

Havre er den eneste kornet som visstnok skal være "sikkert" i forhold til cøliaki! :) Mange som har cøliaki har også litt laktoseallergi, så sjekk ut det litt! :)

Gå inn på toro.no, der ser du hvilke Toro-produkter du kan spise ihvertfall! :)

Lykke til!! :D

Skrevet

Jeg har en niese med glutenallergi, og det er klart at man må tenke litt mer over hva man spiser, men slik jeg ser på det så kommer man fort inn i rutinen. Hun må ha eget brød, og egen pizzabunn basert på glutenfritt mel. I tillegg må man passe på at pasta, lasagneplater, sauser o.l. er av den glutenfrie varianten. Det er mange matvarebutikker som har svært godt utvalg av slike produkter nå, men på mindre steder så kan det være litt vanskeligere å få tak i varer. Mange steder selges det også en del via helsekost. Det som er mest pes er å spise borte....mange har ingen kunnskap eller forståelse for at folk har allergi så da blir tonen ofte slik at: "Jeg brukte hvetemel i kaken allikevel..Litt kan jo ikke skade..." Men mange blir jo fryktelig dårlig av det, selv i små mengder. Og så må man passe litt bedre på når man er på restaurant...F.eks kan man ikke spise vanlig hamburger med brød, og det er ikke alle steder de har glutenfritt hamburgerbrød.

Skrevet

Mannen min har cøliaki. Baker kaker med vanlig oppskrift, men bruker mel fra semper. Hørt at de er best til bød og kaker, mens toro sitt er best til småkaker. baker boller også med vanlig opskrift, og de blir veldig gode! Deigene er mye verre å jobbe med, stort sett umulige å bake ut, men det er jo ikke utseendet som teller ;o) Lagger boller med å slenge små deigklumper på brettet med to skjeer, he he. Ellers så er, som nevnt over, siden til norsk cøliakiforening veldig grei. Du får spørre hvis du trenger noen konkrete oppskrifter, eller noe! :o) Husk at det er overraskende mye som har gluten i seg, f.eks enkelte typer chips, pasta (finnes glutenfri), det meste av bakevarer, mange sauser osv. Men det er veldig mulig å leve veldig normalt :o)

Skrevet

Så mange gode tips, tusen takk:)

Skrevet

Inne på www.detsoteliv.no finnes det masse gode oppskrifter som er glutenfrie :)

Skrevet

Her må jeg jeg bare rette på to ting som er riv ruskende gal og ganske alvorlig.

1 - Hans Emil blir storebror sier at enkelte som ikke skal ha gluten kan spise spelt uten å få problemer.

Spelt er like stort FY.

Manga merker ikke umiddelbar ubehag av det, men det ødelegger tynntarmen like mye på sikt fordet.

2 - Siterer Trultemora med Jente: "Se etter når du kjøper mat om det inneholder hvete eller gluten! Noen som har cøliaki reagerer også på rug! Havre er den eneste kornet som visstnok skal være "sikkert" i forhold til cøliaki!"

Rettelsen:Det er ikke bare hvete som inneholder gluten. Rug, bygg OG havre er glutenholdig og må unngås. Havre generelt er ikke glutenfritt, men det går ann å få kjøpe ren havre som er det. Men det er viktig at en ser etter betegnelsen Ren havre eller glutenfri havre. Vanlig havre er glutenholdig.

Kan være greit å vite at malt er laget av bygg og glutenholdig. Malt finner du i ting som vanlig cornflakes og McDonalds sin sjokolademilkshake.

Men Gemeni, jeg lurer på hvorfor du trenger denne dietten?

Lurer fordi har du misstanke om cøliaki MÅ du dra til legen først og ta alle prøver det innebærer. Glutenholdig kost på ikke innføres på egenhånd for å teste om det er det som skal til.

Dette fordi da kan tester i ettertid ende feil.

Cøliaki er en viktig diagnose å få hvis en lider av det. Det er ikke som vanlig allergi, men faktisk enormt farlig for kroppen over tid.

Samtidig gir en diagnose rett til grunnstønad pga fordyret kosthold.

Han en sønn med cøliaki, så jeg har satt meg ganske bra inn i det.

Skrevet

Sorry, mente ikke å skrive nicket ditt feil Gemini7.... :o(

Skrevet

signerer på den Intensity ;)

jeg har cøliaki og har hatt det hele livet.

Hvete, rug, havre, bygg og spelt er FY! Somme tror at det ikke er så farlig med litt liksom.. Men det ER det.. Det bryter ned tarmtottene og kan føre til tynntarmskreft.

Andre symptomer er en jæ**** mageverk (kaldsvetting følger med..), kvalme og oppkast. Gruuuusomt.

Aldri hatt noe problem med det.. eneste det og dra på tur kan vær litt slitsomt..

Spør viss dere lurer på noe ;)

Skrevet

Takk Otilia

Var vel litt krass, men det er EKSTREMT alvorlige feil.

Skal bare en smule med fra et brød med gluten i for å gjøre skade, og skadene er alvorlige. Økt risiko for tynntarmkreft som du skriver, men også økt sjanse for beinskjørhet og alvorlig underernæring.

Skrevet

Glutenallergi (hveteallergi) og cøliaki er jo heller ikke det samme.

En med allergi kan av og til med hell spise annet enn hvete - her kan man prøve seg frem. Allergien ødeleger ikke tarmtottene. En med cøliaki (som ikke er en allergi) må holde en strikt glutenfri diett. Dette fordi det er en tarmsykdom der gluten bryter ned tarmtottene. Symptomene kan likevel ofte være like.

Jeg ønsker bare å presisere dette slik at HI vet hva hun skal se etter. Jeg har en sønn som hadde hveteallergi, noe han vokste av seg (noe man kan med en allergi, ikke med cøliaki, dessverre). Så jeg har også satt meg ganske godt inn i dette.

Start INGEN diett uten at du har vert til legen!

Skrevet

Glutenallergi og hveteallergi er to helt forskjellige allergier. Gluten finnes jo som oftes i de fleste kornsorter, unntatt de som er helt garantert rene for gluten.

Man har glutenallergi, og glutenintoleranse, det er også to forskjellige ting her. Allergi= man blir alvorlig syk og tåler IKKE noe av det.

Intoleranse= man blir dårlig, men det er ikke livstruende.

Sjekk www.naaf.no, der ligger hovedprosjektet mitt om melkeallergi og hveteallergi, der står det vel litt om forskjell på allergi og intoleranse også. (husker ikke helt hva som står der, er et par år siden det ble skrevet.)

http://naaf.no/Documents/Diverse/Oppgave_merutgifter_ved_matallergi.pdf

Her er informasjonsheftet til Naaf (norges astma- og allergiforbund)

http://naaf.no/Documents/Brosjyrer/Matvareallergibrosjyre.pdf

Skrevet

Ja det er en en forskjell, det er derfor jeg spurte om hvorfor hun lurte på glutenfri produkter.

Mange kaller jo også cøliaki for glutenallergi selv om det blir feil.

Synes uansett det også var viktig å få rettet opp de to punktee jeg nevnte så man ikke automatisk tror det er greit med spelt og hvete hvis en ikke reagerer på det der og da.

Skrevet

utenmelk.no

Skrevet

Hei igjen- veldig mye gode tips og svar! jeg burde kanskje forklart bakgrunnen- men dietten gjelder altså ikke meg! jeg har en venninne som har diabetes og derfor også ble undersøkt for glutenallergi, siden disse ofte opptrer sammen- og hun fikk påvist at hun også hadde dette. Hun går hos ernæringsfysiolog men savnet 'allmenne' råd fra andre som har dette, og tips om bra nettsider m oppskrifter osv. derfor tok jeg på meg å 'sparke ballen' ut her på BiM, siden jeg har sett at damene her kan utrolig mye om alt!! Og jammen har vi jo fått mange svar også. Men hun har altså vært hos lege og alt er under kontroll:) Takk for alle svar og omtanken:)

Skrevet

Så bra. Jeg har en vane med å bli litt engasjert på dette området siden lillegutt ble fryktelig dårlig og slet en stund.

Så det er altså glutenallergi og ikke cøliaki det gjelder?

Et tips er iallfall å skrive til Toro og be om oppskrifthefte og liste over de glutenfrie produktene dems. Det er en enorm hjelp i startfasen.

Ellers er glutenfrie spesialprodukter myyyye billigere i Sverige, så bor hun ikke langt unna grensa kan hun spare masse ved å shoppe der.

Skrv jeg over her at det er gluten i cornflakes og McDonalds Sjokolademilkshake? (Jorbærmilkshaken og Burger King sine er iallfall greie)

Samt så har de egen olje til Pommes Frites så det er greit å spise der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...