Gå til innhold

En god gjærbakst???


Anbefalte innlegg

Skrevet

har lyst til å lage noe godt med gjærdeig.. som jeg kan ta med til svigermor idag.. Men hva??

 

Noen forslag på noe supergodt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes at f.eks. kringle med masse melis på er godt da :)

Eller skillingsboller, vanlig boller e.l. Kan "pynte"/fylle dem med eggekrem, rosiner, sukat, kanel e.l. Ev. drysse melispulver over.. Nam, nam.

Skrevet

men har ingen skikkelig knall gode oppskrifter... vist du har en god og luftig oppskrift... så send den gjenre over :o)

Skrevet

Hei,

 

Her er en bolleoppskrift som er skikkelig bra! Den bruker jeg både til kringle, boller, skolebrød...

 

1 kg hvetemel

200 g smør

100 g sukker

100 g gjær

6 dl melk

2 ts kardemomme

 

225 grader i 10-12 min

 

1. Smelt smør og varm opp melka

2. Løs gjæren opp i sukkeret(hvis tørrgjær ta den i sammen med det tørre)

3. Bland alt det tørre

4. Ha alt i kjøkkenmaskinen, elt i ca 5 min

 

- Forheving minst en time

- Etterheving minst en time

- Steking midt i ovnen

 

Blir ekstra god hvis det benyttes SMØR og H-melk! Men lettmelk og melange duger det også..

 

Håper det smaker!!

 

:-))

Skrevet

Okei.. sånn sett ja :) Er på jobb, så har ikke tilgang på noen oppskrifter her... (Du kan jo ta sjansen og Google etter en oppskrift, men om den er god, er jo noe annet.....!). Er ellers ingen kløpper på gjærbakst. Flinkere med kaker og den type baketing :)

Skrevet

hvor mye blir dette da?? har vært i butikken nå, så har tenkt å komme sette igang nå.. mens tuppa står utsiden kjøkkenvinduet og sover:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...