It's all about me Skrevet 4. oktober 2007 #1 Skrevet 4. oktober 2007 Har alltid trodd at det var ille pga at det ble ekstra bredt når rumpa kommer først. Det ser jo så mye større ut når de kommer med bene opp til brystet. Men etter det de sa på Jordmødrene igår er det det at hodet kommer på slutten som er det vanskelige, og at hodet likevel var den største delen. Har jeg vært på bærtur i alle år? Lære hele tiden ja.
happybirthday Skrevet 4. oktober 2007 #2 Skrevet 4. oktober 2007 Ja, det farlige kan jo være dersom hodet setter seg fast, for da kan det oppstå surstoffmangel med risiko for hjerneskade. Så da teller hvert sekund. Husk rompa og beina er jo temmelig smal og tøyelig i forhold til en hjerneskalle...(tross at også skallen også er myk og har fontanellene til hjelp...)
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #3 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg hadde en gutt som lå i sete, og etter nøye måling av bekken, endte det i keisersnitt. - nettopp fordi at hodet, som kommer til sist, må ha god plass, så det ikke setter seg fast, eller navlestrenger kommer i klem. Da er det fare for oksygenmangel og hjerneskader. Det er snakk om sekunder, og velger man å føde vaginalt, så blir resten av barnet hentet ut med tang, når bena og magen er ute. Så fort må det gå.
Tibra Skrevet 4. oktober 2007 #4 Skrevet 4. oktober 2007 Stemmer det de skriver over her, problemet er at navlestrengen kan komme i klem på vei ut. Jeg fødte i sete, men måtte ikke ha tang for å få lillegutt ut, men ble klippet på forhånd.
It's all about me Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 4. oktober 2007 Ja da lærte jeg noe nytt idag også. Trodde ikke det var noe større risk når hodet skulle ut ved setefødsel enn ved vanlig. Trodde risken lå i at de var breiere over baken pga at de jo er brettet i dobbelt :o/
*Mi tesorito* Skrevet 4. oktober 2007 #6 Skrevet 4. oktober 2007 Var det jeg og trodde, reagerte også når de sa det på jordmødrene:)
It's all about me Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 4. oktober 2007 Bra det ikke bare var meg da, he he.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå