Gå til innhold

Jordmødre på NRK.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som så det igår? her slo vi av etter 5 min.Var så trist med hun som skulle føde et dødt barn.Samboer ble helt dårlig!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var ingen som skulle føde et dødt barn, hun hadde gjort det i 05, men nå var hun gravid igjen og fikk en levende baby

Skrevet

Det var hovedtema, dødt barn.

Trist, men det var også fint å få vite.

En kom inn med dødt barn i magen, men vi fikk ikke se dette.

En annen hadde hatt dødt barn et år før, men skulle nå ha en til. Det gikk fint.

Silje fødte en gutt og som levde, men var prematur. Det gikk fint.

Personlig synes jeg det var en viktig episode, men hvis det er skremmende bør en la være å se.

PS. Siste episode ligger på nett og kan sees nå. Fin avslutning på serien.

Skrevet

Eg satt å grein i store deler av programmet i går, men eg meine personlig at alle ville ha hatt godt av å se det programmet, det va veldig fint, selv om det handla endel om det å miste et barn, vi fikk se jordmødre med følelser, som kunne fortelle litt om hvordan de har det når noe sånt skjer, og at livet går vidre.... Lære forståelse om korsen det e for de som e så uheldige å miste et barn....

Skrevet

Så på nesten alt. Skrudde av når hun med dødt barn kom inn, men syns det var veldig bra å se det med hun som nå skulle føde etter å ha født et dødt barn for et år siden. Litt godt å høre hva en som har vært i situasjonen tenker om det. Men ble en del grining, ja....

Skrevet

Jeg sitter her og leser innleggene deres etter TV-programmet i går, og jeg kjenner at jeg neste blir litt irritert på noen av innleggene. Nå mener jeg absolutt ikke å tråkke noen på tærne ved å skrive dette, men det er tydelig at ingen av dere har opplevd å miste et barn!!! Når dere kan skrive at det er fint å se på at hun som fødte et dødt barn i 05 fikk et levende barn nå... Det er veldig uheldig språkbruk...

Spesielt for meg da, som faktisk er i samme situasjon. Jeg fødte min døde datter i november i fjor, og er gravid igjen nå, og har termin i november i år. Å miste vesle-jenta vår var helt forferdelig det, og det finnes egentlig ingen ord som dekker smerten mannen min og jeg har følt hele dette året, etter det store tapet vårt. Selv om vi er veldig glade for at vi får ei lita jente om bare noen uker nå, så har dette svangerskapet vært UFATTELIG TØFT! Redselen for å miste jenta vår igjen, har vært tilstede hver dag, hvert sekund... Og selv nå, som vi er så nærme termin, er redselen der! Og jeg har en mistanke om at tiden etter fødselen kommer til å være tøff også. Å se og holde den vakre jenta vår, og samtidig tenke på at datteren vår som døde kunne ha vært et år.... Og lure på om de lignet ol....

Så det jeg egentlig vil si, er bare at jeg fant det litt støtende å lese disse innleggene der folk bruker ord som fint ol i denne sammenhengen. Og det er sikkert bare folk som har opplevd det samme som reagerer på det. Så jeg vil ikke være sur og irritert, men bare påpeke at det er folk har innne som har vært i den tragiske situasjonen der man mister et barn, og at man kanskje tenker litt på hvilke ord man velger når man skriver,,,

Skrevet

For oss som ikke har mistet, så var det faktisk fint å se at henne som skulle ha en ny baby nå klarte å glede seg over den nye babyen, og at hun kom seg gjennom et nytt svangerskap (hun ble satt igang før tiden pga at hun mistet sist gang, og var kjempenervøs for babyen).

Jeg ser ihvertfall for meg at jeg hadde gått helt i kjelleren hvis jeg hadde fått et dødfødt barn.

Når man ser et program der man faktisk ser at noen har mistet en baby så blir det veldig direkte. Noe helt annet enn å lese om det!

Og det var fint og verdig å se hvilke rutiner jordmødrene hadde rundt dødfødsel, og at de faktisk gråter, ikke vet hva de skal si og at de også får vondt av dette. Som hun ene sa, så er det ikke noe man venner seg til, det blir verre og verre for hver gang!

Vi som ikke har mistet klarer nok ikke så sette oss inn i hva det vil si å føde et dødt barn, og hvilke smerte det er, men tror nok ingen bruker ord som fint o.l. for å såre noen, det er fordi vi faktisk synes det var fint å se at denne mamma'n fikk en ny baby.

Jeg mener heller ikke å kjefte, men vil bare forklare at det absolutt ikke er meningen å si at det er fint å se at noen har mistet et barn.

Lykke til med resten av svangerskapet, og med den lille jenta som snart kommer til dere :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...