Duracellgirl*prøver* Skrevet 4. oktober 2007 #1 Skrevet 4. oktober 2007 Hvordan gjør dere det? Gutten min er ca 2 1/2 år. Vi har trenet lenge med bleie på,men at han går på do allikevel. Nå har vi kuttet ut bleie hjemme, jeg tar den av så fort han kommer hjem fra barnehagen, så får han ikke bleie før han skal legge seg. Det har gått veldig bra, igår bæsja han 3 ganger på do faktisk. Egentlig ville jeg kutte bleia helt på dagtid,men barnehagen ville ikke det, de mente jeg skulle lære han hjemme, og at han fortsatte med bleie i barnehagen til han var tørr. Hvordan gjør dere det? Er dette normal praksis i barnehager?
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2007 #2 Skrevet 4. oktober 2007 Vår barnehage sier akkurat det samme. Jeg fikk faktisk streng beskjed om at de ikke hadde tid til å ta av alt vintertøy på de barna som lekte ute - og som måtte på do. Jeg mener nå at det bør de ta seg tid til. Hva med eldre barn? Skal ikke de heller få lov til å gå på do? Jeg har fått beskjed om å vente med bleieslutt til det er sommer!!!!! Min gutt er også 2,5år.
Duracellgirl*prøver* Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 4. oktober 2007 Vi kommer nok til å bruke bleie litt i vinter når han er ute uansett... akkurat den kan jeg forstå, at det blir veldig mye klær på og av i høyt tempo for å rekke do... men det jeg ikke sier meg enig i, er at han ikke kan gå uten bleie inne.. det irriterer meg.
Franzen Skrevet 4. oktober 2007 #4 Skrevet 4. oktober 2007 Vi har en veldig positiv barnehage som sa de gjerne ville prøve å ta han på do og la han gå med truse - bare vi tok med rikelig med skift. Vi hadde nevnt på at vi hadde begynt å prøve hjemme, og spurte etterhvert om de kunne spørre han om han ville tisse i barnehagen også. Det ville han, og så spurte ped.leder oss om vi ville prøve truse i barnehagen også. Det har gått kjempefint! Han har hatt noen uhell, men det tar de med et smil. Foreløpig er det jo ikke full vinterdress enda - så har et håp om at han kanskje blir helt tørr før den tid. Evt så får de ta på bleie når de skal ut. Han har på bleie i hvilestunden, men det er fordi han skal få slappe av skikkelig. Han fikk nemlig ikke sove like godt med bare truse merket de. Han sover med bleie om natta enda. Kan også nevne at de er flere barn som er i gang samtidig i barnehagen (3-4 stk) og at de får klistremerker når de går på do. De blir tatt på do til faste tider. Min sier ihvertfall sjelden i fra selv enda. Har også kjøpt klistremerker hjemme (selv om jeg egentlig var i mot det...) - og det er noen ganger det som får han til å gå på do hvis han ikke har tid/lyst. Spørsmålet er nå hvordan vi skal slutte med klistremerkene - om vi må avtale en ting vi kjøper når han helt slutter med bleie eller noe sånt.... Men han er jo bare 2år og 9mnd, så det er begrenset hvor "langt frem i tid" han klarer å tenke. Tar gjerne i mot tips! Hvis barna er 100% i barnehage synes jeg det er rart de krever at han lærer seg det hjemme først. Skal han liksom klare det på helga og så ha et annet system i barnehagen? Nei, synes dere bør kunne spørre (kreve) at de blir tatt på do til faste tider - evt fremdeles med bleie (eller bleietruse - Libro har sånne) for å unngå "søl". Men ungene må jo være klare da!
Duracellgirl*prøver* Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 4. oktober 2007 Tusen takk for svar. Vi har klistremerke system hjemme.. har et ark på veggen på badet og ene siden er for når han tisser og andre når han bæsjer. Får et lite klistremerke for tissing og et stort for bæsjing. Han vet han skal få en ny fisk når bleien er borte for godt.. og spørr etter det flere ganger og jeg minner han på fisken hver dag. (hadde fisk i bolle,men den døde nylig) han er i barnehagen 4 dager i uka.. og barnehagen mener barna skiller godt mellom hjemme og barnehagen.. og at de dermed kan være uten bleie hjemme men bruke det i barnehagen... men hva er vitsen med det spørr jeg da. nei vi kommer nok til å gå litt hardere inn for at det blir bleiekutt i barnehagen.. men hvilestund og netter blir det bleie en stund til, samt når han er ute med mye uteklær,
Smellt P. Tjukka Skrevet 5. oktober 2007 #6 Skrevet 5. oktober 2007 I vår bhg. er de veldig positive til bleie slutt . Jeg foreslo at de kunne ta på henne bleie hvis hun tisset seg ut flere ganger per dag , men de mente at det er best å kutte helt ! Hvis man tar på bleie igjen har man på en måte gitt opp ...
übermamma *5 pp* Skrevet 5. oktober 2007 #7 Skrevet 5. oktober 2007 Jenta mi er også 2,5 pr og har vært bleiefri i noen mnd nå..da hun begynte i august hadde hun vært tørr i ca 2 mnd. I bhg har de bare fulgt opp som vi har gjort hjemme. Spurt henne regelmessig og da har hun gått på do der også uten problemer..etter innkjøringen så går hun nå på do alene men roper når hun bæsjer. Og det har ikke vært ett eneste uhell, og heller ikke noe vrang innstilling fra de ansattes side... Mener at de må hjelpe til i denne perioden så det er konsekvent bleieavvenning både hjemme og i bhg. Noe annet virker jo helt tullete
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå