Gå til innhold

Isolering av barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skriver her inne siden det er så mange fornuftige sjeler her...

Når man som forelder isolerer sitt barn (bokstavelig talt) fra andre barn og voksne, så er det i mitt hode barnemishandling. Skal ikke skrive hva som skjer i denne spesifikke saken, men det er folk jeg kjenner, men som jeg ikke har kontakt med lenger. Barnet har aldri gått i barnehage, på skolen isoleres det ved å bruke metoder jeg ikke fatter at lærere godtar, inen kontakt med nabobarn, slekt eller noen, bortsett fra besteforeldrene.

Jeg visste det var ille, men har nå nettopp fått høre hvor galt det egentlig er, og det opprører meg.

Jeg vurderer sterkt å kontakte barnevernet med en bekymringsmelding, men det er greit å høre andres oppfatning av saken først:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt vanskelig å mene noe om denne saken, for valg og måter er så individuelle, men om du mener det er grunn til bekymring så ville jeg ha sendt den inn.

DEt er jo mange religiøse samfunn som gjør det samme i grunnen, men jeg vet ikke om det er det det er snakk om her, eller om det er makt fra foreldrenes side. jeg vet ikke om ungen har det bra hjemme eller om de ikke har det.... det er helt umulig å mene noe som helst.

Men det jeg kan være enig med deg i er at å gi et barn en innelåst barndom, er ikke å gi barnet en god start på livet.

lykke til!

Skrevet

Du sier jo ikke så mye om hva som er beveggrunnene her, men slik jeg kjenner deg synes jeg du skal stole på magefølelsen din. Om foreldrene holder barnet unna verden pga religiøse motiver eller pga sin egen skrekk for alt det skumle der ute, så påfører de barnet sitt en ubegrunnet redsel og de frarøver det muligheter det ellers ville hatt. Hvis barnet derimot er sykt selv, er det selvfølgelig noe annet.

Jeg synes det er rart at ikke skolen har sendt en bekymringsmelding om dette barnet. Siden de ikke har gjort det, synes jeg du skal gjøre det. Min erfaring er at folk generelt er for redde for å si ifra og ungdommer lurer ofte på hvorfor ingen gjorde noe når alle så...

Skrevet

Er enig med deg utfra hva du skriver. Men du kan jo også snakke med helsesøster, hun har masse erfaring med barn.

Skrevet

det var lurt.... det går i alle fall ann å stille spørsmålstegn ved dette, for som Maud sier så er det jo ungene som til slutt lurer på hvorfor ingen sa noe.

Skrevet

Jeg synes klart du bør gjøre en henvendelse.. Det er omsorg og nestekjærlighet det:-)

Så får det være opp til andre og gå videre med det:-)

Lykke til!

Skrevet

Jeg vet ikke om det ligger noe religiøst bak, mamman er ra en religiøs familie, men ifølge hennes tro skal det ikke være farlig å leke med andre. Jeg vil ikke si så mye om detaljene siden det er lett å gjenkjenne akkurat denne familien. Men et barn som isoleres fra andre barn vil jo umulig lære de sosiale kodene osv.

Jeg sender en bekymringsmelding, det er mange som bekymrer seg, men dessverre få om tydeligvis gjør noe:(

Skrevet

hvis dette er noe det snakkes om, burde helt klart noeninn å snakke med denne familien! Du er flink som gjør noe, det er vanskelig!

Skrevet

Så kjekt at du har dukket opp her TanteBassa! Velkommen skal du være! Her er det alltid hyggelig:-)

Jeg syns at det høres ut som du godt kan kontakte barnevernet. Det er bedre med en telefon for mye enn en for lite. Du skriver forståelig nok ikke så mye om hva bakgrunnen kan være.

En ting jeg tenker på ut fra det barnet du beskriver, er dette med sosial kompetanse. Dette er jo enormt viktig i dag. Barn får dette først og fremst gjennom samhandling med andre barn. I tillegg kommer isolasjonen som du skriver om. Isolasjon er mange steder enbetydende med straff. Når det er så gjennomført er det vel liten tvil om at barnet kan ta skade av det.

Dersom du kommer med en bekymr.meld. er det opp til barnvernet hva som skal skje. Kanskje er det andre som har meldt i fra til barnevernet allerede i dette tilfellet, eller som går med de samme tankene? Det er ikke så lite sannsynlig ettersom det skjer ting i skolen, som sikkert både andre foreldre og lærere reagerer på. Det gjør det kanskje lettere for deg å ta en telefon til barnevernet når du tenker på denne måten. Håper du finner ut av det (og at dette barnet blir sett!)!

Skrevet

Takk skal du ha Travelmor:) Godt at det finnes et sted hvor det er hyggelig her inne, hehe...

Jeg har nå ringt og de mente at det var rett av meg å melde det. Om de har saken inne allerede kunne de naturlig nok ikke si noe om, men det forbauser meg egentlig ikke.

Det er mange ting rundt denne saken jeg ikke har sagt noe om her, men alt tatt i betraktning er det trist om et brn skal miste sin naturlige sosiale utvikling fordi ingen sa fra....

Skrevet

Så fint at du ringte og så fint at du ble tatt på alvor når du gjorde det. Verden burde bestå av flere som bryr seg - i den positive forstand av betegnelsen :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...