Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2007 #1 Skrevet 3. oktober 2007 Hu ene jordmora som heter Ødegård til etternavn (nattevakta). Får jeg ei slik jordmor da jeg skal føde, så tror jeg at jeg tar bena fatt med navlestrengen hengende ut. Herregud for ei purke. Går da ikke ann å være sånn? "Alle i dag er så survete, dem tåler ikke smerter. skal ha smertestillende hele tiden. AUU UFF JEG HAR SÅ VONDT I NAKKEN. JEG MÅ HA MEG LITT SMERTESTILLENDE! Herregud! Går det ann! Og nå da hun dama føda i sete leie,og hun kjefte på henne! SLUTT Å SKRIK OG HELLER PRESS. Jeg sier bare FY FAEN! Og da legene kom inn var hun så blid! Fortalte at hun var flink osv. OMG!!!!!!! Skjønner ikke at det ikke er noen som sier ifra. Håper hun selv ser hvordan hun er, da hun ser seg selv på tv..
Amanda- Skrevet 4. oktober 2007 #2 Skrevet 4. oktober 2007 akkurat det med sete leie, den er jeg enig i... de må veilede den fødene på en pen måte, mener jeg... det reagerte jeg også på...hadde det vært min fødsel hadde hun nok fått hørt ett ord eller 10 ja....
Kystrøya Skrevet 4. oktober 2007 #3 Skrevet 4. oktober 2007 Helt enig med deg ang seteleiefødselen. Hadde jordmoren sagt noe slikt til meg da jeg skulle føde, da tror jeg jeg hadde sagt noe stygt tilbake
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #4 Skrevet 5. oktober 2007 Rart ikke flere har reagert på dette.. Dette er jo grunnen til at sånne får fortsette i jobben sin.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #5 Skrevet 5. oktober 2007 signerer det med seteleie. men jeg er også enig i at vi har blitt mer pysete.. og fjollete.. FØDEBREV?? ha- tror dere virkelig noen har tid til å ta oss fødene på alvor? Fødeavdelingene konkurrerer på pris som alle andre. Både når det gjelder liggedøgn på barsel og vag.fødsler kontra KS. Det ER vondt å føde. Tror jeg er enig med at vi tåler mindre, da våre mødre bakover ikke hadde samme mulihetene til lindring. Men jeg tror samtidig at det er bedre å ta imot smertelindring enn å bruke kreftene feil. Det er DET hun sure JM på Drammen sykehus kritiserte den fødene for!
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #6 Skrevet 5. oktober 2007 Det er da for faen meg vondere å føde enn å ha litt vondt i nakken?? hu klager over at alle skal ha smertestillenede, for det er så vondt å føde. men hun går å tar seg en smertestillende selv, for hun har så vondt i nakken! herregud. Jeg måtte le da ja!
*1+1=2 små* Skrevet 5. oktober 2007 #7 Skrevet 5. oktober 2007 få med deg alt før du klager da! HUn sa at hun selv hadde brukt alt av smertelindring under fødsel og IKKE var et unntak! Men hun påpekte at folk ikke vil ha like mye smerte nå enn før, noe som faktisk stemmer!!! Hun sa at hun skulle slutte å skrike men presse fordi dama IKKE presset men bare brukte energi på å skrike!! Når det er setefødsel som uansett er litt mer skummelt enn vanlig fødsel MÅ jordmor ta ordet litt, herregud som folk skal bli tatt på med silkehansker! hun sa jo det ETTER fødselen at det plutselig gikk litt fort og ting gikk litt i styr.
Voyeur Skrevet 5. oktober 2007 #8 Skrevet 5. oktober 2007 Helt enig med blomster og bier.. Når man føder tenker man ikke rasjonelt, og hvis man hyler istedet for å presse ødelegger man jo mere for seg selv, spesielt hvis man har setefødsel. Jordmora må jo gripe tak i situasjonen og være streng for å nå inn hos den fødende og få henne til å forstå at hun handler feil. Ingen som blir å klappe dere på hodet og si jaja, bare hyl du, jeg skjønner at det gjør vondt på fødestuen.. Tror dere blir å få dere et sjokk når dere skal føde hvis dere syns hun var streng eller ufølsom. Det som er jobben deres, er å få dere til å føde på best mulig om minst risikofylt måte. Hvis det innebærer å snakke litt hardt til dere, så gjør de det.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #9 Skrevet 5. oktober 2007 Etter hva jeg har sett av de episodene så er det kun den ene jordmora som har vært slik!Alle de andre har vært kjempe søte.Det er 100 forskjellige måter å si ting på!Dere er vel i samme båt som Fru. Ødegård.Håper dere møter ei slik purke.Jeg vet ihvertfall at om jeg får ei som det der, så ber jeg om ei anna jordmor. Så jeg må si meg enig med HI.
*1+1=2 små* Skrevet 5. oktober 2007 #10 Skrevet 5. oktober 2007 i samme båt? Jeg bare skjønner hvorfor hun sa: skjerp deg du må presse ikke skrike! skjønner du ikke at ungen faktisk må ut og hvis hun bare skriker uten å presse så kommer ikke ungen særlig langt!
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #11 Skrevet 5. oktober 2007 Skjønner jo det at ungen må ut.Det jeg mente var at det er 100 forskjellige måter og si det på!Hun trengte ikke akkurat å ta den tonen.Og kjefte på den fødende kvinnen.Jeg har ikke født enda, dette er min første, men jeg tror ganske sikkert at man er veldig sårbar i en slik situasjon.Jeg syns hun virket som en sur hurpete kjærring.Og jeg håper jeg ikke treffer på en slik jordmor da det er min tur.Finnes alltid et surt eple!Og hun var det sure eple, ved den fødeavdelingen.
*1+1=2 små* Skrevet 5. oktober 2007 #12 Skrevet 5. oktober 2007 at hun ikke var en av de beste jordmødrene skal jeg si meg enig i! Men jeg tror kanksje hun rett og slett ble litt "redd" under fødselen hun også, hun sa jo det etterpå: ting gikk litt over styr og hun var glad for at itng gikk bra! (må legge til at det ikke virker slik at hun som fødte følte at JM var slem)
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #13 Skrevet 5. oktober 2007 HA! her må jeg si noe! under atle og helene sitt svangerskap sa jordmor der også at hun skulle presse med munnen igejn! og noe sånt sa jordmoren min tiol meg også! de sier det for at det faktisk er fornuftig!!!! faen ass!
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #14 Skrevet 5. oktober 2007 Jordmoren som sa dette til helene under fødselen sa det på en helt annen måte! I en helt annen tone!Reagerte ikke en gang på det da.Er måten hun sa det på.
Ikkelektuell Skrevet 5. oktober 2007 #15 Skrevet 5. oktober 2007 He he he, fy faen for en gjeng sytete kjerringer dere er. Alt hell og lykke ønskes til det stakkars personalet på fødeavdelingene dere havner på. De kommer til å lage fest når dere drar.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #17 Skrevet 5. oktober 2007 Uff, jeg har angst for setefødsler, og kan ikke si at å se den fødselen hjalp på.Den virket myyye vondere enn de andre fødslene vi har fått sett, og jeg blir bare sikrere og sikrere på at jeg skal kreve KS om mitt barn ligger i seteleie. Jeg forstår godt at jordmor sa det hun sa, måten hun sa det på var nok veldig preget av situasjonen, og det at en setefødsel faktisk er mer risikofylt enn en vanlig hode-fødsel.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2007 #18 Skrevet 6. oktober 2007 De viser jo ikke akkurat ALT som blir sagt da, hva vet vi om hun hadde forklart den fødende tidligere at det er lurt å holde munn for å presse best...? Slik at det hun sa "litt kvasst" var en påminner???
Mumiluvu Skrevet 6. oktober 2007 #19 Skrevet 6. oktober 2007 vel da man ligger der og skal få babyen ut vil man ikke ha trøst."stakkars deg" osv,men en stø og trygg hånd til å hjelpe deg.jeg ville ha hatt hu ødegård jeg.da
Camilla_ Skrevet 6. oktober 2007 #20 Skrevet 6. oktober 2007 Det denne jordmoren mente, var jo at flere og flere må ha smertestillende når de føder. Før i tider var jo dette uvanlig. Det er sjelden at kvinner føder uten smertestillende nå til dags. Tar fødselen opp til flere døgn, setefødsel osv er jo det helt forståelig. Men vi tåler MYE mindre smerte nå enn før. Nå skal jo "alt være behagelig" som hun sa. Og å jobbe på en fødeavdeling med vondt nakke er jo heller ikke så bra, jordmødrene må jo være 100 %. Men skjønner poenget ditt, men skjønner også hennes. :-) Skal selv (hvis fødselen går som normalt) ikke ha smertestillende, med søsteren min som forbilde. :-) Og det med skrikinga er jo faktisk sant. Hvis man heller konsentrerer seg om å presse istedet for å rope, går det mye bedre og fortere :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå