Gå til innhold

Hva mener DU er hysteri under svangerskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest diverse innlegg på diverste forumer,og visse ting får meg til å himle med øynene.. Derfor tenkte jeg det kunne være interessant å høre; hva mener DU er hysteri under svangerskap?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skrekken for strekkmerker, hengepupper og noen ekstra kg rett etter fødsel.

Skrevet

Det verste er hysteriet for å miste!

Sikkert en reel frykt for mange,men kan uansett holde det for seg selv så alle andre slipper å bli hysteriske.

Skrevet

De første tre månedene var et evig hysteri, etter min mening... Jeg var like hysterisk som mange andre, og var omtrentlig på nippet til å bruke forstørrelsesglass for å se etter blodspor i trusen... og det HVER gang jeg var på do! Nei huff...neste gang håper jeg at jeg tar det med større fatning..

Skrevet

Folk som skryter over hvor sprek de var under svangerskapet. "Jeg løp over hele Vidden dagen før jeg fødte". "Jeg holdt på å føde midt i en aerobic-time, for timen var så gøy".... Vet ikke om det er så veldig hysterisk, men det er vannvittig irriterende å høre på....

Skrevet

Enig med Lompa, å være ekstremt redd for at kroppen forandrer seg er hysterisk etter min mening. DEN GJØR DET! Vi har et barn som lever og vokser inni oss, og når fokuset blir på det som skjer ytre sett, synes jeg vi sikter feil.

Det er klart at man gjerne vil bli "normal" igjen etter at man har fått ut poden, men gjør man ikke det, mener jeg prisen er liten dersom man får strekkmerker eller noen ekstra kilo (som forøvrig sansynligvis forsvinner ganske fort). Vi snakker om å bære fram et liv her... Og JA, jeg er full av strekkmerker over hele meg, magemuskelen har delt seg så jeg har mage når jeg ikke er gravid, og puppene kommer aldri til å bli som de var da jeg var 19. Men jeg har fått 4 nydelige barn av det, og om jeg får andre ting denne gangen når jeg venter nr 5, så kan jeg ikke si at jeg blir knust av det!

En annen ting som virker hysterisk, er skrekken for hva man kan spise eller kanskje heller IKKE kan spise. Noen ganger skulle man tro at man setter babyen i fare og utsetter den for en eller annen form for skade bare man putter den minste lille bit av hva som helst i munnen! Det finnes masse god veiledning på nett, og leger og jordmødre (som man jo har regelmessig kontakt med) vet det meste om dette.

Til slutt synes jeg at man har blitt overfokusert på dette med å slippe all smerte under fødsel. Jo da, det er ikke noe godt, og slett ikke noe man gjør som lørdagsunderholdning, men dersom man går inn i en fødsel med tanke på at man skal ta all smertelindring man kan få ved første tegn på litt vondt, tror jeg for det første man lurer seg selv, og for det andre at man kan hindre kroppen i å jobbe effektivt, og at man gjennom det faktisk kan gjøre det vanskeligere for babyen. Lange fødsler som f.eks. ender med vacuum kan umulig være den beste måten å bli født på.....

Bare noen tanker fra meg, og IKKE kritikk av alle som er nervøse for et eller annet her, særlig dere som ikke har gjort dette før, jeg bare synes at veldig mange ting blir blåst helt ut av proposjon. Hvor har fornuften og magefølelsen blitt av? Dette er en naturlig sak, jenter!

Skrevet

Ha ha, enpåvei, DEN slenger jeg meg på altså!

Før jeg ble gravid hadde jeg en misforstått matcho holdning til sykemeldinger. "Graviditet er ingen sykdom" og min plan var å holde meg i full jobb hele svangerskapet. Så fikk jeg en skikkelig nedtur den dagen det var min tur til å gå sykemeldt i to måneder.

Jobber på sykehus og det tar alt for mye krefter av meg, så nå går jeg 40% sykemeldt og har det kjempebra:) Fortsetter nok med det resten av svangerskapet.

Der fikk jeg den....

Skrevet

Den var fin Bringebæret! Alt du sa.. Du har jo vært igjennom alt dette før,og vet jo mer hva du går til.. Skulle gjerne vært er noen ganger selv, for noen ganger tar de hysteriske tankene overhånd..

Skrevet

Ja, man har selvsagt masse spørsmål og mange tanker når man er fersk, det jeg skrev var ikke ment som kritikk av noen...

Men som en lege sa en gang, nå som alle kan finne ut alt om graviditet blandt annet på nett, blir det nesten for mye informasjon man må fordøye. Det naturlige faller bort, og alt unaturlig og alle plager/faresignaler tolkes og legges til sin egen graviditet. Man er stadig på vakt, og sammenligner seg selv med alt og alle. Da blir det lett masse hysteri og negative tanker.

Sånn er vi laget, og sånn har vi blitt. Skulle bare ønske for alle som er gravide at det var lettere å se det positive enn å fokusere på det motsatte. Da får man så uendelig mye mer ut av tiden som gravid, og kan kose seg myyyyyyye mer!

Skrevet

Dette er mitt andre svangerskap,( men har vært gravid 3 ganger) Og jeg må si jeg er mer "hysterisk", som dere kaller d nå enn 1. gang... Kan hende fordi jeg "vet mer" nå eller fordi jeg mistet en gang etter første, ikke vet jeg, men jeg er mest bekymret over at ikke alt skal være bra med babyen. Kan ikke noe for d og skulle selvfølgelig ikke ønske d var sånn, men følelser er d vanskelig å gjøre noe med. Prøver ihvertfall å tenke positivt, men syns d er teit å baggatellisere andres følelser...!

Selvfølgerlig er d teit å bekymre seg over strekkmerker og alt d der, men er ikke alltid lett å takle at kroppen forandrer seg, noen trenger litt tid, Sånn er d bare!! Vi er ikke like, noen slipper unna uten ett strekkmerke, selv har jeg magen full og skulle selvfølgelig ønske jeg ikke hadde d. Men d vil ikke si jeg ikke ville gått igjennom d en gang til når jeg så hvordan d ble. Selvfølgelig var hun verdt d!

Tiny med nr.2 i magen

Skrevet

Som jeg skrev, det var ikke ment som kritikk, og jeg bagatelliserer ikke noens følelser. Det var kun ment som et innlegg hvor jeg sa hvordan jeg oppfatter utviklingen i forhold til takling av svangerskap og fødsel.

Jeg har også en god del bekymring rundt min lille mage, men jeg har ikke mistet evnen til å stole på min egen dømmekraft. Tror mye handler om nettopp det, og at vi på en måte blir sykeliggjort for den minste ting. Og akkurat det ligger i det vi omgir oss med, og blir ufrivillig påvirket av. Da MÅ vi jo tenke på alle de negative tingene som kan skje, og "krig er mer interessant enn fred", når det kommer til den infoen vi tar til oss.

Skrevet

Applaus for Bringebæret! :)

Skrevet

Det er helt sikker ganske naturlig at spesielt førstegangsmammaene er litt nervøse og spente.

Mitt inntrykk når jeg er inne på disse sidene er at det er mest unødvendig hysteri rundt det å kjøpe inn ting til babyen og hva man trenger av utstyr osv. Er av den oppfatningen at så lenge barnet blir tatt godt vare på og elsket av foreldrene, så er det ikke så nøye hvor dyrt stellebordet er.....

Skrevet

Hysteri er galskap! At man blir overopptatt av et eller annet. Men undring og litt bekymring over alt det rare som skjer i et svangerskap mener jeg er sunt ;-)

Skrevet

Enig tuppen og mini. Synes det er litt mye hysteri der ja...hva slags vogn?kompi,duo,maxi,....detter helt ut jeg ,dette er min andre og merker på vogna driter jeg i så lenge vogna er funksjonell,ser ok ut og er god å trille. Og det med sånn babywatcher synes jeg er unødvendig,noen tror visst man kan forhindre skader og død med en sånn.Tror man blir mer hysterisk av å ha en sånn faktisk. Og for ikke å glemme..kan jeg spise ditt og datt...å nei jeg spiste salami kan fosteret mitt overleve.... Tenk på allt de spiste før i tia. allt er farlig nå!!!

har et barn fra før og en sa og en ma bak meg,Er faktisk mindre hysterisk nå enn jeg var de andre gangene..tenker som så... Hvis allt er som det skal og fosteret trives så går det nok bra denne gangen!! Gjør det ikke det så får jeg ikke gjort en dritt alikevel....... ;)

Skrevet

er jo litt enig i d du sier, men d er jo alt hysteriet rundt oss, og kanskje litt sånne forum som dette som gjør d sånn...

Er mye positivt med dette, er ikke d jeg mener, men desto mer kunnskap, desto mer hysteri tror jeg...

Jeg har vært på 2 ul utenom den ordinære, også ser jeg på tv at de nå menner at for mye ultralyd kan gjøre skade på hjernen til babyen.. d er bare mer og mer å tenke på, noen sier ditt og andre datt... er ikke rart man blir smårar spør du meg..

Skrevet

Hysteri er å være mye på de forumene her... hehe

Neida, men om man går mye inn her og kommer ut igjen med en ny bekymring, så bør man kanskje vurdere å kutte ut. Jeg synes det er stor underholdning og mye nyttig info å finne her, men har kutta ut i perioder hvor jeg har blitt smårar av det.

Alle gravide bør sette seg godt til rette og strikke en lue eller et par sokker til babyen sin. Det trenger ikke bli så bra, men det er en god sjanse til å få litt ro over situasjonen og bli fortrolig med hva som skjer. Om hele graviditeten går med til å søke informasjon og handle inn og huske på alle regler og bekymre seg, så mister man noe verdifult, tror jeg.

Skrevet

* Har jeg for stor mave for uke x?

* Har jeg for liten mave for uke x?

* Har jeg lagt på meg for lite?

* Har jeg lagt på meg for mye?

* Hjelp, jeg har ingen symptomer lenger

* Jeg blør

* Åh, legen er så dum/frekk/avvisende osv

* Uendelige oppdateringer av manuelle terminlister som uansett er gale

* Alle innlegg som starter med "Viktig spm"

Jeg tror ikke jeg fikser dette forumet egentlig...

Skrevet

Eg meiner det er svært lite som er hysteri. Vi bekymrer oss fordi vi ikkje veit og treng å vite. Med den informasjonsflaumen vi har i dag er det jo ikkje så enkelt å vite kva ein har gått glipp av - som feks om salami kan vere infisert med toxo eller listeria og dermed farleg for fosteret. Vi er ulike og har ulikt kontrollbehov. Nokon har større behov for å gje barnet det aller beste og mest sikre utstyret som finnast på markedet, medan andre stolar på at alt er trygt nok og tenker kanskej meir funksjon og pris.

Eg himlar mest med augene når eg ser ting som "kiloane renn av når ein byrjar amme. Det VEIT eg for det skjedde med søstra mi" Generalisering ut frå at alle er like - det himlar eg av.

Skrevet

For meg personlig skal det mye til før jeg ser på meg selv som hysterisk.

Det henger nok sammen med at vi har brukt 4 år på å bli gravide, og i fjor klarte vi det, men mistet den lille spiren.

Denne graviditeten er så uendelig etterlengtet, og jeg er livredd for å gjøre noe som kan være galt. Det kaller jeg ikke hysteri, uansett hva det måtte være jeg er påpasselig med...

Skrevet

har en en frisk spire i magen, skal det mye til å ødelegge den med en kopp kaffe eller et glass cola i allefall! skulle tro på enkelte at de sitter der med en skål ris/vann som eneste mat/drikke som er nøytral nok:) vel, vel...

Skrevet

Slenger meg på denne til JaneFonda

Så vil jeg bare legge til to ting på toppen her, jeg vet jeg er rar. De fleste bruker diosse ordene, men jeg greier aldri å bruke de selv....

- Min lille spire...

- Min lille prins/prinsesse

* Har jeg for stor mave for uke x?

* Har jeg for liten mave for uke x?

* Har jeg lagt på meg for lite?

* Har jeg lagt på meg for mye?

* Hjelp, jeg har ingen symptomer lenger

* Jeg blør

* Åh, legen er så dum/frekk/avvisende osv

* Uendelige oppdateringer av manuelle terminlister som uansett er gale

* Alle innlegg som starter med "Viktig spm"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...