Gjest tjoheisann Skrevet 3. oktober 2007 #1 Skrevet 3. oktober 2007 Det var et annet spørsmål i fra 4-åringen i dag. Herregud... Så dum man føler seg!! Leste på nettet i sted at JET kommer i fra engelsk og betyr stråle. Så var det å forklare for en 4-åring da... En jetmotor er egentlig en *stråle*motor, fordi.... Fordi lufta kommer inn i motoren som en stråle? Eller hva? Eller er det det som kommer ut bak, eksosen etter forbrenningen i motoren, man tenker på? Hvordan virker egentlig en jetmotor da?
børdi Skrevet 3. oktober 2007 #2 Skrevet 3. oktober 2007 kan du ikke bare si at en jetmotor er en motor som ikke har en propell????? hehe.,..
*ale* Skrevet 3. oktober 2007 #3 Skrevet 3. oktober 2007 Det som kommer ut bak:) Suger inn luft (eller vann), konsentrerer det, og skaper framdrift pga det ved utsprøytning. Veeeeeldig enkelt forklart...
Gjest tjoheisann Skrevet 3. oktober 2007 #4 Skrevet 3. oktober 2007 Jo, men det ER jo en propell inni da - ihvertfall en turbin, som går rundt og rundt, og det blir jo samme greia som en propell...
børdi Skrevet 3. oktober 2007 #5 Skrevet 3. oktober 2007 hehe,,, huff kan du ikke bare få 4 åringen din interressert i mindre filosofiske sp mål da???? *kniser... blir helt svett på dine vegne jeg,, hihi
Gjest tjoheisann Skrevet 3. oktober 2007 #6 Skrevet 3. oktober 2007 OK - det som kommer ut bak... Altså eksosen det da? Suger inn luft (han tenker nok på fly og romraketter kjenner jeg ham rett), konsentrerer det og skaper fremdrift pga utsprøytning? Hæ? Men hva er inni den motoren? Det er en turbin der, ikke sant. Og så sprøytes det inn drivstoff, som forbrennes - Men hva gjør det da? Får turbinen til å gå enda fortere rundt? Turbinen går jo rundt bare av luften som kommer inn, hvorfor trenger man drivstoff da? For å i det hele tatt få flyet til å lette og turbinenen til å sette i gang? Burde jo kunne gå fint å fly uten drivstoff, mener jeg, men det gjør vel egentlig flyene i teorien også... Men, altså, hvorfor forbrenning i motoren, og hva mener du med utsprøyting?
Gjest tjoheisann Skrevet 3. oktober 2007 #7 Skrevet 3. oktober 2007 Mindre FILOSOFISKE? Dette er da fysikk, ikke filosofi!! hehe ;-) :-)
børdi Skrevet 3. oktober 2007 #8 Skrevet 3. oktober 2007 ja men tenker på å ha sånne store tanker da,,,:-) be han bekymre seg over hvorfor olebrumm har rød genser, eller er sint på nasse nøff, hehe...
Gjest tjoheisann Skrevet 3. oktober 2007 #9 Skrevet 3. oktober 2007 hehe - nei, han lurer mer på hvorfor blodet er rødt, enn hvorfor genseren til Ole er rød, er jeg redd... Jeg måtte jo da finne ut av det også. Og svaret er faktisk 'jern' - det er jernet i blodet som gjør det rødt! Veldig logisk når man hører det, men ikke nødvendigvis så lett å tenke seg til. Jeg måtte forklare det med rust da, for det vet han hva er, og vet at det er rødt. hehe.
Gjest tjoheisann Skrevet 3. oktober 2007 #10 Skrevet 3. oktober 2007 Jeg, på den annen side, lurer fælt på hvorfor Nasse går rundt i badedrakt - og hvorfor den er rosa! Er ikke Nasse gutt da? Jeg er helt overbevist om at Nasse er homofil, altså!!!
børdi Skrevet 3. oktober 2007 #11 Skrevet 3. oktober 2007 hehehehhehehehehehehehe--- jo nasse er litt femi.. hihi... skikkelig pyse... men man trenger jo ikke være homo for å gå i rosa nå om dagen da;-) jeg tenker på at jeg skjønner tussi er sur og gretten, når han har en spiker opp i rompa,,, hihi
Gjest tjoheisann Skrevet 3. oktober 2007 #12 Skrevet 3. oktober 2007 hehe - Jo, rosa er helt greit. Junior elsker rosa han. Yndlingsfargen. Og det synes jeg er helt greit. Men, Nasse, altså - et er ett eller annet der... det er jeg helt sikker på.
Gjest tjoheisann Skrevet 3. oktober 2007 #13 Skrevet 3. oktober 2007 Men, altså... Jeg trenger litt mer hjelp her...
Gjest tjoheisann Skrevet 3. oktober 2007 #14 Skrevet 3. oktober 2007 Fant noe forklaring selv her: << Eksplosjonen lager et overtrykk som blåser eksos og flammer ut mot begge ender av motoren i lydens hastighet. Når eksosen forlater forbrenningskammeret dannes det et kraftig vakuum inne i motoren, som suger inn ny luft gjennom det korte røret. Flammen i det lange røret, rekker ikke å bli blåst bort før vakuumet trekker den tilbake til forbrenningskammeret. I mellom tiden har nytt drivstoff blandet seg med luft, og flammen starter neste eksplosjon i det den ankommer forbrenningskammeret. Dette repeteres om og om igjen, så lenge drivstoff blir tilført. Forløpet er vist på figuren under. >> Kan virke som at forbrenningen bidrar til at *mer* luft suges inn i motoren, og for turbojetmotorer betyr det vel at turbinen går enda fortere rundt...? Men, den strålen da, som 'jet' står for? Er det eksosten ut, eller luften inn?
Gjest tjoheisann Skrevet 3. oktober 2007 #15 Skrevet 3. oktober 2007 I flg: http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_engine må det være snakk om *strålen* inn og ikke ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå