Gå til innhold

Nå jenter: HVORFOR SNURRER JORDA DA??

Anbefalte innlegg

Gjest tjoheisann
Skrevet

Det var 4-åringen som spurte i dag, og jeg vet neimen ikke svaret... Er det jorda som ble satt i en eller annen bevegelse i fra opprinnelsens dager, og snurrer så i konstant fart inn i de uendelige tider. Eller er det noen krefter ute og går her, magnetfelt el. med tanke på polene? Mener å huske jeg hadde rimelig mye fysikke på skolen, men HVORFOR jorda snurrer husker jeg neimen ikke... Fant ikke noe info på nettet heller, står jo bare om effektene av jordrotasjonen (havstrømmene og slikt).

NOEN SOM VET????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fordi den ikke står stille?????? hihi*kniser*

Skrevet

Tror den begynte snurre for leeenge siden fordi den ble truffet av meteorer og slikt, og snurrer fremdeles fordi der ikke er friksjon i rommet. Flere planeter snurrer andre veier en jorda.

Skrevet

Hvorfor roterer jorda? Hvor fort roterer den? Hva hadde skjedd om rotasjonen hadde stoppet opp?

Jorda vår, eller Tellus som den også heter roterer med en hastighet på 1660 kilometer i timen ved ekvator. Årsaken til denne rotasjonen, den dag i dag, har sitt opphav ved solsystemets dannelse. Før solsystemet vårt ble til var det bare en enorm sky av roterende støv og gass. Støvklumpene dultet inn i hverandre og ble stadig større mens de fortsjatt roterte. Disse klumpene ble etter hvert til planetene i solsystemet vårt. Men hva er årsaken til at jorda fortsjatt roterer? Grunnen til dette er at jorda er enorm og snurrer rundt uten å ha noen friksjon som stopper den, derfor kan den i teorien rotere i det uendelige.

En ting påvirker likevel jordas rotasjon, og bremser denne opp. Årsaken til dette er at månen som kjent trekker på jorda og skaper tidevannsbølger. Disse bølgene bremser opp jordas rotasjon. Vi snakker ikke om mer enn noen millisekunder på hundre år, men oppbremsingen blir merkbar hvis vi ser den i litt større tidsperspektiv. Da dinosaurene døde ut for 65 millioner år siden var bare døgnet rundt 17 timer langt. Om 1 milliard år vil døgnet trolig ha rundt 30 timer.

Månens bremsende effekt vil trolig avta med årene ettersom den forsvinner lengre og lengre bort fra jorda. Det er svært lite trolig at jordas rotasjon kommer til å stoppe helt opp. Skulle likevel dette skje, vil gravitasjon osv. fungere som det skal. Det eneste som ikke hadde fungert som det skulle hadde vært klimaet vårt. Hvis planetens rotasjon hadde stoppet opp hadde nemmelig en side av planeten hatt konstant dag og den andre hatt konstant natt, noe som ville fått store konsekvenser for klima.

Klippet fra woblings.com

Gjest tjoheisann
Skrevet

... er redd 4-åringen ikke vil godta et svar som det...

Skrevet

du må forenkle det for 4 åringen ;-)

Gjest tjoheisann
Skrevet

Takk - og på en måte beroligende å lese at pokker meg ingen egentlig vet hvorfor jorda snurrer. Leser at vi har trukket den slutning at jorda snurrer fordi støvet den er laget av opprinnelig snurret, men hvorfor det støvet snurret - nei, gudene må vite! (For de som måtte være religiøse).

Forøvrig interessant at månen stikker i fra oss 3 cm i året!! Og at døgnet på dinosaurusenes tid var 16-18 timer - av denne grunn!!! For å være helt ærlig synes jeg det høres noe ekstremt og skummelt ut!!!

Gjest tjoheisann
Skrevet

Jeg får si at jorda er laget av masse snurrende støv, og derfor snurrer jorda også!

Men, begynner jeg å snakke om dette snurrende støvet, får jeg vel snart spørsmål om det ikke blir laget jordkloder i stua når jeg tørker støv neste gang!

Skrevet

Så døgnet får flere timer altså? Supre nyheter for alle som sliter med tidsklemma ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...