miren med spiren og lillegutt Skrevet 3. oktober 2007 #1 Skrevet 3. oktober 2007 Nå har jeg prøvd å amme masse på kveldene de siste dagene, fordi det ser ut til at lillegutt på 5,5 uker ikke får nok mat på kvelden. Han ligger og vrir seg, slipper puppen og hylskriker, eller tar skikkelig tak og drar i puppen... det er litt slitsomt, kjenner jeg blir frustert og lei meg på hans vegne. Ellers ser det ut til at han får nok mat, han er fornøyd på natta - spiser litt og så sovner han, og på dagtid ser det også ut til at han er fornøyd. Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? Skulle gjerne hatt så masse melk at jeg kunne pumpet litt og hatt i fryseren også. Når bør jeg pumpe? På dagtid når det virker som det er mest melk? Pumpe etter han er ferdig å spise?
FanteGuri Skrevet 3. oktober 2007 #2 Skrevet 3. oktober 2007 Har noe av det samme problemet som deg, bare at jenta mi er 4 mnd. Jeg har nok melk om dagen og natta, lite om kvelden. Jeg fikk råd av helsesøster om å gi morsmelkerstatning til de måltidene det ikke er nok melk. Men, man skal alltid amme først og gi erstatning etterpå for å stimulere produksjonen. Det er ikke unormalt at man kan ha lite melk i perioder, så ikke vær lei deg.. Og som oftest er det lite melk om kvelden, så tar det seg opp om natta igjen.. Jeg gir ca. 120 ml mme etter at jeg har ammet vesla, og hun blir så fornøyd, hun får det ettermiddag og kveld. Din baby trenger det kanskje bare om kvelden..
FanteGuri Skrevet 3. oktober 2007 #3 Skrevet 3. oktober 2007 Kom til å tenke på at det kan jo hende at gutten din har mageknip og da? Husker at jenta mi hadde det om kveldene da hun var like gammel som gutten din, og da skrek hun og vridde seg ved puppen slik du beskriver.. Da hjalp det bare med sukkervann eller lunkent vann på smukken, så ble hun rolig etterhvert.. jeg vet ikke, om det er det, men.. Hvis du tror han er sulten, så ville jeg forsøkt med litt erstatning.
m@rie82 Skrevet 3. oktober 2007 #4 Skrevet 3. oktober 2007 hei! dette er helt normalt. de fleste babyer har en tid på døgnet, som regel om kveld/natt der de er urolige. du har nok sikkert nok av melk til gutten din. det er ikke nødvendig å begynne med mme dersom han ikke går opp i vekt. (snakke med hs ang dette!) det er desverre veldig mange mødre som tror de "mister melken" og begynner med mme. her er en artikkel om akkurat dette: http://www.babyverden.no/templates/Article____12123.aspx jeg har nettopp vært igjennom denne perioden med nr2, og det er godt at den perioden er over for denne gang, for det er slitsomt når det står på. mitt tips er dersom du ønsker å fortsette å (full)amme: ikke begynn med mme. rådfør deg også på hs dersom du er usikker på noe. ønsker deg masse lykke til videre med ammingen!!
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2007 #5 Skrevet 3. oktober 2007 Husk at det kan være at han vil rape! :-) Når han vrir seg og friker helt ut ved puppen. Det gjorde snuppa mi også, og det tok en stund før jeg skjønte det. Etter rap var det blid som ei sol. Støtter forøvrig det de andre skriver her om å gi mme etter amming. Men husk å pump også hvis du vil øke produksjonen! Lykke til!!!
Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #6 Skrevet 3. oktober 2007 Dette er en periode, ofte føles puppene "slunkne" på kvelden. Men at du lar lillegutt die av et tilsynelatende tomt bryst er faktisk med på å øke melkemengden Så om du holder ut, så vil dette gå seg til - jeg lover. Pass på å spise nok, drikke nok, og slappe av det du klarer. Legg deg gjerne og amm på kvelden, om han bli rroligere da. Så lenge han er fornøyd ellers i døgnet så virker det som om han får i seg nok melk. Også bør han ha 5-6 skikkelige tissebleier i døgnet, da har han fått i seg nok væske. Så håper du holder ut litt til før du prøver mme. Det er oftest lettest å pumpe på morgenen, da man har mest melk. Jeg fikk bare til å pumpe om pjokken sugde på andre puppen samtidig i starten, men etterhvert gikk det bedre. Eller du kan pumpe etter han har spist ja. LYKKE TIL!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå