Gå til innhold

November: når legger deres små seg for kvelden og hvordan foregår leggingen


silhah og emilie

Anbefalte innlegg

her er den en total katastrofe, prøvd det meste

men tenkte jeg kunne finne noen tips her:)

hun skal legge seg 19-20 men ender som regel opp med å holde på i 2 timer før hun sovner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får på pysj rundt 18.30 ett sted..

En flaske med mm etter pysjen..

Pusse tenner..

Inn i senga, legger over dyne, sier natta o.l og går ut..

Da sovner han enten med en gang eller innen maks 15 min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får grøt kl seks, så bad(ikke hver dag), flaske kl kvart på sju,så i seng kl sju. Noen dager søvner han med en gang, mens andre ganger kan det ta ca en halvtime. Sover hun mye om dagen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger Marius når han er trøtt og i det siste er det i 7-tida, før var det mellom 8 og 9. Jeg tar på pysj, pusser tenner, setter han i senga stående (hvis han ikke er helt kake) og så susser og nusser jeg litt på han og gir ham favoritt kosebamsen over ene armen hans, og da legger han bestandig hodet på den. Så stopper jeg i døra på vei ut og "neier" litt, for det gjør han også og så smiler han bredt, fremdeles mens han har tak om bamsen, og så går jeg. Som regel er det stille etter det, aner ikke når han sovner.

 

Raskt og enkelt. :)

Virker ikke bestandig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje siste lur er for seint på dagen? Vet ikke om det er noe lurt, men kanskje vekke henne sånn at det blir nok våkentid før leggingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun har bare 1 dupp hun..og den er fra 11-14 ca ikke ofte det er hele 2 timer da men i den tiden har hun sin eneste dupp

skal hun sove mindre tror jeg hun besvimer hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ho legger seg i 19-20-tida, litt avhengig av når siste dupp har vært og når ho får kveldsmat. Ammer først en pupp i senga, så får ho leike litt, krabbe rundt, pludre og kose i ca 10 min, så ammer jeg den andre puppen, og da sovner ho. Hele prosessen tar 25-30 min. Ho har alltid vært vanskelig å legge, derfor "resignerte" vi da ho var ca 5 mnd, og begynte å amme ho i søvn. For oss har det vært et bra valg. Til lørdagen skal jeg på UKA-revyen, så det blir første gang ho skal legge seg uten pupp og mamma... spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bruker å legge seg en gang mellom 7 og halv 8.

Rutinen er slik: Lager kveld i stua med stearinlys, går på badet for å dusje, få ren bleie og pysj, pusser "tenner" (hun har ikke fått tenner enda, så jeg pusser like gjerne gommene når vi først er på badet).

Hvis hun ikke er for trøtt leker vi litt, leser, synger eller forteller eventyr.

Så får hun kveldsflaske i stua.

Av og til sovner hun imens vi gir henne mat, men hun sovner stort sett alltid av seg selv i sengen sin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Hun kan ikke være _for_ trøtt da? Prøv å begynn leggingen en time tidligere.

Jeg har også erfart at det er veldig viktig å lage kveld slik som vi gjør, forberede henne på leggingen en stund i foveien. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi også lager kveld slik som dere gjør med levende lys osv

det har vi gjort hele tiden

har prøvd å lagt henne tidligere også men nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi får grøt 1830. Etter det går vi på badet og vasker ansikt og hender, pusser tenner pg har på pysj. Så går vi på soverommet der det bare er en liten nattlampe på, sier at jeg er glad i henne og gir kos og nuss. Så legger jeg henne på magen ned i senga. Da legger hun seg på sida, tar tak i puta, og bretter den over ansiktet ( er liksom kosen det da :-)).

 

Da blir det som regel stille med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus får grøt i halv syv tiden. Så går vi på badet og steller han for kvelden, og pusser tenner.

Så får han være våken litt til, før vi går opp å legger han rundt syv. Han får en flaske med mme i sengen (veldig dum uvane), og etter den så sovner han som regel med engang. Har ikke hatt noen problemer med å få han til å sove om kveldene...=o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går på badet i åtte, halv nitiden. Han bader og pusser tennene. Vi legger oss i sengen og han drikker en flaske med mme og får pupp. Han krabber rundt i sengen og blir trøttere og trøttere. Til slutt legger han seg ned og sovner, da går jeg ut av rommet. Hele prosessen tar ca. en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er snuppa veldig enkel å legge. Pupp mens jeg syner to sanger, ta på nattdrakt, pusse tenner og i seng. Dersom jeg er borte og pappa legger blir det ingen melk, men det går greit det også. Noen ganger hører vi at hun snakker med seg selv og holder på nokså lenge før hun sovner.

 

Vi må vanligvis gi grøt en stund (opp til en time) før vi legger henne- hun får helt kikk av grøt og løper rundt omkring en stund før hun blir trøtt. Kanskje det samme hos dere?

 

Vi begynte å venne henne til å sovne av seg selv (ingen pupp og vugging) veldig tidlig. Da hun var 6 mndr. etablerte vi de leggevanene vi har nå samtidig som vi flyttet henne over i eget rom. Det var et par kvelder hun gråt ( gråt litt under en time to kvelder- vi trøstet muntilg med jevne mellomrom) fordi hun ville ha oss i rommet for å sovne. Etter ferie når vi har latt ting skli ut, har vi måttet ta en kveld eller to der hun gråter igjen, men hun holder på kanskje et kvarter før hun gir opp. Det går seg fort til- men definitivt mye værre å holde på med slikt nå når hun hulker, roper mamma og holder ut hendene så jeg er nøye med å ikke la ting skli ut. For oss har det vært verdt arbeidet det var å få etablert rutiner, hun er så glad når hun ser senga om kvelden. Men det anbefales absolutt å ha fri fra jobb mens man holder på. Lykke til, håper dere finner noe som fungerer for dere.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg begynner emd kvelds-grøten i 18.30-tiden..så får hu tran og Sanasol så er det kvelds-stellet med puss av tenene så er hu oppe litt og leker, før hu får melk så legger jeg hu i senga..sovner som oftest men noen ganger blir det to-tre slike runder før hu sovner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sondre er i seng mellom 19-19:30.

Vi har stearinlys på kjøkkenbordet under kveldsmaten.

Går på badet og vasker han el.bader han, smører han og han får på pysjen og pusser tennene.Etter det får han fluortablett og vi sitter på stua og leser en bok. Etter det er det rett i loppekassa hvor kaninen og sutten "bor" så synger jeg nattasangen og sier natt-natt og går ut.

Noen ganger sitter han og "prater"med kaninen sin litt før han sovner, men som regel sover han innen 10 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...