Gå til innhold

Bryllupsmeny med allergikere blandt gjestene o.l.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi sitter nå og grubler på menyen og om vi skal ha 3-retters eller koldtbord. Vil helst ha det første, men har følgende problem:

- svigerfar har jod-allergi og tåler dermed ikke fisk, erter eller nøtter

- ene forloveren har gluten, laktose og sitrusallergi

- toastmasteren er vegetarianer

- en av gjestene har allergi mot soya og belgfrukter og tåler bl.a. ikke sukkererter, bønner og asparges

Hva kan man gjøre med sånt, er det kanskje enklest å lage en allergivennlig meny for alle eller? Noen som har erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Vi har mange matallergikere i slekta så vi har valgt en stor og variert buffet.

Setter en liten lapp ved hver rett om hva den inneholder

Skrevet

ville laget en gjennomvegetarisk mddag jeg tror jeg

en elelr annen grønnsakssuppe til forrett.

sjekke en vegetarbok for hovedrett

dessert kan være feks en fruktsalat

finnes jo mye gode grønnsaker og frukter. finnes også mel uten gluten vet du.

hvis du klarer å lage en meny som alle kan spise , evt med en utbyttbar del i så er du jo nesten i mål. feks om du skal velge hjortesteik så går det å bytte ut steika med noe annet for den som er vegetarianer. går jo an å spørre om han har noen forslag på gode retter

Skrevet

Hvis dere skal lage maten selv hadde jeg gått for koldtbord. Skal de dere leier lokalet av laga maten hadde jeg bedt om alternativ mat til de med allergi eller som ikke spiser kjøtt. Det var ikke noe problem da vi giftet oss iallfall.

Men velger dere å gå for koldtbord og skrive ved suden av hva alt innerholder er det viktig at dere også skriver tydelig at serveringsbestikket ikke må blandes mellom rettene.

Bruker man f.eksempel en gaffel i en glutenholdig ting vil det være ille for forloveren med cøliaki hvis den stikkes i maten uten gluten. Det skal ikke mer til.

Skrevet

Tusen takk for veldig bra tips ang bestikket Vannmann :-)

Hadde ikke tenkt på det, men det er jo uhyre viktig!

.....så mye man skal huske på.... ;-)

Skrevet

Det er en sånn ting man ikke er klar over før en er rammet selv. Så da tar jeg på meg jobben med å spre budskapet, he he.

Skrevet

Eg kjenne no ikkje til ka gjestene mine er allergisk mot eller ikkje... Vet bare at han ene vi skal be, har rekeallergi... Men vi har ingen plan om å reker i noen av rettene, siden sambo ikkje syns dette er noe særlig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...