Gå til innhold

Hjelp ! Maria har fått astma!

Anbefalte innlegg

Gjest vinterbrud
Skrevet

Vi var hos legen idag,og han mente at det hørtes ut som astma hos maria.Hun tok en blodprøve for å se hva hun er allergisk mot,hun var kjempeflink og gråt ingenting.

Nå skal vi tilbake til legen om to uker,og få svar på blodprøven og informasjon om medisiner.

Er det noen erfarne astmaforeldre her som har noen gode råd til ei fersk astmamamma?

Maria på 4 år har også atopisk eksem og jeg mistenker pollenallergi.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ingen erfaren astma-mamma, men har astma selv og er sykepleier...Jeg fikk astma da jeg var rundt 10 år, men broren min har hatt d fra han var født. Han hadde 8 lungebetennelser og gjentatte pustestanser når han sov (mamma måtte ta han opp og riste på han for å få han til å begynne å puste igjen) før han var 1 år...Hun ble kalt hysterisk mor på hs++ ingen som trodde at d var noe som feilte han..D tok mange legebesøk før en oppmerksom lege fant ut at gutten hadde astma..han begynte på medisiner og har siden vært symptomfri :)

Han har også atopisk eksem og pollenallergi, jeg har pollenallergi i tillegg til astmaen...er som oftest en sammenheng mellom atopisk eksem, allergi og astma...

Skrevet

Astma er absolutt ingen krise. Bruk medisiner som avtalt, vær mye ute i frisk luft og husk at de fleste med astma har veldig godt av moderat aktivitet. Ikke overbeskytt!

Skrevet

hmm..lagret visst før jeg var ferdig...

Gode råd:

Bruk de medisiner hun får foreskrevet, ikke stopp m medisinene selv om hun blir bedre (m mindre legen sier hun skal slutte..)

Aktivitet (moderat) er bare bra for astmabarn, men ha medisiner tilgjengelig (dersom man bruker dette)

D som er lurt er å være litt forsiktig når d er skikkelig kaldt ute, eller ved høy luftfuktighet, da kan d bli tyngre å puste..

Vær obs på at allergi kan gi astmaproblemer, så hvis hun er allergisk vær litt obs, og forebygg gjerne før man blir utsatt..

D går helt fint å leve helt normalt m astma, så lenge man tar sine forholdsregler og bruker de medisiner man trenger :)

Skrevet

Jenta mi har hatt astma fra hun var 1 år. Dersom dere får medisiner så skal det ikke by på noen problemer for pusten. Ta anbefalt dose, og følg ellers råd om inneklima, kjæledyr etc...

Mi jente er forresten 4,5 år nå og ble kvitt astmaen i sommer. som de sier her, ikke fortvil :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...