Gå til innhold

Dere som vet litt om klamydia, kan dere hjelpe meg??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg har klamydia, har aldri blitt testet for det før. Har et barn på snart 2 år, og er gravid igjen nå. Jeg tok en test denne gangen, men prøveresultatet var ''usikkert'', så jeg må ta testen på nytt.

Men hva skjer om jeg har dette?? Er det farlig for babyen, og hva med barnet jeg har fra før? Er så redd h*n skal ha blitt smittet under fødselen, og kanskje blir syk eller steril... Huff, jeg er helt fra meg og kommer ikke til å slappe av før testen er tatt og resultatene klare. Kan noen forklare meg litt?

Er så livredd for at dette skal gå utover barna mine..!

Og hva med hiv? Det tas hiv-test av alle gravide sant? Plutselig er jeg redd for alt her...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.Jeg har hatt kalmydia 2 ganger tror jeg, hehe, i min pur ungdom.Og er ikke noe ekspert, men kan jo si hva jeg tror og mener:)

Men du seier at du har tatt en test men resultatet var usikkert? Skjønte ikke helt den jeg, en må jo inn for å teste dette.Og har ikke opplevd at dem har vært usikkre. Fikk dem ikke gode nok prøver? Eller er det graviditets test du mener?

Tror du at du har hatt klamydia i over 2 år ? Du har nok sikkert hatt ubeskyttet sex etter det så jeg ville nok ikke trodd det.Ikke at jeg skal si det sikkert men...

Jeg vil heller ikke tro at baby i magen tar noe skade av at du har klamydia. Du får en pille som du må ta og så går det over, men jeg har aldri tatt dette mens jeg var gravid. Jeg kunne egentlig ikke svare deg på noen av spm men skjønner godt at du er litt bekymret,

Hiv test er frivilligt men ofte tar dem det når en er gravid, jeg gjorde iallefall det sist.

Og så må jeg si at det skal ganske mye til for å bli steril av klamydia, men klamydistesten er mye ondere for en mann enn for kvinnene.hehe

Lykke til.

Skrevet

Jeg var inne til gynekolog og tok klamydia-test, men fikk brev i posten i dag om at det var et usikkert resultat og at jeg måtte inn til ny sjekk :-/

Syntes også det høres rart ut, men det var det som sto, også begynte tankene mine og svirre...

Tar imot alle erfaringer og kunnskaper med stor takk!

Skrevet

Du trenger ikke ha klamydia selv om testen slår ut "nesten" positivt: Det kalles falsk positiv test og er faktisk ikke helt uvanlig - det er imidlertid vanlig å behandle det med en pille (antibiotika - kan nok helt sikkert tas når du er gravid) for å være sikker.

Hiv-test tas vanligvis når man er gravid - dersom du da ikke nekter, og det regner jeg med at du ikke har gjort?

Det går nok alldeles utmerket med barnet du allerede har - dersom du er redd/usikker så spør du legen din. Klamydia kan nå testes på urin, så det er ingen "skummel" test av barnet.

Slapp av: Dette går nok alldeles strålende :-)

Skrevet

Såvidt jeg vet er klamydia aktuelt, fordi barnet kan smittes under fødselen, og da utvikle en øyebetennelse som kan føre til blindhet. Men når det er oppdaget, får du medisin mot det, og da er det ikke farlig likevel. Så det er ikke i selve svangerskapet, men under fødselen, at det er smittsomt og skadelig for barnet. Og selv om du skulle ha klamydia mens du fødte, så kan de gi øyedråper til barnet når det er født, så går det fint likevel:)

Så det er greit å få sjekka, men ingenting å bekymre seg for.

Den blodprøven din kan jo for eksempel ha blitt ødelagt under transport, det skjer nemlig:)

Skrevet

Takker masse for svar fra dere.

Har et lite spørsmål til. Hvis barnet skulle utvikle en øyebetennelse etter fødselen, skjer det da rett etter fødselen eller kan det ta opptil et par år?

Skal uansett undersøke meg på nytt, men håper virkelig testen blir negativ.. Ikke noe særlig å vite at man har bært på dette i flere år. Men jeg er vel isåfall ikke den eneste gravide kvinnen som finner ut dette midt i et svangerskap.

Skrevet

Når du er gravid kan du ikke ta den "en-pille" kuren. Da må du ta en vanlig antibiotika kur på ca 10 dager eller noe sånt. Den er mer skånsom mot kroppen. Det er viktig å få behandlet klamydia før fødselen, fordi som det stod på et annet innlegg her, så kan babyen bli smittet å få en plagsom øyebetennelse som ikke er helt bra. Men så lenge de finner ut om du har det eller ikke, og behandler det i såfall positiv test, så går alt fint,-ingen problem. Husk bare på å behandle "far" og da... HAN kan ta "en-pille" kuren... ;)

Skrevet

det er riktig som hun andre her skriver - at bare typen din kan ta en-pille-kuren. du må ta en kur over tid, evt syv eller ti dager. så må du levere urinprøve 2 mnd etter du tok kuren, for at de skal se at det er borte. kanskje lurt å unngå sex mens du tar kuren, bare for sikkerhets skyld:) klamydia skader ikke fosteret mens du er gravid, det er derfor det er greit å få det bort før fødselen, slik at h*n ikke får øyebetennelse:)

Skrevet

hei, gå til legen , så får du en antibiotika kur som heter ero-max.tror den het det, du skal ikke få den vanlige engangs pillen, gravide med klamydia får en ukes kur, og så testes igjen, hvis barnet får klamydia, så er det en fare for at den får lungebetennelse når den kommer ut, håper dette hjalp deg litt, :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...