Gå til innhold

Mange?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har truffet en del mennesker som regner seg som kristne, og som synes å begrense troen til omtrent dette:

1) De ti bud er BRA!

(Men i praksis er det greit så lenge man ikke har andre guder, stjeler eller bruker vold.)

2) Det finnes nok et liv etter døden i en "himmel". Og dit kommer man fordi Jesus døde på korset.

Temaer som treenighet, engler, skapelsen, syndfloden, undrene, o.s.v. hverken tror de på eller benekter. Det kan liksom være det samme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har samme erfaringer som deg.

Har møtt mange som regner seg som kristne, som baserer livssynet sitt på en "mini-teologi".

De tror på et par tre av budene, at Jesus var en grei kar, og at det er liv etter døden, men hopper glatt over andre sider av troen. Kanskje er det de sosiale sidene ved religion som er viktigst for dem? De kunne kanskje like godt ha tilhørt en annen religion?

Jeg er ikke troende selv, men synes det er rart at noen kan føle tilknytning til en religion og anse seg som "Guds barn" og likevel være så lite nysgjerrig og vitebegjærlig.

Skrevet

Mange som har vokst opp i et (såkalt) kristent land er nok redde for at det er en straff (helvete) for å SI at man ikke er kristen. Men at det på den annen side er tilgivelig (himmel likevel) å la være å ta stilling til hva som skal tas bokstavelig av jomfrufødsel, himmelfart o.s.v.

Plus mener at "Herre Gud, det skader vel ingen om en kjører bil på en hviledag og begjærer både det ene og det andre?"

Skrevet

Hallo

Det tragiske med Norge er at folk tror at barnedåpen er en billett til Himmelen fordi det er det kirken den norske lærer folk .

Sannheten er at man blir frelst ved tro alene slik det står i Rom.10 og versene 9-10, og det finnes ikke noen frelse i barnedåpen.

Folk lever sine liv som de vil og tror at barnedåpen kommer til å få dem til Himmelen uansett hva de gjør, uansett om de gidder å tenke på Gud , uansett om de gidder lese i bibelen, uansett om de gidder følge Jesus slik det står.........

Skrevet

Enig med deg trubbel selv om jeg mener barnedåp er riktig.

Den norske kirke lærer IKKE at det holder med barnedåp for å komme til himmelen. Man får den Hellige Ånd i dåpen. Så må denne gaven fra Gud pleies og man må lære barna selv å be. Dette er foreldre og fadderes oppgave. Desverre er det mange som ikke følger opp dette som tror at det holder å døpe barna. Målet er jo at barna skal få et personlig forhold til Gud, og det får man gjennom å ha et nært forhold til Ham. Det er derfor trosopplæring er så viktig.

Man blir frelst med tro alene. Men man trenger ikke døpes på nytt dersom man ble døpt som barn. Dette er det jo mange delte meninger om. Men jeg mener at det viktigste er at alle må vite at man blir frelst ved TRO.

Skrevet

Hei nassemor

Jeg ble døpt som voksen jeg og opplevde at det var et veldig Gudsnærvær og en stadfelstelse på det selv om jeg også var babydøpt.Jeg følte et veldig kall til å døpe meg på min egen tro og bekjennelse slik som i rom. kap 6.

Der det står om at Jesus ble døpt av døperen Johannes talte veldig til meg husker jeg .Jesus var voksen og ble døpt av et menneske selv om Han var sann Gud også.

Jesus ble et forbilde for meg når det gjelder dåp.

Når det gjelder om den norske kirke lærer at det er frelse i banredåpen så står det akkurat snn bi dåpshandlingen som er lagt ut på nettet også.

F.eks så utføres det noe som kalles hastedåp der det er fare for babyens liv ved fødselen, dette for at baby skal bli frelst...jeg gremmes ved å tenke på dette...tenk de gangene presten ikke nådde frem .........ugh!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...