Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er et virkelig moderne å kalle barna sine for de merkeligste ting?

Laura Destiny?

Mirabelle Alexandra?

Hvorfor velger man det? Vet man egentlig da virkelig betydningen i navnene man velger? Og ikke minst hvilken betydning de gir sammen?

Jeg har ikke akkurat valgt fra topplisten på ssb.no selv, men klarer ikke å forstå de som konsekvent øsnker å gi barna sine dobbelnavn som straks assosieres med amerikansk "white-trash"...

(og ja, vi har plenty med "white-trash" her i Norge også, iallefall etter navnene å dømme...)

Noen som kan forklare meg, så jeg kanskje blir litt mildere stem, hvorfor man velger slike navn til barna sine? Er det trender? Uvitenhet? Ignoranse?

En noe uforstående;

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg henger meg med deg..

hvor artig er det for noen å gå i barnehagen der 5 på dusinet heter det samme..? husker på barneskoleg gikk jeg i klassen med 3 stk som het marius.. lite artig for de da de ble ropt opp..

nå heter jo alle barna

lukas

marcus

mathias ol. vet ikke jentenavn..

Skrevet

haha, helt enig.. jo flere c'er og lengre navn, virker liksom som om man tror det er mer "eksklusivt".. har det noe med kongefamilien og gjøre? en annen ting av samme sak er amerikanske navn som uttales på norsk, høres helt fjernt ut for meg. unnskyld om jeg støter noen, men brian, jessica, steve osv. KAN vel ikke gjøres om til norske navn!

tok litt av her, unnskyld for det, men kunne også tenkt meg en "forklaring". blir sikkert lettere og synes det er fint da!:)

Skrevet

Når noen gir barna sine "engelske" navn, bruker de da engelsk uttale også?

Syns det blir litt rart å kalle noen for "stiv" på norsk, når skrivemåten på navnet er Steve. Og Brian blir vel uttalt brian på norsk eller sier man "braien" da?

Skrevet

Hos noen er det jo fordi mor og far kommer fra forskjellige land, og da er det jo forståelig.

Vi velger sannsynligvis et ganske uvanlig jentenavn; Althea, men kommer ikke til (hvis jeg får viljen min) å bli noe mellomnavn. I så fall blir det et veldig enkelt et, som Sofie. Syns det er viktig at det klinger bra, at det ikke er for tungvint og "rosa mirabella prima ballerina"...

Skrevet

Nå sa jo jeg at jeg slett ikke har valgt fra topplisten på ssb.no, men ser jo det er flere enn meg her som lurer.

Så "spesielle" navn men med god baktanke og forståelse for betydningen, det har jeg ingenting å si om...

Noen som kan bidra med litt lys på saken?

Noen som har en liten Leah Isadorah, Mirabelle, Isabellah Belluhla eller slikt her inne?

Skrevet

Kanskje dem bare rett og slett syns det e fine navn.... Man e jo så forskjellig. Eg kunne aldri kalt min gutt for Peder eller Sverre, rett og slett fordi eg syns det e så utrulig stygt! Assosiere det kun med gamle gubba!! Mens andre syns dem e nydelig, så det vil vel være det samme me dem me litt spesielle navn. Eg trur eg har havna på et navn som bynne å bli ganske poppis, men eg lar ikke være å kalle ongen for det bare fordi andre åsså syns det e fint eller at andre reagere fordi flere hete det...

Dessuten e man blitt ganske internasjonal no, så eg syns ikke det e nåkka rart at man velge navn som e grei å bruke rundt omkring i verden. Men om dem e fin, e jo en anna sak. De fleste sånne navn høres ute som nåkka man fant til barbiedukken sine når man va små, men som sagt - man e jo forskjellig...

Skrevet

Jeg tror det ligger mange forskjellige og private grunner til at et par velger akkurat DET navnet til barnet sitt. Grunner som vi andre egentlig ikke har noe med..

Hvorfor må foreldrene til Isabella Belulah forklare og nærmest ha en "unnskyldning" for navnevalget sitt, mens foreldrene til Kamilla slipper unna med anerkjennede blikk?

Hvem bestemmer hvilke navn som skal være sosialt aksepterte i et samfunn som stadig forandrer seg?? Utenlandske impulser blir mer og mer dominerende i en norsk hverdag. Er det da så unaturlig at også navnetrendene er i endring??

Og at foreldre kaller barnet sitt Even Andre pga oppkalling er helt akseptert, mens om et barn blir oppkalt Anastasia Desiree så er det både pretensiøst og white trash??

Jeg personlig ville ikke kalt mitt barn Leah Isadorah, men jeg føler ikke at jeg har noe med hvorfor noen velger akkurat dette.

Fei for egen dør.

Skrevet

Godt å høre Nickeline at det finnes flere som synes navnevalg er privat og ikke noe man må forsvare. Vi kommer ikke til å gi noen av våre barn navn som HI her lurer på, men jeg synes da likevel at andre foreldre må få lov til det uten at jeg skal trekke deres dømmekraft i tvil.

Selv så har vi det så morsomt at vi skal finne et navn som passer til et norsk-engelsk etternavn og ikke betyr "noe rart" på engelsk da farssiden er engelsk.

For oss blir det rart å komme til England med en unge som heter f.eks: Odd, Even, Simen eller Wenche (hi, my name is Odd (rar) for de som ikke vet). Jeg synes dette er helt normale fine navn her i Norge, men de passer bare ikke for oss. Jeg regner med at slik er det for de som velger Leah Isadorah også, det navnet passet best for dem og på deres unge!

Skrevet

Takk for gode, gjennomtenkte svar.

Det er ikke at man "må" forklare valgene sine, langt mindre fosvare dem, men jeg lurer, sånn helt personlig. Jeg har også måttet forklare hvorfor jeg har valgt de navnene jeg har til mine barn (som jeg forøvrig selvfølgelig synes er helt nydelig), noe jeg synes er helt greit, setter faktisk litt pris på spørsmål om hvorfor jeg valgte akkurat de navnene, siden det ligger en flott historie bak dem...

Men så er jo spørsmålet da, dersom man kaller ungen for Britney Adriana (kun et eksempel, akkurat som de andre navnene jeg har nevnt tidligere), hva er tanken bak?

Og hva med de som er fra Indre Nordfjordeid, Hobøl og andre slike plasser og ikke har familie som er mer internasjonale enn fra Sarpsborg, hvorfor skal de ha engelske dobbelnavn på ungene? (stedene er også bare eksempler)

Skrevet

At man er fra en liten plass tror jeg ikke man skal holde mot folk.

Men det kan virke som at folk som er fra små steder har større behov for å skille seg ut i navnevalget enn de som bor i større byer.

Dette er hvertfall min erfaring.

Og selv om familien ikke er mer internasjonal enn fra sarpsborg, så kan jo personene ha blitt inspirert av navn fra andre steder. F.eks film, bøker og medier.

Og sjansene for at barnet 10-15 år frem i tid lever i et langt mer internasjonalt og flerkulturelt samfunn er jo overhengende!!

Skrevet

Det var bare tilfeldige steder, kan godt si Drammen og Oslo i stedet, med mest internasjonale familie fra Kløfta;)

Og dersom man da har blitt inspirert slik, da har man jo et svar på "hvorfor valgte du..." Eller?

Skrevet

Hehe.. Eller en globetrotter fra Voss! :)

Om man har blitt inspirert av en bok vet man fortsatt ikke hvorfor man valgte akkurat det navnet. Man vet bare hvor personen fikk det fra..

Men jeg skjønner egentlig ikke hvorfor vi "diskuterer" dette, da vi egentlig ikke er uenige nok til å få noe fres over det!! :)

Skrevet

Er helt enig. Vil unngå motenavn selv.

Helst ville jeg valgt et skikkelig norskt navn, men siden faren er fra Kamerun blir der et navn som de bruker der også. Mest sannsynlig blir det et fra bibelen, ikke fordi vi er kristne, men fordi bibelske navn brukes" over alt". Ellers brukes de fleste engelske navn også i Kamerun, siden deler av Kamerun var engelsk koloni. Vi kommer til å velge navn som kan uttales på norsk, selv med internasjonal stavemåte. F.eks Thomas, David, Eva, Sophie...

Har ellers vurdert muligheten for to navn, et norsk og et kamerunsk, men er redd for at det blir belastende i lengden. Ungen kommer allerede til å ha norsk+ engelsk/kamerunsk etternavn. Hva tror dere?

Synes mange av de virkelig lange innfløkte engelske/franske navnene som noen velger på jenter, høres ut som arbeidsnavnet til en eskortepike, så enkle navn skal vi ha uansett. Dessuten skal navnet ubønnhørlig googles først. Har støtt på ei lita jente som hette Melena. Høres fint ut det kanskje...Problemet er at Melena ikke er et navn. Milena og Malena- ja det er navn. Melena derimot er en medisinsk term for å ha blod i avføringen....Men det klinger godt og høres eksotisk ut, det skal de ha.... Foretrekker et litt mer verdig navn for min egen unge bare...

Skrevet

Kommer vel ann på smak =0) jeg syntes de vanlige og pop nanvene er de peneste. Elsker femenine navn som Alexandra. Ser du har en datter som heter Embla. For meg er det ett hundenavn siden en venninne hadde en hund som het det. Så vi alle forbinder nok navn med noen og derfor av den grunn ikke velger de. Vi har dobbeltnavn på jentene. Det andre er arv. Kjært barn har maaaange navn =0). Bruker og skal bare bruke det første men kos med noe minner fra kjære som er borte.

Vi har familie rundt i verden så derfor er det også viktig att ungene har navn som er greit å si overalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...