Gå til innhold

Jordmødre i dag...dødt barn??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror det er ei som kommer inn med dødt barn i magen i dag. Vet ikke helt om jeg tør å se jeg.. sukk. Blir veldig skremt av at babyer plutselig dør sånn rett før fødselen...noen andre som skal sè?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

uff,da blir det grining her (hadde det blitt uansett..)

Skrevet

Her også hehe. Jeg har gråten i halsen hver gang de får et barn på magen. Men tror hun i dag må føde et dødt barn :o( huff!!! Får lyst å kjøpe hjertemonitor med en gang...

Skrevet

står over episoden idag jeg.. vet ikke om jeg takler å se det.

Skrevet

Uff, det er det grusomste som kan skje...Søstra mi mista fem dager før termin for ett og et halvt år siden...utrolig tøff periode for henne og oss nærmeste. Jeg er bare 4+3 i dag, men hadde jeg vært nærmere termin ville jeg definitivt ikke sett på..

Skrevet

hmm..vurderer enda sterkere enn babywatcher... Forferdelige greier... :o(

Skrevet

virket sånn på forrige episode at det er en dødfødsel idag, desverre..det blir nok veldig tungt og se.. men jeg er nyskjerrig på mye rundt det, hvorfor, når, hva skjer..osv.. men det blir nok noen tårer.. er ikke gravid enda (eller kansje? vi får se..), så skal prøve å se det!

Skrevet

Ja, dette skal jeg se. Gruer meg litt jeg og, for dette har jeg opplevd selv.Morkakesvikt på termindagen, for ca et år siden.

Skrevet

Den ensomste sorgen

Siw Ellefsen Guren og de andre jordmødrene føler stor glede hver gang et friskt barn blir født. Men de opplever også det motsatte. (Foto: Ole Kaland, NRK)

Det er noen sider ved jobben som aldri kan bli rutine for jordmødrene. Det aller vondeste er når et ufødt eller nyfødt barn ikke får leve. Likevel må de forberede seg på slike situasjoner for å kunne hjelpe dem som rammes av tragedien.

- Vår store glede over en normal fødsel bunner i at vi også opplever det motsatte, sier jordmødrene på Sykehuset Buskerud i Drammen. Når de opplever at de ikke finner fosterlyd hos en gravid kvinne eller barnet dør i forbindelse med fødselen, må de forsøke å hjelpe dem som rammes i gang med sorgarbeidet.

Samtidig må de jobbe hardt med seg selv, for det er en situasjon som er ubeskrivelig tung selv for de mest rutinerte jordmødrene. Da søker de gjerne til kollegene og bruker hverandre som samtalepartnere for å få bearbeidet følelsene.

Å skape minner

I programmet blir vi med når jordmor Synnøv gjennomgår med jordmorstudent Siw hvordan de kan forberede seg på å hjelpe de pårørende i en sorgsituasjon.

For den som mister babyen sin, er det en spesiell dimensjon ved sorgen at det bare er de selv som har kjent barnet. Det er noe de ikke har fått dele med andre. Derfor er det en viktig oppgave for jordmødrene å hjelpe dem med å skape minner, for eksempel gjennom bilder og fotavtrykk.

Vi skal også følge fødselen til en kvinne som mistet et barn med hjertefeil et år tidligere. Og ikke minst får vi vite hvordan det går med Silje, som i slutten av forrige episode ble sendt av gårde med veer til Rikshospitalet i 28 uke.

legger det inn her, virker ikkje som dei skal vise nokon som har dødt barn i magen.. Det er det som står på nrk sine sider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...