Gå til innhold

Eggehvite allergi - trenger mange svar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på 6,5 mnd har fått påvist eggehvite allergi. Er det noen andre som vært borti det og som kan komme med tips, råd og matoppskrifter? Han er begynt å spise mat nå,så trenger tips. Ammer selv og, men må vel gi meg med det, eller?? Var inne og såg på eksem og allergi formunet, men der har det jo ikke vært noe respons siden 29 sept, så derfor spør jeg her.

Håper noen kan hjelpe meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter hadde melke- og eggeallergi fra 2 mndr. Har ikke spesifikke oppskrifter, men da jeg begynte med middag til henne, så kokte jeg grønnsaker, moste dette i sammen med litt av kraften + litt olje. Porsjonerte opp middagen og frøs det nad. Hadde en sjokoladekake som var uten egg, men bakepulver i stedefor, som jeg hadde i fryseren (dette fikk også barnehagen slik at de hadde kake til henne når de feiret bursdag der) Kan prøve å finne noen oppskrifter hvis du er interssert

Skrevet

Hadde vært kjempe kjekt om du hadde orket det:)

Skrevet

Først her er noen forslag til eggerstatninger, slik at du kan bruke oppskrifter du har fra før av. Dette er hentet fra nettet:

Matvarer uten egg

Det er mange varer i handelen som er uten egg. Mange iskremer, eggfri pasta, diverse bakverk uten egg, osv.

Det er og muligheter for å erstatte egg i mange sammenhenger. F.eks. bruke eggreplacer fra helsekostforretninger, natron og bakepulver til heving, soyamel, råmelk og blod til bindemiddel, melk til pensling, maisenna og fløte til tykning.

2 ss mais stivelse = 1 egg

2 ss arrowroot mel = 1 egg

2 ss potet stivelse = 1 egg

1 toppet ss soya pulver + 2 ts vann = 1 egg

1 ss soya melkepulver + 1 ss maisstivelse + 2 ss vann = 1 egg.

1 ss linfrø + 2,5 dl vann = 1 egg. Bland frø og vann i noen minutter til ønsket konsistens.

1 banan = 1 egg i kaker.

Nå er jo barnet ditt ikke så gammel, men her er en side som står mange kakeoppskrifter:

http://www.matoppskrift.no/sider/UtenEggoppskrifter.asp

Håper du ble litt klokere. Lykke til!

Skrevet

Min gutt er over ett år og har eggallergi. Vi er nøye med å lese på matvarene, men denne allergien er ikke noe problem i hverdagen. De fleste middager osv. er jo uten egg. Vær obs på at noen barnematglass (fra 12 mnd ihvertfall) er egg i.

Her er mange kakeoppskrifter uten egg: http://www.matoppskrift.no/sider/UtenEggoppskrifter.asp

Sjokoladekake:

7,5 dl sukker

1l hvetemel

1 ss natron

6 ss kakao

2 ts vaniljesukker

175g smeltet margarin

7,5dl kefir

Alt blandes godt sammen og stekes på 200 grader i 35 min

Glasur:

300 g melis

6 ss kaffe

6 ss margarin

2 ss kakao

Kaken kan fryses, det går også fint og bake den et par dager før den skal serveres.

Om du må slutte å spise egg siden du ammer vet jeg ikke noe om.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...