Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner egentlig veldig godt alle de jentene som er opptatt av vekta si når de er gravide.Jeg blir påvirket selv. Det er et enormt fokus på gravide kropper og overvekt i media om dagen. Ser svært ofte temaer som går på dette i aviser, hører det på radioen og det siste jeg så på tv var gravide hollywoodstjerner som kom inn i gallakjolene sine få dager etter fødsel hvor sp.mål var: hvordan klarer de det?? Leger går ut og uttaler seg om hvor negativt det er at gravide kvinner legger på seg for mye med tanke på barnets helse, disse såkalte "sukkerbarna" sies å være diponible for flere sykdommer. I media synes jeg vi blir framstilt som en haug med hormoner som eter som besatt uten tanke på ettervirkningene. Jeg synes ikke dette bildet passer med de gravide jeg prater med. Jeg kjenner jeg blir provosert. (Noe jeg forøvrig lett blir for tiden:-) Noen andre som har noen tanker om dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg blir ikke provosert av fokuset paa overvekt eller overspising blandt gravide i det hele tatt. overvekt er en alvorlig livstilssykdom. jeg har ikke inntrykk av at gravide blir fremstilt som "cookie-monsters", men det er en del myter som man maa til livs ang. graviditet som f.eks. "man spiser jo for to". jeg merker dette veldig godt naar jeg snakker med folk rundt meg og faar kommentarer som 'men naa som du er gravid kan du jo kose deg med all slags mat med god samvittighet..'

jeg har ogsaa, i likhet med deg, inntrykk av at de aller fleste gravide tenker gjennom hva de spiser og paa ettervirkningene. men ettersom dette har de siste aarene blitt problematisert, saa er det nok en grunn til at helsepersonell tar dette opp igjen og igjen.

de nybakte holywood mammaene bryr jeg meg lite om, del av deres jobb er jo knyttet til utseende og kropp, og det er vel dermed "naturlig" at dette blir deres prioritering etter en foedsel.

...men men... det er vel det jeg tenker om den saken ;) he he

Skrevet

Det er en kjennsgjerning at svært mange for det første er overvektige med BMI over 25 når de blir gravide - og dessuten legger en økende antall gravide på seg mer enn de anbefalte 12-18 kg (for normalvektige i utgansgpunktet) dessuten ser man nå en sammenheng mellom mors vektøkning, manglende fysisk aktivitet og hennes seinere risiko for diabetes og hjertekarsjukdom - det samme gjelder også barna. Jeg blir ikke provosert av at det fokuseres på dette selv om jeg selv tenker på hva jeg spiser nå som før jeg ble gravid. Statistisk ser man at man har et økende problem - det betyr jo ikke at denne informasjonen kun gjelder akkurat meg:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...