hunnybunn¤fødeklar¤ Skrevet 3. oktober 2007 #1 Skrevet 3. oktober 2007 dette er for dumt, dere skal legge på dere nå, det er den eneste tiden i deres liv det er anbefalt å legge på dere! så lev litt jenter, spis det dere har lyst på og kos dere. det forsvinner senere. har dere tenkt på at kvinner trenger en del ekstra fett for å produsere all melka som barnet skal ha, all den veldig fettholdige melka...hvor skal den komme fra hvis fettprosenten ikke øker. dere som ikke har lagt på dere kommer til å svinne bort når dere ammer. det vet jeg for søstra mi la ikke på seg under graviditeten, og etter å ha ammet i 7 måneder fikk hun beskjed om å slutte av legene, for da var hun alvorlig undervektig, og dette førte til ingen energi til å ta seg av barnet, og dessuten apati og fødselsdepresjon. enda jeg la på meg over 20 kilo med nr en (selv om mye var vann) og hadde gode runde lår og bakdel, gikk jeg ned 30 kilo og alt fettet smeltet bort, skinnet hang på kroppen min, og det var ikke pent! (må jo si jeg er normalvektig) la på meg ti kilo igjen på ett år etter sluttet amming, og da kom baken og midja tilbake. jeg ammet jenta mi i ett år, og det gikk hardt utover fettprosenten i kroppen min.
Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #2 Skrevet 3. oktober 2007 Jeg koser meg i vei jeg, spiser det jeg vil og hvor mye jeg vil, men fremdeles går jeg bare ned i vekt!!! DET må jeg få lov til å være litt "hysterisk" for, som du kaller det. For jeg er redd for at babyen min ikke har det bra!!! Jeg vil også ha noe å gå på til etter fødselen, men det lar seg visst vente på her... Ikke stort jeg kan gjøre med det da!
Labambie Skrevet 3. oktober 2007 #3 Skrevet 3. oktober 2007 Tror ikke det var sånn hun mente det Lalla.. Hun sier det at vi ikke må bli lei oss når vektnålen peker oppover,og slutte å bevisst "slanke" oss under svangerskapet. Noen går bare ned i vekt,det funker det og. Jeg ser godt hva hun mener. Så tror ikke det var meninga å fornærme deg Lalla..
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2007 #4 Skrevet 3. oktober 2007 Signerer denne hunnybunn! De fleste som ikke legger på seg signerer jo med smilefjes, så da kan en jo begynne å lure... Ser poenget til deg over også. Ikke alle som klarer å legge på seg, og de stresser nok med det. Men flertallet virker å være ganske oppsatt på å ikke gå opp noe særlig. Jeg koser meg de nye formene mine jeg:-) Prøver jo å spise sunt for babyen sin del, og tar de kiloene som kommer! Kjøtt og fisk og grønsaker i fleng hehehehe
Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #5 Skrevet 3. oktober 2007 Hun har ikke fornærmet meg, og JA jeg skjønte at hun mente de der nålen peker oppover for. Men jeg ville skrive om meg og mitt "problem" da. At det kan slå ut andre veien liksom. Og at man kan bli redd for det. Kan hende de som legger mye på seg blir redd for det også... at det skal være noe galt. Selv er jeg glad for om jeg går opp noen kilo snart.
myrias Skrevet 3. oktober 2007 #6 Skrevet 3. oktober 2007 Jeg skal kose meg under svangerskapet, men jeg kommer til å ha i bakhodet hva som er lurt å spise og ikke. Om man legger på seg for mye, kan det være veldig vanskelig for noen å få det av etterpå. Jeg har vært heldig de 2 forrige gangene og gått ned alt sammen ganske fort, men jeg gikk heller ikke opp så mye. Er enig i at det ikke skal være noe hysteri rundt det, spis når du er sulten, kos deg:) Så et program på tv'en om kjendismammaenes vekthysteri, og det var virkelig tragisk hva de gikk igjennom for å se like stramme og flotte ut som før fødselen. Ikke noe godt forbilde for oss vanlige damer!
*Mamma-i-Mars* Skrevet 3. oktober 2007 #7 Skrevet 3. oktober 2007 har kjempe lyst å legge på meg jeg men bare det å skal lage seg en skive er ett mega ork for meg pga jeg spydde i 7 uker i strekk..gikk ned 7 kilo,kan jærne få de kiloene på meg igjen jeg..... men har ikke matlyst i det hele tatt skulle ønske jeg hadde det.... spiser jeg 5 skiver på en dag er det hipp hurra for meg_!!!!!!! men vi er veldig forskjellige alle sammen....
Josefine78 Skrevet 3. oktober 2007 #8 Skrevet 3. oktober 2007 Dette er jeg virkelig enig i, hunnybunn. Jeg var også i utgangspunktet normalvektig før jeg ble gravid med førstemann, la på meg 23 kg og alt + litt ekstra gikk av i løpet av kort tid pga amming. Har man et fornuftig forhold til kost og bevegelse har jeg tro på at kroppen regulerer mye selv.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2007 #9 Skrevet 3. oktober 2007 Ikke alle som går ned noe under ammingen. Jeg gjorde det ikke. Gikk ned all fødselsvekten innen 4 uker etter fødsel, så ikke noe mere før jeg faktisk gikk opp 8 kg under tiden min hjemme. Og jeg ammet i over 1 år. Greit å gå opp 12 kg men ikke så mye mere enn det.
hunnybunn¤fødeklar¤ Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter #10 Skrevet 3. oktober 2007 huffda, vet jo at mange ikke klarer å gå opp i vekt, men det var ikke de her inne jeg snakket om, men alle de som er livredde fordi de spiste ei skive ekstra eller "er sulten igjen", alle de som bevisst prøver å holde vekta nede. men hos noen kan det virke som om de har fått det anbefalt fra helsestasjon osv, at de får skryt av få kilo, og det er ikke rett! det gjør meg så utrolig sjokkert! tro om helsevesenet er klar over hva de gjør? stakkar alle de jentene som ikke bare bekymrer seg for det nye med å være gravid, men også må bekymre seg for å telle kalorier og holde vekta nede fordi helsevesenet oppmuntrer det. hva skal til for at kvinner skal få ha en normal og sunn graviditet? i alle år har kvinner vært gravide, det er ikke unormalt, og heller ikke en "helsetilstand" det er naturlig, og trenger som regel ikke noen tilrettelegging.
Buick Skrevet 3. oktober 2007 #11 Skrevet 3. oktober 2007 Heilt einig i at det ikkje må vere hysteri rundt det å gå opp, for det er heilt naturleg. Men det er jo helder ikkje slik at vi kan ete alt vi har lyst på av digg og usunn mat. Alt med måte gjeld i graviditet som ellers.
Gjest Lenchen med jente i magen Skrevet 3. oktober 2007 #12 Skrevet 3. oktober 2007 Jeg er normalvektig, men la på meg mye i forrige svangerskap, er 163 cm høy, og veier i utgangspunktet ca 63-64 kg. Men da jeg fødte datteren min veide jeg 90 kg, og det var ikke bra. Jeg fikk for høyt blodtrykk og sluttet å puste om natta. Jeg slet også veldig med å bli kvitt kiloene etterpå. De forsvant slett ikke når jeg ammet. Det tok meg 2 år og iherdige Grethe Roede kurs å bli kvitt dem. Nå er jeg i uke 23, og veier 67 kg. Det er jeg strålende fornøyd med. Har lagt på meg 3 1/2 kg, og ønsker ikke å legge på meg like mye som sist. Så jeg passer på hva jeg putter i meg, men samtidig passer jeg jo på å spise nok også da... Men det er ikke vits å overdrive heller da..
mto2 Skrevet 3. oktober 2007 #13 Skrevet 3. oktober 2007 Støtter lenchen. Er ikkje noko poeng i putte i munnen alt ein har lysst på fordi det er "lov" å legge på seg når ein er gravid. Og det er ikkje hysteri å tenke på at kiloane også skal av igjen. Alle veit at det ikkje er bra å ikkje legge på seg, men det er heller ikkje bra å gå opp 30 kg viss ein kan unngå det.
Athina' Skrevet 3. oktober 2007 #14 Skrevet 3. oktober 2007 Støtter Lencen jeg også. Er ingen vits i å overdrive for det er ikke SÅ enkelt å få det av altså. Noen er heldige å mister alt og mer, men flesteparten sliter lenge med å få det av. Selv er jeg såpass gammel at jeg vet at kroppen min ikke er som da jeg var 24 år, så jeg passer meg og har ingen interesse av å gå så mye opp i vekt. Jm mente at dette var helt riktig å gjøre. Vi spiser da ikke for 2 for babyen tar det den trenger. Ikke alle som får til å amme heller og da tar det mye lengre å få av kiloene. Jeg støtter ikke slanking under graviditet, men jeg mener at man må passe på litt (og det betyr ikke at man skal gi opp kosen), for det kan bli vanskelig å få det av.
månesol Skrevet 3. oktober 2007 #15 Skrevet 3. oktober 2007 Jeg synes at dere alle her inne har gått veldig lite opp i vekt... Selv er jeg 12 uker på vei og har gått opp 4kg allerede. Blir litt bekymret over det, pga all skrivingen om vekt her inne. Har jeg virkelig lagt for mye på meg?? La på meg 17kg totalt i sist svangerskap og gikk ned igjen 27 innen ett år etter fødselen..og jeg var slank fra før! Nå var jeg tynn, når jeg ble gravid, så "litt" må det vell være lov å legge på seg uten å bli bekymret?? Legen min er iallefall førnøyd med vektoppganngen min til nå. Skal jeg virkelig ihht dere damer her være forsiktig med hva jeg spiser? Man skal jo ikke slanke seg i ni mnd, når man er gravid heller?
kokosyklus Skrevet 4. oktober 2007 #16 Skrevet 4. oktober 2007 Synes det er vanskelig å gjøre noe med vekten min nå. Nå er kvalmen og oppkast over og matlysten er tilbake. Da spiser jeg akuratt det jeg har lyst på, så får kroppen min enten lagre eller forbruke energien jeg tar inn. Kroppen min har jeg ingen kontroll på lenger. Den lever sitt eget liv med babyen i magen og jeg prøver så godt jeg kan å henge med. Jeg prøver å spise variert for babyen sin del, tar til meg sjokolade for min egen del ( hihi) også legger jeg ikke på meg eller går fort opp i vekt, litt i rykk og napp. Går gjerne en tur daglig fordi jeg trives med det. Det gir meg godt humør og jeg er vant til å trene veldig mye fra før. En daglig gåtur er det jeg greier nå og det er jeg fornøyd med. Noen dager får jeg ikke gjort det heller. Puppene mine er blitt gigantiske, det er det eneste som plager meg, men det får jeg heller ikke gjort noe med så ingen grunn til å gå rundt å grunne på de.. Jeg tror at å sammenligne oss selv med andre her inne angående vekt i forhold til svangerskapsuker er dumt. Noen har naturlig høyere forbrenning enn andre. Noen har tung benbygning andre er spede osv. Selv vet jeg ikke hvilken vei kroppen min velger å gå, jeg kan til en viss grad kontrollere det jeg tar inn, men den suser i vei med sitt eget liv for tiden. det er bare å kose seg:) kommer legen min med BMI skal jeg personlig tuppe han i ræva. he he. Så vil jeg bare si at jeg er normalvektig og har alltid vært det. vet det var et innlegg her for noen dager tilbake hvor ei hadde slitt med overvekt hele livet og endelig greid å gå ned. Da kan jeg godt forstå at man er engstelig for å gå opp igjen. Vi er alle forskjellige, det går ikke å sammenligne oss. Ha en fin dag alle sammen! Nå koser jeg meg med te med masse honning:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå